Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

Vet hur det känns skrev 2017-08-07 06:46:33 följande:

Nu hoppar jag in här :) bebis föddes 4/8 med en vikt på 4170g 53 lång. (Bf +5)

Kämpar på med ammning. Funkar sådär .. har ont i bröstet.. vet inte om det beror på mina implantat?!

Får inte åka hem från BB än. Man har hittat blåsljud på hjärtat så idag ska vi göra ultraljud. Han har blivit gul så det är på gränsen till att han behöver sola. Han har lågt blodsocker så han måste få ersättning efter ammning. Samt att personalen räknar hans puls varje arbetspass för den är för snabb.

Själv så har läkaren skickat mig till urologen då jag kissar på mig själv (hinner inte till toa) kommer lite Kiss i bindan varje gång.

Hej va kul att se dig här nu! Är det nån kvar som inte kommit igång?
    Ont i brösten har jag med, utan inplantat, har däremot reducerat och möblerat om mina rätt rejält så kanske därför? Har minne av första barnet då va jag chockad över hur ont det gjorde att amma, så kan ju vara helt normalt ;)
    Skönt att ni får stanna lite extra och får ordentliga kontroller och uppföljning, blåsljud brukar väl vara mitralisklaffen som brukar fixa sig själv efter några dagar eller har jag fel för mig? Oavsett bättre vara på plats med det än åka hem och vara orolig!
  • Bimbim79
    Vet hur det känns skrev 2017-08-07 07:54:59 följande:
    Ja det känns skönt men jag kan ju inte sova här.. extremt hårda sängar. Men skönt att vara på plats om något händer. Ja precis läkaren sa att det inte är farligt men att jag inte får åka hem än..

Jag har gjort lyft där man skär ut vårtan och får ankarärr. Gör så jävla ont.. tuttarna är ju enorma och hårda. Så här ont hade jag inte med tjejrna.. vi får se hur ammningen blir.. går det inte så går det inte.. vill att han ska må bra och just nu så är han lite dålig och får i sig för lite mat. Men jag kämpar på. Provade bb,s amninspump.. hahaha känner mig som en kossa!! Fick inte ut någonting? Inte ens en droppe..

Är du kvar på BB? Funkar amningen sämre för mm är opererad? Har dom sagt något till dig? Du har ju endå reducerat volymen lite.
    Enligt min kirurg ska det inte vara svårare att amma med eller utan opade tuttar. Har med ankarsnitt lyft och reducering av rejält med vävnad. Känner bara galen smärta i bröstvårtorna, måste ner t Apoteket å köpa tuttkräm, vilken är bäst? Använde upp gratis proverna vi fick i BB bagen. Jag låter han suga va 3:e timme dagtid och 5:e timme natt, 15 minuter på varje bröst, byter startbröst varje gång. Tankar efter med ersättning, däremellan suttar Han som en tok på nappen så stort sugbehov har han iaf!
    Med tanke på hur mycket brösten svullnar tänker jag att det rinner till å släpper nu om 1-2 dygn. Med första dottern (akut snitt då med) skulle de ha mig till å pumpa amma pumpa amma osv, va ju mer blod än mjölk i flaskan tillslut. Gick inte fortare att få igång det ändå, jag räknar men att det fungerar hyfsat till nästa helg och däremellan så matar pappa gärna med flaska :)
  • Bimbim79
    Delilah2001 skrev 2017-08-07 16:47:15 följande:
    Grattis till sonen! Tuff start, men skönt att det slutade bra!

Hur kommer det sig att du inte kan skaffa fler barn?

Pga kejsarsnitten?

Jag har gjort två snitt nu, och kirurgen sa att min livmoder var ärrig. Men inget om ev fler barn, fast jag frågade i och för sig inte heller.

Jag hade egentligen inte tänkt skaffa fler barn, men min sambo vill gärna ha ett till, detta är hans första.

Jag har ju 3 barn nu, och dessutom 2 missfall och 3 aborter i bagaget. Kanske min livmoder inte orkar mer?
    Bukhinnorna hade vuxit ihop galet sen förra snittet, det och att de extrema sammandragningarna frestat på livmoderväggen har gjort att livmoderväggen är för tunn + ärrad att den inte kommer klara bli uttöjd en gång till. Jag kan bli gravid men då med mitt eget liv som insats och med största sannolikhet inte få ett levande barn av det. Så fabriken är nu för evigt stängd. Även om vi kunnat så tror jag inte min make hade vågat riskera mig en gång till. Han vill inte se mig på sjukhus fler gånger vilket jag förstår. Men en sorg att inte kunna välja själv, och dessutom veta att vi har ett frö till i frysen :(
    Har pratat med försäkringsbolaget idag och fått direkt utbetalt för snittet och för dagarna på BB med bebisen. Kvarstående att jag inte kan få fler barn blir även det ett försäkringsärende när alla papper från läkaren är klara.
    Har fått komma hem idag, svärmor och svärfar kom direkt med paket till alla barnen. Öppnade champagnen vi fick i bröllopspresent förra året och herrarna har rökt cigarr som traditionen bjuder. Och ja jag tog ett helt glas champagne, är jag minsann värd och hur ofta öppnar man en 5000 :- flaska? ;)
  • Bimbim79
    Delilah2001 skrev 2017-08-07 17:08:54 följande:
    Ok, jag förstår att det nog är olika från fall till fall. Känner väl att det inte vore helt optimalt fysiskt för mig att bli gravid igen. Men får väl rådfråga läkare om det skulle bli aktuellt igen...

Vad härligt att få komma hem! Såklart du är värd ett glas champagne :)

Hur många barn hade du sen tidigare? Är det din mans första?
    Ja det är hans första mitt fjärde. Så vi får anse oss som en hel familj nu :)
  • Bimbim79

Första natten hemma. Har gått bra, Dexter sov rätt mycket under em kväll vilket innebar lite mer vaket inatt. Har fortsatt amma, men eftersom det inte verkar komma ut nån större mängd verkar det som han sväljer massa saliv istället, så efter klöks han och har svårt att dra efter luft om man inte lyfter upp honom. Skrämde såklart livet av min man. Funderar på om det kan vara så att bröstkrämen påverkar? Står ju att man inte ska behöva tvätta av den innan amning men när jag låtit bli den så reagerar han inte likadant? Varit upp 3 gånger inatt ammat bytt blöja, däremellan har han sovit bra i spjälsängen.
    Brösten börjar anta amningsform. Knöliga känner ju hur hårda mjölkkörtlarna är, men kan inte mjölka ur, tycker inte heller de minskar eller mjuknar jag ammar, verkar som utdrivningsreflexen är svag antagligen pga bröstoperationen. Ska se om vårdcentralen kan skriva ut amningsspray så jag slipper mjölkstockning.
    Kattskrället är så tokglad nu när vi e hemma så allt är bara lek o bus men näthinnan ser bebis i sängen är hon jätte försiktig, nosar lite , inga klor eller bus alls. Kan ju inte lita på henne hon är ju bara bebis hon med men hon förstår att den lilla människan får man iaf vara lite försiktig med.

• Bimbim79
    Noccis skrev 2017-08-08 09:39:47 följande:
    Leon kräktes rätt mycket fostervatten första dygnen och det såg väldigt obehagligt ut. Vet inte om det kan vara det?
    Jo det gjorde Dexter med men trodde inte det kunde hålla i sig 3 dygn? Blir som slemmiga salivbubblor utan mjölkinblandning. Kan kanske vara lite fostervatten kvar? Men borde inte det komma ut andra hållet när han nu äter? Vi tankar ju upp honom med ersättning efter jag ammat.
    Har sovit nu på fm men känner mig fortfarande matt trött. Öm i magen.
    Magen ville inte riktigt komma igång efter snittet narkos och morfin gör ju inga underverk direkt så fick cilaxdroppar på BB man får ju inte åka hem förrän man gjort nr 2, effekten blev lite väl bra. Så fort jag äter eller dricker måste jag på toa, får gasfickor/bubblor som spänner sjukt mycket i magen med. Kan inte komma ihåg att det va så för 13 år sedan eller hur har ni andra med snitt / akutsnitt det?
  • Bimbim79
    LeyasMamma skrev 2017-08-08 14:33:29 följande:

Första långpromenaden på länge idag! 6km avverkade vi, så skönt! Både jag och hunden blev trötta och varma. Ibland har nöden ingen lag och Saga blev hungrig 1,5km hemifrån så vi fick stanna till vid kyrkan och amma :,D men fin utsikt hade vi!

Underbart att kunna gå ut så! Vi sniglade oss genom maxi och apotek idag och då fick jag ändå sätta mig på pensionärs stolen vid charken en stund. :) men det blir bättre
  • Bimbim79
    LeyasMamma skrev 2017-08-08 15:32:24 följande:
    Saga är ju 3 veckor nu så min kropp har ju hunnit återhämta sig relativt mycket. Du är ju precis nyförlöst genom akutsnitt så inte så konstigt att din kropp inte mäktar med mer än. Tycker det är otroligt att du faktiskt orkar ut redan! Starkt gjort! En liten paus förtjänar man ;) du ska se att om ett tag när magen läkt mer och ni kommit igång ordentligt med amning osv så kommer du kunna ta långa härliga promenader igen :)
    Sant! Märker ju av blodbristen fortfarande med, jag är ju en sån som aldrig förknippas med sakta, långsamt eller ta det lugnt så det är nog mer mentalt jobbigt för mig.

Har varit och införskaffat ett andningslarm. Respisense. Får se om jag tycker det är bra eller dåligt! :)
  • Bimbim79
    LeyasMamma skrev 2017-08-08 18:08:12 följande:
    Det kan jag förstå, man är ju van vid att kunna hålla ett visst tempo så det är ju en omställning. Jag är en sista minuten människa, världens tidsoptimist och har glömt att en liten kräver så mycket planering :D blir spännande att se hur ofta min stora tjej kommer komma sent till skolan sen när den börjar ^^

Grönaduvan kör väl andningsalarm med? Du får uppdatera oss sen vad du tycker :)
    Är mest för makens skull, jag va ju sövd och slapp se sonen helt slapp och lila, men han ge svårt att släppa den bilden och är skiträdd att han inte ska kunna göra nåt eller missa om de händer nåt.
    Tyckte de va smidigt man sätter det i blöjan så kan de ha det både i vagnen och sängen.
  • Bimbim79

Läst igenom lite, att läcka eller ha svårt att hålla sig direkt efter förlossning är "normalt" eller inom det normala spannet. Knipövningar kan rätta till det, men för att hitta rätt muskler i börjar ska man ligga ner. Finns bra övningsbeskrivningar på nätet att googla upp.

Vi hade en skön em på altanen med min syster och hennes äldsta son. Hon hade en gördel med sig som hon hade efter sitt snitt, så skön att ha på, man slipper "hålla i magen" och det känns inte som tarmarna är påväg ut när man rör sig. Därefter kalas hos makens bror. Alla barnen med jätte trevligt. Sen fick Dexter ett likadant anfall som han fått tidigare men det ville inte gå över, fick upp massa slem, försökte andas men han fick inte luft. Innan har det gått över efter några sekunder (som ändå känns som timmar när det händer) men nu blev han både lila o blå, tur i oturen vi va hos släkten, bara att lämna barnen o kasta sig i bilen för att köra in, ambulansen mötte upp på motorvägen och en ambulans sköterska åkte med oss och ambulans med 2 kollegor körde efter. Han behövde ingen hjälp med andning osv påvägen in men va lite trött o medtagen. Väl inne på barn kollades syresättning, beslut att vi stannar kvar över natten.
    Eftersom han fått hjärtkompressioner så röntgade de lungor och hjärta för att utesluta pneumtorax (luftspalt mellan lungorna) det såg bra ut. Pga obefintlig andning när han föddes har han nu legat hela natten med små ploppar på huvudet som registrerar hjärnverksamhet, för att se eller utesluta eventuella EP anfall spasmer. Andningslarm på magen.
    Han fick ytterligare ett anfall när de kopplat upp honom detta visade inget utslag på kurvan för hjärnaktivitet. Läkaren misstänker stark reflux och för lättretad dykreflex i kombination. Finns ingen röd tråd gällande om han precis ätit, sovit, med napp eller utan. Den enda vi märkt är att han blir orolig och gnäller precis innan och sen händer detta. Talar också för att reflux är inblandat, halsbränna obehag andnings besvär. Inväntar läkaren för att se vad planen blir.

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017