Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Leeandra skrev 2017-09-07 14:55:11 följande:
    Skönt att det gick bra för maken vid operationen, .

Kul med golvläggning förresten, här ska vi precis börja renovera äldsta dotterns rum, .
    Ja sen blir det ju lite jobbigt när det är vardagsrummet som dessutom är genomgångsrum och ingen annanstans att ställa möblerna så nu är det ganska kul möblerat ;) får ju stå still med bara spånskivorna på tills maken inte behöver ligga i soffan å tycka synd om sig själv längre! Men hellre nu än när Dexter börjar krypa :)
    Första föräldra gruppen idag, jag gick dit så mannen fick vila i lugn å ro. Men intet nytt under solen direkt. Kul iaf å prata lite å så.
    Frågade om rota men det ges inte här, inte heller tbc som varit snack om ska återinföras. Däremot nåt man inte tänker på jag som har större barn, är ju tyvärr att skolans toaletter sprider både MRSA och esbl numera! :( kul å få hem det? :-0
  • Bimbim79

Det finns ganska mycket tbc i vissa områden i landet numera så de har ju pratat om att det eventuellt skulle införas igen men det pratade de om redan för 12 år sedan än har det inte hänt. Tbe kommer vi vaccinera hela familjen mot, gått om fästingar här med och med barn som hellre leker ute än sitter vid tv:n så är ju risken rätt stor.
    Inatt har Dexter sovit gott utan mat mellan 22.30-6.30 så känner mig helt utsövd :)

• Bimbim79

Ni andra som snittats hur snabbt har "yttre såret" läkt, gått ihop? Mitt läkte hyfsat fort men de har ju sytt så kanten liksom är ihop rullad, nu när jag drog tejpen som jag satte efter den första började lossna för att hålla ihop ärret så det blir så smalt som möjligt så är det ett ställe som blöder? Ser lite ut som själva skorpan skavt och det samtidigt varit för tätt i skarven mellan hudlagren? Klart man är ju mer lättblödande när det precis läkt men kändes inte så kul med blod på trosorna igen, inte bara sårvätska utan det blöder. Tvättade torkade torrt och tejpade om.

• Bimbim79

Dexter är 5 veckor nu, väger 4kg men har storl 62 är redan 57,5 cm så han fyller inte ut kläderna men måttet mellan axel /grenen gör att 56 är för trångt. Lång smal kille :)
    Jollrar, svarar med leende och skrattar högt nästan så han tappar andan ibland. Väldigt social, ställer till det om han hör sina syskon prata när de kommer från skolan å han sover, vaknar direkt o ska prata han med. Gillar babygymmet där man kan boxa på små kaniner som plingar när man träffar vilket resulterar i glada skratt. Han kommer nog inte ligga still så länge, han har för bråttom att upptäcka världen! Hade känts lugnare om han varit mer som sin bror i det avseendet! Men men! Dax att börja fundera Dexter säkerhet hemma :)

• Bimbim79
    Delilah2001 skrev 2017-09-09 21:33:43 följande:
    Tycker att han inte nöjer sig, och lätt blir lite otålig.

Eller så kanske det är mamma och pappa som gör tråkiga saker
    Känner igen det där, även om han inte orkar så länge så ska det hända lite! Sjunga, göra imse vimse med fötterna. Hänga på armen å gå runt å titta på saker mm.
    Syskonen här är underbara på att hjälpa till att roa Dexter. Är ju ett äventyr att ligga i 14 åringens säng å lyssna på musik å lyssna när hon sjunger med. 9 och 10 åringen hjälper gärna till att passa roa honom i babygymmet när jag lagar mat mm. De fixar med napp o filt, sitter o gör miner, räcker ut tungan mm.
  • Bimbim79
    acinnaleh skrev 2017-09-09 17:50:51 följande:
    Mitt sår som häftades har aldrig börjat blöda men jag vet inte hur snabbt det läkte. Kanten korvade sig aldrig. Rosa är det ju nu iaf. I början drog jag bort tejpen innan den ville släppa men det var inte skönt. Tejpar för övrigt oftast fortfarande, känns skönt. ;)
    Jag fick agraffer med första snittet, denna gången sydde de så där de drar in kanterna eller hur jag ska förklara. Oftast plastikkirurger som syr på det sättet osynliga stygn. Ärren brukar bli minimala. Tejpar också har alltid tejpat mina ärr känns bäst. Första veckan hade jag dessutom en korsett för att slippa "hålla i magen" syrran kom med den som räddaren i nöden :) hon gillade det stödet efter sitt snitt. Tur vi e lika små ;) är ju bara lite ytligt det kom några droppar knappt. Men känns ändå märkligt efter 4 veckor. Men det får väl ta den tid det tar. Har väl sämre blodcirkulation där med pga tidigare ärrvävnad.
  • Bimbim79

Tror jag blir galen! Tvätt mat disk barn etc inga problem alls, alla glada å hjälper till!! Ny opererade maken Grrrr!!! Visst att jag får göra allt det köper jag, att man inte är på topp när man har ont det köper jag med, men en otrevlig ton till så får han flytta hem t sin mamma. Springer här som en passopp å får bara skit!!! Blir så trött!!! Hoppas fotfan läker onaturligt fort! :(

• Bimbim79
    Sosozo skrev 2017-09-10 21:49:59 följande:
    Jag började tejpa när jag tagit på "stripsen" det var väl ca 12 dagar efter operationen eller då. Då var såret läkt ich torrt. När snittades du?
    4:e augusti, jag satte strips när de gamla lossnade, tejpa i rätt bemärkelse kan ja inte, tål inte tejpen men däremot stripsen. Har torkat o dragit ihop sig nu iaf :)
  • Bimbim79
    acinnaleh skrev 2017-09-11 07:08:31 följande:

Vad är det ni gör, stripes? Är det små saker dom sitter tvärs över såret? Jag har en lång bit kirurgtejp längd med såret som förmodligen gör varken till eller från... glömde för övrigt ta av mig den när vi badade i badhus för 1.5v sen. Drog av den nere i poolen ;) om nån såg den innan vet jag inte.

Moa är 81 dagar idag, tiden går så galet fort.

Strips finns hudfärgad å vit, är de där små minitejpen de använder ibland istället för att sy, ofta sätter de sådana ovanför även när de sytt. Det dra ihop och hjälper till att ärret inte blir påfrestat och onödigt brett. Men efter stygn såret läkt brukar man göra som du, tejpa. Jag fortsätter med de vita stripsen eftersom jag reagerar på den andra tejpen :)
  • Bimbim79
    Ia82F skrev 2017-09-11 07:43:47 följande:

Hej! Jag hade engentligen bf 10/8 och var då med i en augusti grupp, men blev snittas 25/7 så jag känner att jag gärna vill vara med här om ok. Har två söner födda -01 och -07 så denna gosse är en riktigt sladdis

Min sambo har oxå tre barn sen tidigare två flickor och en pojke födda -89 -01 och -02

Kram Ia

Välkommen :) min är med sladdis 9 år emellan honom och yngsta.
Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017