Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

sobrio88 skrev 2017-08-10 07:43:45 följande:
    Men fy va obehagligt :/ hoppas det är som dom misstänker att det "Bara" är reflux så det inte blev något vid födseln.. Är det något dom kan göra nåt åt om det är reflux eller räknar dom med att det växer bort?
    Växer bort gör det, likaså dykreflexen men tills dess ger de isf medicin som mot halsbränna och vi får med apnelarm hem. Man ska ju inte behöva "vänja" sig vid att barnet inte andas som det ska. Jag tror inte heller det blev nåt från födseln känns som vi sett nåt innan isf, han har ju varit pigg äter sover bajsar kissar mm. Ingen infektion enligt blpr allt ser ju bra ut utöver detta! Men skönt att de tar det på allvar och kollar ALLT som eventuellt kan vara fel så vi kan utesluta allteftersom.
  • Bimbim79
    Vårivfresa skrev 2017-08-10 17:10:34 följande:

Usch usch usch! Jag är såå nedstämd när jag borde vara som lyckligast... Vår dotter kom den 27/7 och är två veckor idag. Igår var BVC här på hembesök och skulle väga lillan.. det visade sig att hon gått ner i vikt! Jag som trodde att hon skulle ha gått upp nu när amningen började fungera! Så nu måste hon äta var tredje timme med både amning och tillägg.. Sagt och gjort men hon vill inte äta så mycket åt gången, får tvinga i henne mat men hon kräks bara upp om det blir för mycket :( det skär i mitt hjärta! Är det någon som varit med om samma och kan stilla min oro?

Min äldsta matade jag varannan timme istället och mindre mängd så vände det. Hon hade svårt att hålla blodsockret när det va 3 timmar emellan.

Vi är hemkomna, Dexter har fått zantax utskrivet som han ska han 3 gånger om dagen. Alla prover och kontroller va utan anmärkning. Skönt att bli lugnad därinne att det inte är nåt farligt. Andnings larm får vara på nu dygnet runt, sova lär vi ju göra i skift ett tag tills vi ser att medicinen hjälper.
  • Bimbim79
    acinnaleh skrev 2017-08-11 10:04:26 följande:
    Det är läskigt att läsa om det ni varit med om. Stackars både er och Dexter. Skönt att ni får medicin och att ni har andningslarm men jag hoppas verkligen att ni slipper oroa er snart.
    Natten har varit lugn, inga mer attacker han har ju hunnit få 3 doser medicin nu. Men maken låg halv vaken till 04.30, sen tog jag över, va ändå uppe på toa så. Nu sover han och jag å Dexter har amningsmaraton i soffan. Mellanbarnen har följt med kompis familj till badsjön och blir rastade!!
  • Bimbim79
    sobrio88 skrev 2017-08-11 11:42:02 följande:

Det ringde från privat nummer och det brukar vara BM eller BVC som ringer då så jag svarade. Då var det barnmorskan som var med på förlossningen som ringde och frågade om vi mådde bra. Det hade jag inte räknat med för det kom jag inte ihåg att dom gjorde sist. Har era barnmorskor från förlossningen ringt er också? :)

Nä, men däremot så både bm, läkaren alla barnläkare, läkare från neo osv har varit inne å pratat innan vi åkte hem. Dessutom så alla de som vi träffade när vi kom in igår natt hade varit med natten han föddes! Kändes riktigt bra. Bvc ringde idag, kommer på tisdag. Hon ville prata med både mig och maken. Och lite extra med tanke på vad som hänt osv så kurator är redan inkopplad! Känns riktigt bra!
  • Bimbim79

Hej alla som kämpar med amningen! Jag fick amnings spray utskrivet! Syntocinon tog ett dygn så rann det på! Min vårdcentral fixade det via telefon bara. Sa att jag hade mjölk men det kändes inte som det rann ut. Det puschar på utdrivningsreflexen. Klart värt pengarna (ca 300) barnet behöver ju inte suga lika hårt på våra sargade bröstvårtor och risken för mjölkstockning minskar radikalt! :)

• Bimbim79
    GrönaDruvan skrev 2017-08-11 16:48:00 följande:
    Exakt hur funkar det?????
    Vill gärna kunna amma mer. Inatt var första natten och morgonen som jag kände att det inte ens fanns så han blev nöjd även om det gått några timmar. Han knorrade och drog hela morgonen och sedan svepte han 130 ml ersättning när jag gick upp med honom...
    Vill gärna kunna amma iaf på nätterna, mycket smidigare!!!
    De brukar skriva ut det vid mjölkstockning det stimulerar utdrivningsreflexen, sen måste man såklart ändå maraton amma för att öka produktionen, men barnet behöver inte kämpa lika hårt. Vilket såklart besparar mamman blödande bröstvårtor ;) hade det vid stockning med yngsta dottern så bad om det nu med och tycker det fungerar klockrent! Hormonet är ju samma som frigörs när barnet suger, men man tar det 5 minuter innan så är det redan igång när man börjar amma.
  • Bimbim79
    GrönaDruvan skrev 2017-08-11 17:42:51 följande:
    Jag undrar alltid om det här med maraton amning...hur gör man det egentligen? Min Oskar äter så kort tid och när han är nöjd släpper han bröstvårtan...
    Om det finns dåligt med mjölk så drar han och släpper hela tiden, och det ökar ju knappast produktionen? Någon som har tips? Känns som det sinat rejält här...
    Oj hur man maraton ammar? :) båda tjejerna och nu Dexter har varit väldigt snuttiga. Även om de somnar ifrån så vaknar de inom 5-10 min och vill fortsätta. Och har jag inte fått igång ordentligt så är de ju bara mätta i 30-60 minuter och då bara fortsätta amma. Min äldsta använde mig som napp dessutom så hon suttade i sömnen! Typ hela nätterna. Dexter somnar ju när han är mätt och nöjd och då behöver jag ju inte fortsätta för då är ju produktionen rätt! Hade jag velat öka då hade jag pumpat efter :)
  • Bimbim79

Igår fick vi den mest uppskattade presenten man kan få som nyblivna föräldrar. Iaf när det är 4:e barnet och starten varit allt annat än lugn. Min mamma kom 8.30 flyttade in under dagen och skötte ALL marskservice, fixade frukost lunch middag disken passade de större, va och handlade med 9 och 10 åringen. Fixade fika osv. Så vi kunde vila när vi ville, sätta oss vid dukat bord, slapp medla mellan syskon och diskutera varför de inte kan cykla till lekparken när som! Hon förberedde lunch och middag även för idag, så bara att sätta grytan på spisen koka upp och tillsätta lite grädde i såsen! Så guld värt!

• Bimbim79
    Noccis skrev 2017-08-13 07:34:56 följande:
    Hon låter helt underbar! Det förtjänar ni Hoppas hon kan göra så fler gånger. Avlastning är så viktigt.
    Ja hon älskar att göra sånt men är alltid orolig att vi ska tycka hon tränger sig på vilket vi verkligen inte tycker! Kände att sån avlastning är bättre present än alla fina saker i världen. Att få chans att landa, klart alla både min och hans familj samt våra andra barn har varit jätte oroliga för Dexter, även om det är lugnare nu så har ju både barnen deras kusiner mm frågor och oro som också måste få bearbetas skönt att ha en extra vuxen på plats då som också kan svara.
  • Bimbim79
    Delilah2001 skrev 2017-08-13 16:07:42 följande:
    Vi hade sex första gången efter två veckor. Trodde att avslaget var borta, för hade inte kommit något på länge. Men sen kom det tillbaka lite, och fortsatte lite till. Fick som tur var ingen infektion. Vi använde inte kondom. Jag vill inte bli gravid igen, så ska börja med preventivmedel efter efterkontrollen, men vet inte vilket än..
    Sånt är underbart! Då känner man verkligen man får hjälpen där man behöver den. Trevligt med folk som hälsar på men sitta i soffan å hålla bebis och man får tbx som mamma när de skriker eller bajsat är ju inte avlastning :)

Nu är de små åter hos sin pappa. Bara tonåringen och mini hemma. Mycket ligga groda på mammas mage i soffan. Kollar igenom gamla serier på löpande band :)
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017