Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

LeyasMamma skrev 2017-09-22 23:18:06 följande:

Jag har en liten fråga, har någon av er upplevt någon gång att er kroppstemperatur förändrats efter förlossningen? Jag är normalt sett ganska lågtempad, runt 36.0-36.5 men efter förlossningen så har jag legat mellan 35.1-35.7, vad kan de bero på?

Jag är med extremt lågtempad i vanliga fall, och lågt bltr vet att under graviditeterna har jag haft normalt tryck och haft 1,5 grad högre i Temp. Varm och tycker jag svettas för ingenting. Men har däremot inte tagit tempen har bara tagit förgivet att det rättar till sig när kroppen återhämtat sig! Beror väl på alla hormoner, ommöblering av organ, vätska osv i kroppen. :)
  • Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-09-24 02:00:17 följande:
    Jo det vill jag iofs ha fler barn.... ska berätta för doktorn att jag även hade avslaget som luktade död.... när det slutade var lukten bra igen men nu dock ont vid ansträngning. Trodde det var normalt. Men kollar väl upp det på måndag. :(
    Avslag luktar typ alltid död i slutet, men kolla upp det, infektion ger ofta ömhet, feber samt illaluktande flytningar men febern kanske inte kommit än och infektionen kan va inkapslad så det inte kommer några illaluktande flytningar. Jag hade med så några dagar men man har ju ondare inuti efter snitt, plötsligt hittar nån nervtråd en annan eller får för sig att skicka spökinpulser.

Nu har vi blivit bortskämda här, Dexter sover 22-06 i princip varje natt. Om han inte bajsat men somnar om efter han fått torr blöja. Lite klängigare, blir ledsen om han inte ser nån i familjen i närheten. Han tyckte de va ok med kalas o hela familjen vilket innebär ca 20 personer. Vi är rätt många och många barn hög ljudnivå. Men efter en stund dög bara pappas famn i fåtöljen med alla de andra på lite avstånd. Fascinerade vilka små personligheter som utvecklas tydligare för varje dag! :)
  • Bimbim79
    KaffeOchHybris skrev 2017-09-24 21:57:15 följande:

Tappar massa hår just nu - känns som jag kan dra ut strån i oändlighet när jag kammar håret. Vet att det är normalt i.om. hormonnivåerna som ändras efter graviditet, men känns lite äckligt!

Å det kom jag ihåg efter första, fy från att haft världens tjockaste hårman hade jag nästan kala fläcka på vissa ställen! :( blev inte så med de andra 3 iaf :) det hämtade sig efter 2-3 månader efter amningen men det tar tid för det att växa ut såklart!
  • Bimbim79

Hej alla! Jag å maken satt å pratade lite igår, genomgående på döttrarna samt Dexter i sitt joller har varit errrrorrr. Stora kille sa inte halv sju förrän han va närmare 1,5 år. Har även hört andra bebisar använda sig av just "ordet" errorrr vid joller. Hade varit kul att veta varför? Vi bor i Blekinge här säger vi aldrig R vilket gör att de flesta barn upp till skolåldern ersätter R med J eller annan "lämplig" bokstav. Även mina, trots att just errorrr varit ett ljud de börjat med. Är det fler bebisar som låter så? Varför eller vad kan det betyda? De flesta barn skriker ju nä nä nä när de e nyfödda å hungriga, eh eh eh när nåt är varmt obekvämt knöligt osv!

• Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-09-27 23:12:37 följande:
    Jag har övertalat manen att inte sterilisera sig som planerat nu i oktober.. jag är inte säker pp att jag inte vill ha mer barn.. så Jag ska också sätta in spiral men min barnmorska säger att jag måste vänta tills bebis är 3-4 månader.. har fått tid den 12/12 för insättning och under tiden så har vi inget skydd.. eller vi har haft sex 3 gånger sen bebis kom och dessa gånger körde vi avbryret innan han kommer..inte säkert jag vet! Vi ska ta och köpa kondomer så jag inte blir gravid igen.. vet ju inte när ägglossning kommer igång osv.. bebis är 8 veckor nu och jag ger flaska sen start.. så ägglossning/mens borde komma snart..

När kom eran första mens?
    Jag fick min mens idag! :( hade lite rosa flytningar igår som avtog men imorse gick det inte att förneka! Tänkte ja kunde sluppit nån månad till men icke :/

Vi har slappnat av rätt bra när det gäller andningen. Fungerar bra med hans zantac och han är starkare nu, kan vrida sig i rätt läge om han får upp ersättning eller saliv som samlats. Han själv får inte heller samma panik, innan gjorde det nog fruktansvärt ont när reflexen kom o sen inte få luft på det. Läkaren tyckte vi skulle hoppa över en dos samt sänka de andra 2 doserna, men känns som att vi trappar ner långsammare om några veckor istället. Bvc sköterskan tyckte med att vi gör som vi vill med det, bara det fungerar :)
  • Bimbim79
    LeyasMamma skrev 2017-09-28 11:15:35 följande:
    Jag hade valt silver till en pojk :)

Angående detta med preventivmedel, vi kör avbrutet eller kondom för tillfället. Jag hade tänkt sätta i en kopparspiral men sambon vill inte de. Hade han fått bestämma skulle vi börjat försöka skaffa en liten till nu direkt men jag vill vänta lite då jag inte alls trivs som gravid och oroar mig för hur det skulle va att ha 2 så små samtidigt.
    Finns många fördelar med 2 små samtidigt, 9,10 åringen här är ju bara 15 månader emellan. Kan ärligt säga att jag knappt kom ihåg min graviditet med 9 åringen och det gick i ett när de va små. Men de har haft mycket kul med varandra med. Han sprang o hon efter i gåstol, man fick ju passa han ville ju gärna mata bebisen med sin banan, jätteglad för sin lilla syster och hjälpte till att byta bada mm. Visst fullt upp, sjuka samtidigt, blöjbyten på löpande band, alltid 2 flaskor att blanda stor vagn, men tänker jag efter så även om det va jättejobbigt så va det värt det. Och de är fortfarande väldigt tighta, sover ihop då å då om nån haft mardrömmar så söker de sig till varandra, hjälps åt när de ska göra nåt. Sen finns ju klart fördelen med att som vi har det nu varannan vecka bara 14 åringen och lilla Dexter, hon passar gärna, hjälper till och då kan man ju tom lämna en stund för läkarbesök, dusch, handla mm. Men hon har inte samma band till sina 2 andra syskon, de är liksom för sammanbundna och gaddar ihop sig vid bråk. Däremot tror jag Dexter och stora tjejen kommer ha ett speciellt band trots åldersskillnaden. Hon är så involverad i honom.
  • Bimbim79
    LeyasMamma skrev 2017-09-28 15:27:15 följande:
    Det kan jag tänka mig. När dom är så tätt födda så blir dom ju nästan som tvillingar och håller troligtvis ihop. Det är ju fördelen med att få dom tätt, men däremot är jag orolig hur jag ska hinna med att räcka till både till min stora tjej och en bebis och en nyfödd. Känns ju knappt som man aldrig lägger ner Saga nu för hon vill helst va hos en hela tiden och det vill ju gärna en 1-2åring med, skillnad med en 7åring som förstår mer :) samtidigt vore de skönt att få de "klart" så man inte behöver dra ut på det allt för länge ^^
    Alltså att inte räcka till oroar mig sig för men man fixar det. :) hade ju 5 åring 1 åring och nyfödd. Alla va med på toa alla hjälpte till å sortera tvätt osv stora tjejen växte enormt när hon fick vara "bäst" å kunna, fick visa de små, läsa saga för dem mm, den minste hade jag i sjal i början, sen ett stort täcke på golvet där de 2 små lekte, sov middag, lyssnade på musik och saga. Satt inte många minuter i soffan de första 2 åren ;) men mysigt att va på golvet bland kuddar filtar och barnen. Man anpassar ju dagarna och hemmet rätt mycket efter vad som fungerar.
  • Bimbim79

Blir knäpp tror jag, fick tbx mensen, fått upp å byta nattbinda 2 gånger och ändå blött igenom :( det rinner, mensvärk men känns annorlunda mot vad det brukar, är väl nervtrådarna i livmodern/ bukväggen som inte vet vad de sysslar med.
    Irriterad och sur, inte alls en sån där glad positiv mamma/fru som jag vill vara! Retar mig på allt, tar mycket att haft maken smärt påverkad och stillasittande med! Tycker de är färdig gnällt nu! Han med lättretlig, klart frustrerad när han har ont och inte kan hjälpa till som han vill. Men så trött på att rodda allt själv, inklusive hans behov vatten, piller, mat mm :/ kan ju inte dela mig till 3 personer hur gärna jag än vill!

• Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-10-01 22:02:39 följande:

Min son är dålig på ögonkontakt :(

Det kommer, eller så har han fullt upp med annat. Min äldsta som hade varken joller, svarsleenden, ögonkontakt han ville inte sova hos oss eller ligga på bröstet. Han lärde sig dock snabbt, pussla stapla saker osv, vid 1,5 va han en social snackande liten kille. Tog mycket längre tid för honom att få till språket mm men han va längre fram på annat. Sett samma hos väninnors barn, så känns lite tidigt att oroa sig för sådant?! :)
  • Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-10-02 08:44:47 följande:
    Bimbim79 skrev 2017-10-02 07:08:09 följande:

Det kommer, eller så har han fullt upp med annat. Min äldsta som hade varken joller, svarsleenden, ögonkontakt han ville inte sova hos oss eller ligga på bröstet. Han lärde sig dock snabbt, pussla stapla saker osv, vid 1,5 va han en social snackande liten kille. Tog mycket längre tid för honom att få till språket mm men han va längre fram på annat. Sett samma hos väninnors barn, så känns lite tidigt att oroa sig för sådant?! :)

Jag var likadan... 4 år så pratade jag...kom ut dödfödd... men väldigt snabblärd... att min son vid 10v inte ger ögonkontakt är 1a på 4 barn. Oroar mig jämt för nånting. Typiskt mamma grej.

Han sov 7 timmar förrgår natt och blev slö och åt sämre. Nu ställer jag klockan på 3 timmar. Hatar klockor. :)
    Något som också är rätt vanligt är ju att de kan något, sen lägger de energi på nåt annat, typ gå, då "glömmer" de eller backar nåt steg på det de kunde innan tills de kommer i fas/balans med sina olika kunskaper :) man kan ju inte gå all in att lära sig gå å prata samtidigt :) han kanske har fullt upp att sortera input som hur filten känns eller ljuset från lampor :)
  • Bimbim79

Nu har ju jag lite större barn 9,10,14. Den som är svårast att få upp å iväg är ju 14 åringen!
    Dexter somnar för natten ca 21, äter oftast runt 04-05.30 är det närmar 5.30-06 så stiger jag upp så hinner jag kaffe innan de e dax att väcka barnen. Frukost ett par syskon tjafs sen går / åker de stora. Vi myser, äter sen tar vi oftast en långpromenad om vädret är med oss. Fixar så det finns mellis när barnen kommer hem, middag runt 17, bad mat blöja om vartannat tills de e dax att sova! Lite babygym, träna nacke i mammas säng osv :)

• Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-10-06 14:23:52 följande:
    Visst har du också så? Dina större barn får inte gå på fritids? Svårt att sysselsätta en 7 och 9 åring här hemma..när dom vill vara med sina kompisar.
    Jag har inte fritids eftersom vi bor typ 100 meter från skolan. Ofta nån kompis som följer med en stund så leker de ute. Annars så har vi faktiskt infört att de har sysslor på dagarna, duka, tömma diskmaskin, slänga sopor, hjälpa till å laga middag plocka undan efter. Lästräning, alla barn ska när de kommer hem ta sin väska t rummet hänga upp handduk o sen på order faktiskt va på sitt rum ca 20-30 minuter för att varva ner efter skoldagen. Har ju också utrymme så alla kan syssla med sina projekt i källare o garage, annars blir det bara bråk! :)
  • Bimbim79

Dexter tramsar också med flaskan här. Typ tränar på att putta bort den o stoppa in den ;)
    Sen blir han ju skitsur för han är ju hungrig. Men väldigt olika mängd varje gång. Mellan 60-160 beroende på humör. Men växer som han ska iaf! :)

• Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-10-09 00:50:44 följande:
    Det var min rädsla å än att min son ska gå upp dåligt i vikt.. jag väcker han gärna om det gått mer än 4 timmar på natten och inte mer än 3 timmar på dagen. Är så skraj och nojig över vikten även om hans kurva pekar rätt upp. Det ordnar väl sig.
    Väcka honom för att äta kommer jag aldrig göra. Så länge barnet är friskt i övrigt kommer det själv tala om när det är hungrigt. Här är oftast 1,5-2,5 timme emellan på dagen. Sen 5-6 ibland 7 timmar emellan på natten. Enda som är lurigt när de är nya är ju om de är gula å slöa, då kan man behöva väcka för att mata. Men det har ju gått över nu. Vill inte vänja honom vid att bli väckt å få mat mitt i natten. Har inte gjort det med någon av mina, enda som ville äta på natten är nuvarande 9 åringen, men hon lät ju mig knappt sova på 3 år. 14 åringen vägde 1935 när hon föddes och från 6 månader sov hon gärna 8 timmar utan mat. När hon börjat med gröt och middagsmat slutade nattmålet. Hon vägrade ju välling/ersättning/ napp så jag va bara glad jag slapp göra spagetti och köttfärs mitt i natten :)
  • Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-10-10 03:08:53 följande:
    Ja min är gul än snart 3 mån ... han blir slö om det går 6 timmar innan matning. Därför känner jag att det är viktigt att väcka honom. Fattar inte varför gulheten är kvar så länge.
    Har de inte sagt nåt om det? Dexter va gul i 4 dagar, lade han förvisso i "solen" i fönstret på BB och ute på altanen i vagnen när vi kom hem. Har han fått sola? Syrran fick med "tvångsmata" hjärtfel och gul. Men nu 3 år senare är det fullt ös på den lilla! :)
    Sån slöhet borde ju försvunnit nu tycker man? Våra börjar ju bli "stora" nu ;)
  • Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-10-10 03:08:53 följande:
    Ja min är gul än snart 3 mån ... han blir slö om det går 6 timmar innan matning. Därför känner jag att det är viktigt att väcka honom. Fattar inte varför gulheten är kvar så länge.
    Hur går det? Vad har de sagt på Bvc?

Vi har nu varit på näst sista föräldragruppen. Biblioteket denna gången, barnen tyckte det va jättekul, färger o alla lampor ;) böckerna med ramsor uppskattades.

Dexter är genomförkyld, påverkar inte hans humör direkt. Men är tacksam för koksalt och nässug. Använder engångsspruta, koksalt och spolar rent sen suger!
    Han börjar mer å mer rata nappen för vänster tumme, hade hellre sett att han tog napp, tumme är svårt att reglera /sluta med :/
  • Bimbim79
    Lady K skrev 2017-10-13 11:08:13 följande:

Louie är nu 9 veckor, han vägde igår 5275g och var 58,2 cm lång. Skönt att han växer! Och i lite lagom takt tycker en mamma som köpt massa kläder som nu faktiskt hinner användas innan de är urvuxna, haha.

Annars är det lite småstrul, han har blivit supertorr och rödflammig över kroppen. Vi har smörjt med miniderm i över 2 veckor utan något resultat. Misstanke om allergi finns, så nu prövar jag helt mjölkfri kost för min del. Får se om det ger resultat. Vi märkte också när vi kollade upp det att vi överdoserar tvättmedlet. Trots parfymfritt så kan det ju kanske irritera om det blir rester kvar i kläderna. Vi får prova oss fram lite, fick även rådet att smörja med lite hydrokortison på de rödaste fläckarna.

Vi ska utvärdera om vi märker någon skillnad till nästa vecka, har han fortsatta problem så slussas vi vidare till barnläkare.

Någon av er andra som haft barn med mjölkproteinallergi? Vad har symptomen varit då? Förutom hudbekymren så kräks Louie mycket, även en hel del "smält" grynig spya. Lite magknip ibland, men inte överdrivet mycket. Nyser mycket och har en del slem i halsen, detta har han haft sedan födseln så han är inte förkyld.

Har inte haft barn med mjölkprotein allergi men många väninnor som haft. Torra röda utslag, torr hud, kräkts, varit gnälliga. Inte direkt dåliga i magen, det har mina varit men mina 3 äldsta är laktos så det förklarade det problemet, kom först vid 12 månader ca.
    Äldsta dottern började med napp vid 7 månader en månad efter jag slutat amma, så länge jag ammade va jag också en vandrande napp. Yngsta dottern tog varken napp tumme snutte etc, ammades bara nån månad. Däremot hade hon en liten trasdocka med garnhår som hon pillade på tills hon somnade. Samt höll i ena örat.
  • Bimbim79
    Summerchild skrev 2017-10-14 22:23:04 följande:

Newbie inte newbie....jo byxorna är sköna i linningen gillar dom... men varför köper man annars kläder efter märken ??? Jag köper nästan allt från tradera. Helt underbart. Molo är en favorit. Klart att det blir dyrt men visst ska barnen vara lika snygga som sina föräldrar. :D

Jag gillar lundmyr och newbie kläderna, inte allt av det. Men man har ju lärt sig vad som är gångbart när man är inne på 4:e. Tröjor går bort, allt som är tight att dra över huvudet, pyjamaser med fötter osv. Enda gången OneP overall med fast luva funkar är ju när de ligger still å sover i vagnen. Vi har haft tur i oturen här. Hade ju ingenting kvar, men en kollega kom med babygym, amningskudde, syrran kom med babysittern/gunga, och babynest. Köpte bäddset lundmyr av en kompis, spjälsäng med borttag bar sida + trilla ur bräda på blocket, köpte bara till ny madrass. Vagnen är nog det vi la pengar på och bilstol. Syrran har en besafe knappt använd de haft i extra bilen så den köper vi billigt där.
    Många nu som får barn efterhand så vi låter kläderna cirkulera. Köpte hel garderob 68, bara märkeskläder 55 plagg för 200:- allt detta är just nu vår tur! Maken har inte fått ersättning på 8 veckor så i 2 månader har vi levt på min föräldrapenning! Visst nu är det förhållandevis hög, men är ju ändå 7000:- mindre än vad jag är van vid, och han brukar ju minst ha in 25' han med! Typiskt att försäkringskassan strular när det är som värst? Han kan ju inte gärna jobba som sjukskriven heller. Tanken va ju att han skulle ha sin sjukpenning pga operationen nu tills jag börjar jobba o han är föräldraledig! Men då gäller det ju att han får sina pengar. De kommer ju klart retroaktivt, men det betalar ju varken blöjor räkningar mat osv just nu. Tjejernas födelsedagspresenter är iaf till det mesta inköpt redan, de fyller 14:e och 15:e december.
  • Bimbim79
    Delilah2001 skrev 2017-10-17 20:38:45 följande:

Smakisar ja... När min äldsta var bebis, var det från 4 månader som gällde. Då skulle de sakta men säkert börja matas med barnmat typ morotspure.

Med tvåan var det 6 mån.

Och nu med trean 4 mån igen! Fast som jag har fattat det så är det bara små smakprov på fingret och inget annat?

Min äldsta så va det 4 månader följde alla rekommendationer :) fast när hon väl började äta ville hon ha mat, att tugga på från ca 7 månader.
    Barn 2 så gällde 6 månader. Ammade inte han åt fulla portioner vid 4 månader började vid 3 månader. Vägrade ersättning och fick välling gröt och mat. 3:e barnet, åt ersättning, och släta 4 månaders puréer från hipp från 3,5 månad tills hon va 11 månader, minsta lilla struktur eller bit i maten så spydde hon. Dexter håller sig mätt på sin ersättning än, det gjorde inte barn nr 2, han va aldrig riktigt mätt förrän han fick middagsmat. Så man får nog vara lite flexibel som mamma och helt enkelt följa barnets nyfikenhet och vilja lite :)
  • Bimbim79

Vi tog hela familjen inklusive tonåringen till pinchos igår, valde 17.00 så vi va hemma igen till lagom läggdax. Dexter va helt betagen av alla lampor och musik, hade vagnen med så efter 40 minuter fick han ligga i den avskärmad med en filt så det inte blev för mycket intryck. Så roligt att kunna gå på restaurang med hela familjen. Vi har förvisso alltid valt att gå på lite "bättre" "finare" ställen än vanliga "barn restauranger" (donken, burger King) ser det som social träning för barnen, sitta rätt äta, vänta på servitris mm men kom på att det va över ett år sedan sist, har åkt med ett eller 2 barn bara.
    Idag blir det trädgårds röj inför vintern :)

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017