Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Allmän tråd om matlagning

Aniiee skrev 2017-08-05 16:33:49 följande:
    Jag vet inte varför du uppfattar mig som dryg, så det blir svårt att svara på.

Det är väl för du inte har använt en såspåse Flört

Jag kan meddela jag är värre, fast bara med 5år mer.
    Hade köpt mig en bea på påse, var som snabbmat när man har riktigt bråttom.
    Slutade med jag använde en av tre påsar, och 7-8år efter bästföredatumet gick ut, så tänkte jag kanske jag kommer använda den.
    Och 5 år senare, så insåg jag aldrig kommer använda en sådan någonsin mer.
    Och detta var i vevan man började få bea på burk, som faktiskt smakade en del bea.(innan var det bara den frysta ifrån Findus som smakade bea)
    Sen pimpar jag alltid upp bean på burk, då är den kusligt lik en riktig bea.
    Det är bara konsistensen som inte blir rätt då.

Jo, ni som använder färsk dragon, sluta köp dom värdelösa krukorna.
    Och köp inlagd dragon i vinäger, är riktigt bra smak på den.
    Och vida överstiger den på kruka.

hur många meter var det?
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-08-06 01:38:31 följande:
    Tips från coachen. Frys INTE 2.4 kg köttfärs i ett enda stort block.....

Hehe, kör själv ~800g plattor, kanske runt 2-3cm tjocka.
    Men man får packa väl om man ska ha det länge i frysen, då det frystorkar extra snabbt när man gör så.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (mor) skrev 2017-08-06 19:30:39 följande:
    Pratade just med min dotter om min födelsedag nu i augusti och att mina båda döttrar med pojkvänner kommer hit till mig då och jag ska bjuda på lunch! Jag tycker det ska bli jättetrevligt MEN när jag tänker på vad jag ska laga så är det TOMT! Ingenting händer i min hjärna. Jag är usel på mat och matlagning smile4.gif Något tips på en ENKEL lunch som ändå signalerar omtanke och god vilja?

Pulled pork, är extremt enkelt, sköter sig själv.
    Går äta med tortilla, ris eller potatis, och är modern mat och bör uppskattas.

Min PP gör jag med cajunkryddblandning, bryner, i grytan och bottnar med lök, vitlök och morot.
    1msk vatten och 1msk äppelcidervinäger.
    Tar ca 4h i ugnen på 125grader.
    Dock måste man testa köttet om det är klart innan man tar ut det.
    Och gör med nått som en del kallar gaffeltestet.
    Som går ut på att du trycker en gaffel mitt uppe på köttbiten.
    Är det som en studsboll, så är det mer än 1h kvar.
    Är den mjuk, så är det mindre än 1h kvar.
    Och när den går i tre delar i princip, så är det klart.

Om jag äter den som carnitas/tacos, så brukar jag reducera ned spadet(mixa löken och vitlöken, tar brot morötter) och skicka i en skvätt rödvin som även den reducerar.
    Och detta häller jag sen över det rivna köttet, jag brukar rensa bort det lilla fett som är kvar och hinnorna mellan.
    Men även göra sås och potatis blir gott.
    Se till plocka ur morötterna åtminstone, då det blir för sött annars.

hur många meter var det?
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-08-08 16:54:02 följande:
    Dagens tips: Lägg lite bött hushållspapper under skärbrädan så ligger den still....
    Tillägg, blöt handduk eller disktrasa, är bra också.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (mor) skrev 2017-08-09 06:09:14 följande:
    Jag vet att matlagning är att hålla ett recept men det är ngt hos mig som saknas. Pulled pork känns som en riktig överkurs för mig, men tack för tipset. Ärligt talat så tror jag efter en del tankemöda att det bara(inte bara för mig) blir en kall vanlig kycklingsallad med ngt gott bröd till (köpebröd för jag kan inte baka heller) smile4.gif

Vet inte vad jag ska säga nu, om jag säger det är extremt enkelt, så är det extremt enkelt.
    Så ingen överkurs överhuvudtaget.

Du kanske blev förvillad av alla varianter du kunde göra av ett tillagningssätt.
    Så istället att du stirrar på de andra sätten också, så plocka ut en, och tänk inte på de andra.
    Jag berättar grunden igen, som är så god att det går äta upp som den är i grytan om man så vill.
    Och om du vill ha en inriktning så kan jag berätta den också, som inte är det allra minsta svårt.

1 En hel fläskkarré bit ~1kg.
    2 Krydda med cajunkrydda(som är grillkrydda liknande, som man kan använda till allt nästan) www.matklubben.se/recept/cajun_kryddblandning_90871.html
    3 Bryn på alla sidor.
    4 I en ugnssäker gryta, eller form med folie, men först grundat med en lök i klyftor, en morot och ett gäng hela vitlöksklyftor köttet på detta.
    Även 1 msk vatten och 1 msk äppelcidervinäger, lock/folie på.
    5 125 grader i ~4-5h.
    6 Klart när karrén delar sig i tre delar med gaffel, känner man motstånd när man trycker på gaffel, så krävs lite tid till.

Vill du ha nån av varianterna sen, så bara hojta, men detta ska inte falla på för du tror det är svårt eller besvärligt.
    Det är allt annat än svårt och besvärligt.
    Även så är det extremt icke arbetsintensivt.
    En rätt man kan slänga in i ugnen när man går till jobbet, och så är det klart när man kommer hem.
    Men 8-10h, så får man sänka tempen till ~90 grader.

Detta är galet gott och enkelt.
    Kör man den i grillen, så blir det säkert tio gånger godare, men nu börjar det bli lite besvärligt.
    Så den kan jag förstå man skippar, och tar väldigt lång tid.
    Men fy satans vad gott det är, sjukligt gott.

hur många meter var det?
  • klyban
    sextiotalist skrev 2017-08-11 14:36:41 följande:
    Jag kan förstå att den dragonen kan vara god att ha i bea, men jag använder färsk dragon när jag t.ex gör lax i ung, då har jag en känsla av att vinägersmaken inte riktigt fungerar.
    Så jag köper de där värdelösa krukorna och håller dem i liv så länge det gårFlört

Aldrig testat den så, men borde gå låta den rinna av och sen skölja den lätt.
    Nu kan jag inte ditt recept, men vinägern går ju neutralisera med mini mängdsocker.

Dock smaken på denna dragonen vida överstiger dessa dragonkrukor med mil, personligen blev jag lycklig att hitta dragon som går använda året om.

Annars var jag mer begränsad till säsongen, vilket jag nu inte är.
    Dock finns ju det inget som slår en bra dragon som är plockad direkt ifrån växtplatsen.

Har ett laxrecept som ska på grillen, som är galet gott(eftersom du pratade lax).

Är enkelt, soja, lönnsirap, lök och vitlök i såsen, som penslas på laxen.
    Sen använder man en stängd grill och indirekt värme, och med rökträd.
    Jag brukar köra äpple, men andra mildare rökträ går väl bra också.
    Jag steker den dock inte som i klippet, utan har den på indirekt direkt, så får röken chans att penetrera köttet.
    Enda som kan vara trixigt har jag märkt, är vad man använder för soja, och då att alla är olika.
    Jag kör Yamasa, som är en japansk soja, som är mindre salt och går ta mer av.
    Och tror man ska hålla sig till den Japanska.
    Det funkar sen med den billiga lönnsirapen, det blir en rätt dyr rätt om man ska ta den dyr.
    Men en kombo är nog inte fel.

hur många meter var det?
  • klyban
    sextiotalist skrev 2017-08-11 14:58:24 följande:
    Eftersom jag avskyr allt med sött i mat (honung, socker, frukt etc) så går detta med socker bort.
    Nej, jag har inte lingon till köttbullar, ingen ketchup alls, inte heller äppelmos till fläskstek.

När jag gör lax, så gör jag det med så få kryddor som möjligt, peppar och salt, olivolja och sedan färsk dragon (massor) på

Det blir inte sött av att balansera upp den lilla syra som ett gäng blad inlagd dragon ger.

Lingon, du vet du kan surkoka dessa = helt utan socker?
    För inte ska man vara utan lingon till köttbullar inte Flört
    Jag personligen använder inte socker i mat där den inte fyller en funktion, tyvärr är det för många som kör "husmorstipset" och en nypa socker i allt.
    Fyller funktion är att balansera upp en syra, eller receptets beskaffenhet.

Får 20kg ätran lax per år, så hålla sig till en laxrätt blir tråkigt Tungan ute
    Och sen är jag törstig efter nya sätt och laga mat, så är en del av processen och testa en massa.
    Och ibland dyker höjdare upp som sen får vara med på repertoaren permanent.

Annars är lax och citronsås en favvo också.
    Där jag inte kokar laxen, utan bara kokar upp ett spad med kryddor, så smaken är vässad.
    Sen drar jag av grytan och lägger i laxen, tid, ja det beror på bit, men vi pratar om rätt kort tid.
    Då jag vill ha en kärna som är nära rå, då blir det så extremt saftig lax då.
    Sen såsen kanske är väl fet, men vem bryr sig när det är så galet gott Flört

hur många meter var det?
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-08-11 15:34:35 följande:
    Dagens tips (doc inte matlagning, per se):

Glöm inte en påse lindor-kulor i lösvikt för 350 kr/kg på fönsterbrädet i solen när det är 26 grader i skuggan..... Stoppa det i kylen istället!

Haha, blev det en klump?
    Så irriterad på sig själv man blir, när man klantar till sig :/
    Vilket man gör för ofta.

hur många meter var det?
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-08-11 15:57:44 följande:
    Inte riktigt, de var inslagna en och en. Men de var väldigt platta och de hade läckt choklad i hela påsen =P

Och, ja, klantigt värre.

Så galet tråkigt :p
    Och du skulle ha dom till nått speciellt också?
    Enda man får hoppas, är att man lär sig till nästa gång Flört

hur många meter var det?
  • klyban
    sextiotalist skrev 2017-08-11 16:08:39 följande:
    Aha en Hallandstös :)

Hehe, nej, varken tös eller från Halland Flört
    Men många polare därifrån, och som har tillgång till ett av de bästa fiskevatten i Sverige på lax = Ätran.

hur många meter var det?
  • klyban
    Vixen90 skrev 2017-08-13 16:23:24 följande:
    Ja. Har funderat länge på att prova. Ägg, socker, grädde, vaniljstång och punsch? Är det något mer?
    Den enda glass jag gjort är cheesecake, på philadelphia och grädde. Så om man inte har i färskosten, vad har man? Bara ägg och grädde? Skrapar man i vaniljen bara? Inget upphettas?

Problemet med alkohol i glass, är att det så gärna vill separera sig från andra ingredienser.
    Koka eller inte koka, det finns massor av recept på i bägge sorterna.

Men du ska göra vanlig vaniljglass med punschsmak?
    Jag tror man har större framgång med få in punschen om man värmer.
    Men kommer någon glassexpert, så lyssna hellre på dom Flört

hur många meter var det?
  • klyban
    sextiotalist skrev 2017-08-13 19:21:19 följande:
    Idag så blev det finmat, sista kvällen med sonen hemma. Han ska studera på en annan ort.
    Oxfilé med ugnrostade rotfrukter.
    Men jag ger tummen ned för Lohmanders pepparsås. Smaklös och den burken slänger vi.

Här blev det egen rökt havsöring, med foccacia(vitlök, tomat, rödlök, oliver och ost) och en majonnäsblandning med sriracha, gari, citron, yamasa, svart och vitpeppar.

Ungarna blev tysta Skrattande
    Det brukar betyda mycket gott.

Vi skulle haft olivolja och havssalt att doppa med, men det glömde vi och saknades väl inte som så även om det är godare med.
    Hade ju saltat focaccia mindre just för detta ändamålet.

hur många meter var det?
  • klyban
    sextiotalist skrev 2017-08-14 20:18:22 följande:
    Jag har två saker jag undrar över.
    1) Hur många gillar kronärtskocka? Nu har jag ätit, med smör. Min sambo bara skakade på huvudet. Jag har ätit dessa redan som barn.
    2) Jag gillar inte getost, men den syrliga varianten fetaost gjord på komjölk. Kan man ersätta getost med fetaost i de recept där getost ingår

1 Jag gillar, barnen gillar.

2 Getost kan vara så väldigt mycket, så det är först när du preciserar dig som vi vet vad det är.
    Nu finns det ingen fetaost på annat än get/får.
    Salladsosten som man kallar den idag?
    De är ju väldigt mild mot den riktiga.

Och ja det går ersätta, men tappar grundtanken med receptet.
    Men skulle gissa att detta spelar ingen roll i de allra flesta recept om man byter, dvs = funkar.

hur många meter var det?
  • klyban

Nu verkar du inte ha citron, men en pastasås med torsk, citron är mycket gott.
    Tagliatelle är favoriten här som pasta.

Ser ut som du kan göra en salsa, så kanske panerat stekt och en tomatsalsa till.
    Spiskummin och oregano?
    Och har man kanske lite ättiksgurka, så kan man göra en kallsås liknande remulade kanske.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2017-10-02 19:59:17 följande:
    Jag gjorde en sås på en höft...

Redning på grädde, mjölk och mjöl.
    Hackade purjo och hade i.
    Salt och citronpeppar.
    Torsk i lagom munstbitar och så körde jag även ner några crabfischsticks.
    Kokade spagetti till.
    Vad faan hittade du en purjo helt plötsligt  Tungan ute Flört
    hur många meter var det?
  • klyban
    Vixen90 skrev 2017-10-03 03:38:28 följande:
    Kan du specificera hur man gör? Steka kyckling och bacon fattar jag. Och koka ris. Men såsen? Är den ihop med kyckling och bacon? Så allt utom riset ska i en panna?

Det finns en del rätter, där man kokar med riset i grytan.

Ett problem som uppstår om man inte har ett balanserat recept, är att det blir en enda stor klibbboll.
    Fick en sådan i lumpen en gång, av sopor som inte visaste varför det kom brunt ur rumpan efter man ätit(dvs folk som inte har en aning om vad mat är och hur man tillagar den).

Denna är en soppa visserligen, men visar lite hur det blir.
    Och sen en jävligt god rätt också, lite dyr dock om man inte gör tomat/grönsaksjosen själv.
    allrecipes.com/recipe/29575/big-eds-cajun-shrimp-soup/

Testade och öka riset en gång, då blev det som en tjock sås, och inte alls så angenämt att äta även om smakerna var där.

hur många meter var det?
  • klyban
    Vixen90 skrev 2017-10-03 12:57:39 följande:
    Är detta en sådan rätt alltså? Där allt blandas?
    Ja, riset är med i soppan.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2018-02-21 17:31:32 följande:
    Nu behöver jag er hjälp igen... Flört

Gäster till helgen.
    Jag tänkte laga något på följande alternativ:
    -Kyckling
    -Fläskfilé
    -Vildsvinskottletter

Inte nödvändigtvis att köttet bara används rätt upp ovch ner utan även gryta av något slag finns i tankarna.

Serverar vi fläskfilén eller vildsvinskottletterna som de är (marinerade och stekta/grillade) funderar jag även på tillbehör som svampsås och bakad potatis eller potatisgratäng.

Ge mig era tankar och tips om detta i allt, vad jag ska använda, laga, hur, tillbehör, vin till....rubbet. Glad

Hur mycket arbete har du tänkt lägga ned, menar lite om det ska vara enkelt, svårt eller kan det tom vara tidskrävande?

Fläskfilé flamenco är gott, men det är nog bara för det var ett tag sedan.
    Dubbla såsen om du gör den, då många gillar ösa den som galningar ;)

Kyckling, varför inte denna www.delish.com/cooking/recipe-ideas/recipes/a53297/kung-pao-chicken-recipe/
    Det är lite pill innan man kommer igång med att laga rätten.
    Men görs snabbt och precis före man äter, när man har gjort förarbetet, som inte är så himla blodigt.
    Men är riktigt riktigt gott.
    Jag panerar kycklingen i kryddat mjöl och maizena blandning, så blir de lite knapriga när man äter.

Vildsvin har jag tillagat så sällan, så har inga bra alternativ jag prövat och nog aldrig kotletter.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2018-02-21 22:21:48 följande:
    Helst inte så komplicerat och tidskrävande. Min sambo är sådär lagom road av att skapa gastronomiska storverk och med vänner hemma vill man ju hinna umgås också.

De två är rätt enkla och goda.
    Och det är inga krävande tekniska moment.

De är så enkla att även en novis kan klara det, men såklart en del läsande.
    Och Kung pao har ju tom en instruktionsvideo ;)

Kyckling älskar annars tigersås, om man vill göra nåt till ugnen som nått enkelt.

hur många meter var det?
Svar på tråden Allmän tråd om matlagning