• Anonym (?!)

Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?

Frågan kom upp i en annan tråd. Har aldrig hört att någon kan kalla sig usk som inte alls läst till usk. Alla våra sommarvikarier tex. Som gör en uskas uppgifter då vi andra har semester. Är det riktigt att de kan säga att "jag är undersköterska"?!

Låter befängt och visst är de anställda att utföra våra usk uppgifter med hjälp av deligering.

Men inte sjutton är de undersköterskor för det.

Hos oss anställs endast fast personal med motsvarig utbildning. Förutom på sommaren då.

Oavsett vad som står på aommarvikariernas anställningsavtal så ÄR de INTE usk!

• Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?
  • Glennartgå

Trådstartens frågeställning är ungefär som om en bajskorv skulle irritera sig över att även andra föremål kan vara kladdiga och lukta illa och då refereras till som "skit"...

Kom igen när ni har en skyddad yrkeslegitimation eller en vettig utbildning i botten. Är man längst ner i hierarkin (tillsammans med vb och städpersonalen) så är det småaktigt att påpeka sin egen förträfflighet. Skillnaden mellan usk och slumpmässig outbildad lågbegåvad individ är marginell.

• Anonym (?!)
    Glennartgå skrev 2017-05-31 19:01:13 följande:

Trådstartens frågeställning är ungefär som om en bajskorv skulle irritera sig över att även andra föremål kan vara kladdiga och lukta illa och då refereras till som "skit"...

Kom igen när ni har en skyddad yrkeslegitimation eller en vettig utbildning i botten. Är man längst ner i hierarkin (tillsammans med vb och städpersonalen) så är det småaktigt att påpeka sin egen förträfflighet. Skillnaden mellan usk och slumpmässig outbildad lågbegåvad individ är marginell.

Herregud! Hur intelligent låter inte du då?

Jävla tjat om yrkeslegitimation. Vet väl vad jag läst till. Lämnar tråden nu.
  • Anonym (usk/vårdbiträde)
    Anonym (?!) skrev 2017-05-31 17:16:32 följande:
    Fast nej, riktigt så är det inte. Jag blir mer irriterad över att folk menar på allvar att jag trots usk utbildning och tom fick en bricka där det står undersköterska (Det du! (Ironi)) inte kan kalla mig usk trots att jag är det om jag skulle råka jobba med nåt annat. I grund o botten är jag ff usk. Punkt
    Självklart kan du välja att kalla dig uska även om du jobbar med annat. Men det handlar om identifikation med ett yrke, där den vanliga utbildningen är en del, yrkestitel är en annan etc. Själv skulle jag på ett liknande sätt som du kunna kalla mig bibliotekarie pga en examen i biblioteks- och informationsvetenskap med motiveringen att utbildningen för många år sedan hette bibliotekarieexamen. Hade jag mestadels jobbat som bibliotekarie hade jag nog också identifierat mig som sådan även ett tag efter att jag slutat, men eftersom jag aldrig jobbat med titeln bibliotekarie och min examen inte heter "bibliotekarie" skulle det kännas konstigt för mig trots att jag läst den gängse utbildningen för den yrkesgruppen.
    Min kompis som har vård- och omsorgsutbildning (ettårig variant för dem som läst annat på gymnasiet) kallar sig inte uska då hon aldrig jobbat som det utan som "vårdbiträde" som är  anställningstiteln inom omsorgen här, men har samma utbildningsbakgrund som du och kallar den också i vardagslag "undersköterskeutbildning".
  • Anonym (....)
    Anonym (?!) skrev 2017-05-31 13:56:20 följande:

Fan vad många är korkade här..

studier.se/underskoterskeutbildning/

Det är fortfarande ingen utbildning som gör att du blir undersköterska men du får behörigheten att anställas som undersköterska.
  • Anonym (Tja...)
    Anonym (....) skrev 2017-06-01 01:00:51 följande:

Det är fortfarande ingen utbildning som gör att du blir undersköterska men du får behörigheten att anställas som undersköterska.

Eller snarare kunskap som kan vara bra att ha om du ska anställas som undersköterska... behörighet är inget som behövs :)
  • Anonym (Hej)
    Anonym (....) skrev 2017-06-01 01:00:51 följande:
    Det är nästan provocerade hur barnsligt en del resonerar. 

Du har en gång hört att det minsann är så här, och nu är du helt övertygad. Inga argument och ingen logik kan får dig att ens diskutera det hela! "Jag hörde en gång för många år sedan att det skulle vara så och då ÄR det så. För att det har jag hört. Så det så!!!".

Ditt enda argument är att "för det har jag hört". Det är pinsamt och jag ska lämna tråden nu. Att bekämpa den här typen av dumhet är att slåss mot väderkvarnar. . .
    Anonym (Hej) skrev 2017-05-30 07:52:16 följande:

Talar ni inte förbi varandra en del här?

Det här med titlar är en gammal tradition i Sverige där titeln pekar på var man är tillhörig. Förr var de livsviktiga eftersom de visade på skråtillhörighet, idag lever de mest kvar av tradition, men de visar fortfarande på tillhörighet.

Man kan bli tillhörig en profession på flera sätt. De allra flesta professioner i Sverige är inte skyddade titlar och det finns flera vägar in. Man kan gå en utbildning och sedan känna att man hör till den professionen, eller man kan anställas till yrket och bli tillhörig på det sättet. Det är ingenting konstigt.

Själv är jag bibliotekarie, men arbetar tillfälligt som gymnasielärare. För mig är det självklart att jag i sociala sammanhang är bibliotekarie och inte lärare i sociala sammanhang. Det är där jag känner att jag hör hemma. Enligt flera i tråden skulle jag inte få säga att "jag är bibliotekarie", men det är så klart fel (finns en sådan princip om att det är anställning som avgör måste den väl gälla alla yrken, menar jag). Självklart är jag bibliotekarie eftersom det är min utbildning, men jag vet att en del bibliotekarier har kommit in i yrket och "skrået" genom andra vägar och det är okej.

Jag håller med om att en aspekt av egenbeskrivande titlar handlar om samhörighet och med vad och vilka man identifierar sig. Dock bör det finnas någon typ av samstämmighet mellan den egna uppfattningen och omgivningens för att detta ska fungera. Även jag skulle kalla dig bibliotekarie om du gått BHS, identifierar dig med biblioteksvärlden och under en begränsad period jobbar med annat. Men jag skulle inte kalla mig själv bibliotekarie  (och du skulle nog inte heller göra det) bara pga en magister inom biblioteks- och informationsvetenskap, om jag aldrig varit anställd som bibliotekarie och inom överskådlig framtid inte kommer att vara det heller.

Självklart finns en subjektivitet. Många kulturarbetare t ex försörjer sig ju på brödjobb men identifierar sig som "konstnär", "skådespelare" eller "författare" (med eller utan relaterad utbildning och/eller några framgångar inom området). Det varierar förmodligen huruvida omgivningen instämmer i beskrivningen eller går på de yrken som i hela personens vuxna liv betalt mat och hyra. Man kan också välja parallella identifikationer utifrån sammanhang. Du kan utan problem vara "bibliotekarie" bland kompisar, "lärare/lärarvikarie" i skolans fikarum och med elever/föräldrar, "Eriks mamma" på dagis,  "Gullans barnbarn" i kontakt med hemtjänsten, "webmastern" i bostadsrättsföreningen och "experten på argentinsk tango" i dansföreningen.

Jag får inte klart för mig om du menar att du är bibliotekarie enbart i kraft av en BHS-utbildning eller om den är en _del_ i din självbild som bibliotekarie. Men du accepterar ju uppenbarligen att de som anställts som bibliotekarier på andra meriter än bibliotekshögskola också får kalla sig bibliotekarie. TS anser vad jag kan utläsa att vård- och omsorgslinje "gör" en undersköterska oavsett vad personen sedan arbetar med, och accepterar inte att de som inte har vård- och omsorgslinje får heta "undersköterska" trots att det står så i anställningsbeskedet.  Ingendera av de uppfattningarna håller jag med om.
  • Anonym (Tja...)
    Anonym (Hej) skrev 2017-06-01 16:15:10 följande:

Du har en gång hört att det minsann är så här, och nu är du helt övertygad. Inga argument och ingen logik kan får dig att ens diskutera det hela! "Jag hörde en gång för många år sedan att det skulle vara så och då ÄR det så. För att det har jag hört. Så det så!!!".

Ditt enda argument är att "för det har jag hört". Det är pinsamt och jag ska lämna tråden nu. Att bekämpa den här typen av dumhet är att slåss mot väderkvarnar. . .

Fast då tror jag du har missuppfattat något... usk är ingen skyddad titel, alltså finns det ingen definition på 'behörighet'. Det är inte bara något jag 'har hört' utan det är fakta. Om du kan visa på någon ny lagstiftning får du gärna hänvisa till lämplig källa.

Sen att det finns vissa arbetsgivare som väljer att endast anställa personal med en viss utbildning och/eller erfarenhet som usk är en helt annan sak.

Det som möjligtvis är relevant är att det tyder på att det kanske är önskvärt, både från allmänheten såväl som från arbetsgivare, att även usk ska vara en skyddad titel, ev legitimerad. Men i dagsläget så är det inte så. Det är varken barnsligt eller provocerande...
  • Anonym (Hej)
    Anonym (usk/vårdbiträde) skrev 2017-06-01 17:17:06 följande:

Jag håller med om att en aspekt av egenbeskrivande titlar handlar om samhörighet och med vad och vilka man identifierar sig. Dock bör det finnas någon typ av samstämmighet mellan den egna uppfattningen och omgivningens för att detta ska fungera. Även jag skulle kalla dig bibliotekarie om du gått BHS, identifierar dig med biblioteksvärlden och under en begränsad period jobbar med annat. Men jag skulle inte kalla mig själv bibliotekarie  (och du skulle nog inte heller göra det) bara pga en magister inom biblioteks- och informationsvetenskap, om jag aldrig varit anställd som bibliotekarie och inom överskådlig framtid inte kommer att vara det heller.

Självklart finns en subjektivitet. Många kulturarbetare t ex försörjer sig ju på brödjobb men identifierar sig som "konstnär", "skådespelare" eller "författare" (med eller utan relaterad utbildning och/eller några framgångar inom området). Det varierar förmodligen huruvida omgivningen instämmer i beskrivningen eller går på de yrken som i hela personens vuxna liv betalt mat och hyra. Man kan också välja parallella identifikationer utifrån sammanhang. Du kan utan problem vara "bibliotekarie" bland kompisar, "lärare/lärarvikarie" i skolans fikarum och med elever/föräldrar, "Eriks mamma" på dagis,  "Gullans barnbarn" i kontakt med hemtjänsten, "webmastern" i bostadsrättsföreningen och "experten på argentinsk tango" i dansföreningen.

Jag får inte klart för mig om du menar att du är bibliotekarie enbart i kraft av en BHS-utbildning eller om den är en _del_ i din självbild som bibliotekarie. Men du accepterar ju uppenbarligen att de som anställts som bibliotekarier på andra meriter än bibliotekshögskola också får kalla sig bibliotekarie. TS anser vad jag kan utläsa att vård- och omsorgslinje "gör" en undersköterska oavsett vad personen sedan arbetar med, och accepterar inte att de som inte har vård- och omsorgslinje får heta "undersköterska" trots att det står så i anställningsbeskedet.  Ingendera av de uppfattningarna håller jag med om.

Äntligen ett intelligent och nyanserat svar! Jag förstår hur du tänker om omgivningens uppfattning, men jag tycker nog att en arbetslös kan kalla sig usk så länge man vill. Det jag främst vände mig emot i tidigare inlägg var gränsen mellan skyddade titlar och "alla andra". Sjuksköterskor får alltså kalla sig SSK när de vill, men inte en bibliotekarie. En logoped, men inte en journalist. . . Det känns som en ogenomtänkt gränsdragning.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Tja...) skrev 2017-06-01 17:36:36 följande:

Fast då tror jag du har missuppfattat något... usk är ingen skyddad titel, alltså finns det ingen definition på 'behörighet'. Det är inte bara något jag 'har hört' utan det är fakta. Om du kan visa på någon ny lagstiftning får du gärna hänvisa till lämplig källa.

Sen att det finns vissa arbetsgivare som väljer att endast anställa personal med en viss utbildning och/eller erfarenhet som usk är en helt annan sak.

Det som möjligtvis är relevant är att det tyder på att det kanske är önskvärt, både från allmänheten såväl som från arbetsgivare, att även usk ska vara en skyddad titel, ev legitimerad. Men i dagsläget så är det inte så. Det är varken barnsligt eller provocerande...

Det jag ifrågasatt är varför vissa drar en gräns runt de skyddade titlarna och menar att det bara är de som inte är "anställningstitar".
  • sextiotalist
    Anonym (Hej) skrev 2017-06-01 19:13:36 följande:
    Det jag ifrågasatt är varför vissa drar en gräns runt de skyddade titlarna och menar att det bara är de som inte är "anställningstitar".
    Det finns en anledning att det heter skyddade titlar.
    Det är ingen som hindrar en person, som anser sig ha relevant utbildning/kompetens att t.ex kalla sig för undersköterska (inte annars heller för den delen, eller jurist (efter ha läst Jöken), eller... vad som helst.

Din fråga i ts är om man kan kalla sig usk (och ta anställning som usk) om man inte har läst någon utbildning till detta. Svaret är ja, vem som helst får kalla sig USK (om man gillar det), man behöver inte ha någon utbildning för detta.

När man kommer till arbetslivet, så är det upp till arbetsgivaren att välja rätt person med rätt kompetens och profil för det arbete han/hon behöver arbetet för.
  • Anonym (....)
    Anonym (Hej) skrev 2017-06-01 16:15:10 följande:

VA??
  • Anonym (Skrattar bäst som skrattar sist)
    Glennartgå skrev 2017-05-31 19:01:13 följande:

Jag tror inte du vågar vara lika stöddig om du hamnar på akuten eller blir inlagd på sjukhus. Då om inte förr kommer du nämligen att märka att det är stor skillnad på valfri "slumpmässig outbildad lågbegåvad individ" och de som gått den "icke vettiga" utbildnigen som gav dem behörighet att söka tjänst som undersköterska på sjukhus.

Eller trodde du att alla som är anställda som undersköterskor  dammsuger, hjälper folk att gå på toaletten  och lagar mat hela dagarna? Tråkigt nog är det så för en del som är anställda som undersköterskor i hemtjänsten men om man tror att det enbart är där undersköterskor jobbar ska man inte kalla andra för lågbegåvade.
    Anonym (Skrattar bäst som skrattar sist) skrev 2021-01-20 23:24:06 följande:
    Tråden är fyra år gammal...
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Skrattar bäst som skrattar sist) skrev 2021-01-20 23:24:06 följande:

Jag tror inte du vågar vara lika stöddig om du hamnar på akuten eller blir inlagd på sjukhus. Då om inte förr kommer du nämligen att märka att det är stor skillnad på valfri "slumpmässig outbildad lågbegåvad individ" och de som gått den "icke vettiga" utbildnigen som gav dem behörighet att söka tjänst som undersköterska på sjukhus.

Eller trodde du att alla som är anställda som undersköterskor  dammsuger, hjälper folk att gå på toaletten  och lagar mat hela dagarna? Tråkigt nog är det så för en del som är anställda som undersköterskor i hemtjänsten men om man tror att det enbart är där undersköterskor jobbar ska man inte kalla andra för lågbegåvade.

Lite lustigt nick då jag tror det är han som kommer att skratta sist. Tråden är 4 år
Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?