Inlägg från: Bimbim79 |Visa alla inlägg
  • Bimbim79

Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017

GrönaDruvan skrev 2017-08-19 14:42:25 följande:

Här har jag börjat promenera en del, tänkte börja på någon mamma träning och sedan köra lite spinning i höst/vinter.
    Har som plan att ta en pt online om ett tag.
    Tänkte Olga.

Min mage har varit hyffsad förstört sedan mina andra graviditeter. Haft en stor delning mellan musklerna som aldrig blivit bra.
    Nu är det värre än nånsin. Får nästan ner hela handel. Ser fortfarande mycket gravid ut, så jag har en lång resa framför mig. Vill helst slippa bukplastik, men får se hur det är om något år, kroppen tar ju stryk av att ha en så stor delning. Ont i ryggen framför allt.
    Ser så tråkigt ut när resten av mig är så liten.
    Fick frågan för några dagar sedan vilken vecka jag var i...inte så kul, även om jag inte tog åt mig, eftersom jag vet att det ser ut som jag är gravid.

Idag är Oskar 2 månader!! Tiden går fort!!

Efter min första son var mina muskler helt delade 5 cm, lillasyster kom 15 månader senare, kunde efter förlossningen sticka in handen å känna ryggraden typ! Man ska börja med de inre musklerna, googla övning mamma mage, sen plankade jag faktiskt regelbundet och efter 3 år lika platt mage och helt tight mellan musklerna igen! Men man måste vara envis som f-n! Nu har jag ca 0,5 mellan knappt nån delning alls förutom vid naveln där det är nåt större. Muskel korsetten jag hade innan är kvar, men draperad med slapp hud såklart! Men den förväntar jag mig drar ihop sig med vanliga promenader, vatten och tid. Man fortsätter ju va lite slapp även under tiden man ammar. Har så jag kan träna hemma med gummiband, lågt motstånd, få upp lite styrka i övre bröstrygg osv tills kroppen läkt ihop.

Ärret från förra snittet vart buckligt, bukhinnorna hade tryckt ut i snittet och läkt ihop med varandra, förklarar ju varför jag haft så ont vid mens och ägglossning. I övrigt har det inte synts och känts mer än när jag dragit fingret över. Nu är ju det ärret reponerat så får se hur detta blir.
    Har idag blödit mer än innan, ser ut som "gammalt blod" men kommit rejält mer än innan. Klarade mig med trosskydd för 3 dagar sedan, nu nattbinda och byta varannan var tredje timme? Trodde ju det skulle bli mindre o mindre? Men kommer vad jag kan se inget färskt blod iaf så nog inget blodkärl som brustit eller så!
  • Bimbim79
    GrönaDruvan skrev 2017-08-20 15:06:39 följande:
    Skönt att höra att du fick ihop dina muskler.
    Jag tränade ju knappt magen efter mina andra barn, och såklart går ju inte magen ihop av sig själv...även om det varit skönt, haha

Får se hur jag lyckas med detta nu...fyller ju 39 och räknar ju med att det tar tid!!
    Jag är 38, var extremt vältränad som "ung" sen fick jag barn och hade varken ekonomi eller avlastning under många år. Fruktansvärt dålig form efter fått 3 va 33 år och överviktig. Skrev in mig på gym med barnpassning och vid 35 år kan jag säga att jag kom i jeans jag inte haft sen jag va 17, vägde ca 10 kg mer än då, men tight, definierade muskler platt mage. Har aldrig gillat att vara bara smal utan vill vara stark och tydligt vältränad. Absolut snyggaste kroppen även om jag jämför när jag va under 20 hade jag vid 35-37 år. Så även om det tar lite längre tid så kan man forma sig som man vill, trots ålder och barn. :)
  • Bimbim79
    Lady K skrev 2017-08-21 18:34:39 följande:

Idag har vi varit på första BVC-besöket med Louie som nu blivit 10 dagar gammal. En halv cm längre hade han blivit och gått upp till 3805 g, så bara 95 g kvar till födelsevikten. Så hoppas att det fortsätter funka bra med amningen så han fortsätter åt rätt håll. Annars är han en väldigt snäll kille, kräver en hel del amning just nu dock. Det är väl bara för att få upp mjölkproduktionen till hans behov antar jag.

Så en fråga av det intimare slaget. Jag har alltid haft problem med att använda bindor/trosskydd under längre tid då det nästan alltid resulterar i irriterat underliv och i värsta fall svamp. Nu har jag ju dock inget val pga avslaget, men nog fan har det börjat bränna... Nån som haft liknande besvär som har något tips som hjälper?

Köpte fel sort, typ nån plast hinna på då hade ja samma problem. Men de har andra som mer liknar tyg på insidan. Nattbinda varianten, frågade på Apoteket och fick några bra! Kommitté ihåg vad de heter dock! :0
  • Bimbim79

Nu börjar Dexter bli mer å mer vaken, vill ligga och ha ögonkontakt o göra ljud! Även leenden som kommer lite då å då. Börjar titta efter sin leksak i vagnen även om han inte riktigt klarar sträcka sig efter den än. Märks
    Att utvecklingen går fort, på eftermiddagarna vill han helst vara i famnen å tanka på närhet. Drömmer mer på nätterna med, och från att strunta fullständigt i om blöjan är blöt har han nu börjat pipa när det är blött kallt eller obekvämt i baken! Första Bvc besöket på torsdag, sen börjar föräldragruppen 7:e. Ska bli kul, vi är ett helt kompisgäng som fått barn nu i sommar och går samma föräldragrupp, roligt för maken som får göra
    Allt detta med sina gamla skolkamrater. :)

• Bimbim79

Någon här som börjat fundera över dop/namngivning? Grabben växer som ogräs så kommer nog få lägga det runt när han är Max 3 månader så han kommer i dopklänningen. Maken vill ju han ska ha den han och hans bror samt alla brorsbarnen döpts i. Känner mig kluven, äldsta döptes för pappan ville det och planerade allt, han dog innan hon föddes så det kändes som det minsta hon kunde få av honom va iaf dopet. De andra 2 har ju en farmor som är gift med en präst, då va inte frågan ska de döpas utan när ska jag döpa dem?! ;)
    Nu med 4:e så ja de andra är ju döpta så!! Äldsta vill ju dessutom konfimeras men kanske är löjlig, kanske är bra med lite kristlig fägring i barnens uppväxt? ;)!

• Bimbim79
    sobrio88 skrev 2017-08-26 19:41:35 följande:
    Vi döpte inte storebror men nu börjar jag bli sugen på att köra dop för båda barnen samtidigt. Säger ju emot sig självt när jag ska skicka in papper på att gå ur kyrkan men, men sambon är inte med på det hela än så vi får se vad det blir
    Det låter mysigt! Och vilka fina syskonbilder att ta som minne! :)

Personligen bryr jag mig inte om ifall barnen döps eller inte. Är inte döpt själv, jag är heller inte med i svenska kyrkan och vi vigdes i rådhuset. Men alla barnen är döpta eftersom det varit viktigt för deras pappor.
    De 2 sista dopen har varit värsta pådraget anledningen är väl att farmor är gift med byns präst. Med middag, fika, tårta osv. Men denna gången vill jag nog hellre ha lite fika hemma bara, kaffe å tårta i vardagsrummet med de närmsta efter dopet. Inte duka upp hela församlingshemmet.
  • Bimbim79

Hej, haft strul med min inloggning. Dexter är nu 4 veckor, 57 lång och 4000g. Växer så de knakar! Försökt läsa ikapp lite.
    Varför ger de lanzo? Mot eventuell reflux? Dexter får zantac 3 gånger om dagen, enda vi märker är att han slipper reflux och andningsproblemen som uppstår då! Be om att få byta. Dessutom när vi kom in med
    Dexter så tog de både EEG och röntgade lungor och hjärta, alltså hela torax för att utesluta annat, blodprov för att kontrollera saltbalans hb mm. Märkligt att de bara skriver ut medicin å sen låter det vara så! Fick ju ligga kvar ett dygn för undersökningarna, men så skönt att utesluta allt annat. Du får ryta till på stolpskottet till "man" man super fan inte med dålig bebis hemma o lämnar ledsen orolig mamma själv, och definitivt inte i flera dygn!

Äntligen har jag iaf slutat blöda, Tog faktiskt ett snabbt bad igår, var sjukt skönt att krypa ner å slappna av ordentligt. Nu fungerar det att ut å gå ordentligt med, har bara ont när jag ska sätta mig från liggande och använder armarna istället, men händer ju man har bebis i famnen samtidigt å då hugger det klart till lite. Passat på att räta vardagsrumsgolvet nu när jag ändå är hemma. Maken opereras imorgon så lär få passa på honom en vecka sen tänkte jag lägga nytta golv :)

• Bimbim79
    Delilah2001 skrev 2017-09-05 21:58:18 följande:

Skäms verkligen, men vi har slarvat med preventivmedel sedan Lucas föddes.

Har nu fått tid att sätta in p-stav, men är orolig över att jag redan hunnit bli gravid igen.

Det tog många månader och flera missfall innan vi fick till honom, så risken är väl inte så stor förhoppningsvis..

Så blev min yngsta dotter till. Helammade inte sonen så jag får väl skylla mig själv. Ammar du så är ju risken mindre iaf. Har 15 månader mellan 9 och 10 åringen. Nu hade vi ju ändå tänkt oss ett barn till men kanske inte så tätt ;) blev bra ändå men lite kämpigt precis i bebis åldern. Nu har de iaf väldigt kul ihop!

Denna gången hade jag velat få en till rätt tätt men blir inte fler efter katastrof förlossningen.

Hoppas det blir som du vill oavsett, kan ju ibland va lättare med nr 2 tätt och ibland svårare, verkar vara väldigt individuellt.
  • Bimbim79
    Delilah2001 skrev 2017-09-05 23:21:46 följande:

Fy, känner mig så idiotisk när jag läser det jag skrivit.

Skäms verkligen över att vi slarvat så med skydd :(

Du är inte ensam, inget att skämmas över tycker jag. Är ju lätt hänt! Men ta ett test eller informera bm innan du sätter i spiralen?!

Så idag ska jag köra sambon t Op, bävar inför detta med dag Op, han har ju inte mindre ont när bedövningen släpper hemma? Opererade samma sak för ett år sedan fast andra foten, det va inga roliga dygn innan det värsta släppte! Han kan dessutom inte ta sina vanliga mediciner samtidigt, vilket för att humöret blir sådär charmigt! (Ritalin vilket han verkligen behöver i ett sånt läge) jaja spännande! Förstår faktiskt inte varför man inte får ligga kvar första dygnet, bara små ingrepp jag gjort då jag behövt åka hem, han ska bryta av 3 ben och skruva ihop, å det räknar de med att man fixar smärtmässigt hemma. Att bryta av skelettdelar är ju fruktansvärt i smärtväg!
  • Bimbim79

Magarna kan ju ändras fram o tbx de första månaderna, dels pga av det du äter som hon också får i sig men även pga matsmältningssystemet fortfarande utvecklas. Är hon inte påverkad och går upp i vikt är det ju ingen fara! När jag ammade äldsta barnet åt jag pizza sallad en kväll inte alls mycket, men hon skrek och va jätte gasig i nästan 2 dygn. Som hon ätit ett helt kålhuvud!

Vet inte om de erbjuder rotavaccin här, har för mig vissa landsting infört det på prov. Vi får se om vi tar det isf, de äldre barnen är ju så pass stora så de är ju inte magsjuka på samma sätt som på dagis. Sällan sjuka alls faktiskt. Yngsta tjejen (nu 9 ) fick däremot RS när hon va 2,5 månad DET hade jag gärna undvikit om det hade gått!

Operationen på maken gick bra, jag passade på att hälsa på mina kollegor på "min" avdelning när han låg på Op bordet! Nu ser vi bara till att smärtlindra ordentligt, förra gången skulle han försöka va tuff o sänka antalet tabletter, resultatet blev ju smärt toppar som va skitsvårt att få bukt med, denna gången lyssnar han på mig och tar tabletterna jag lägger fram :)
    Lillkillen är helt slut och övertrött efter 4 timmar på sjukhuset med alla röster o lampor Sover nu som en stock men va lite svår att få ner i varv.

Svar på tråden Nu är bebisarna här! Bf Juli 2017