• Anonym (?!)

Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?

Frågan kom upp i en annan tråd. Har aldrig hört att någon kan kalla sig usk som inte alls läst till usk. Alla våra sommarvikarier tex. Som gör en uskas uppgifter då vi andra har semester. Är det riktigt att de kan säga att "jag är undersköterska"?!

Låter befängt och visst är de anställda att utföra våra usk uppgifter med hjälp av deligering.

Men inte sjutton är de undersköterskor för det.

Hos oss anställs endast fast personal med motsvarig utbildning. Förutom på sommaren då.

Oavsett vad som står på aommarvikariernas anställningsavtal så ÄR de INTE usk!

• Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?
  • MOOM82
    Anonym (....) skrev 2017-05-29 22:22:24 följande:
    Men snälla! Usk/Undersköterska är INGEN utbildning utan en anställningstitel som vem som helst kan få! Vem som helst kan anställas och jobba som usk och man ÄR då usk på jobbet. Man ÄR aldrig usk såvida man inte är anställd som det. Utvildad usk finns set INGET som heter!
    Jag är undersköterska på riktigt efter att ha pluggat ett 3-årigt program på gymnasiet. Då hette det omvårdnadsprogrammet och man fick antingen undersköterska/skötare/tandsköterska beroende på vilken inriktning man tog sista året.

Det jag är utbildad till och har som arbetsuppgifter måste personer som är anställda utan utbildning få delegering på.
    Ska jag ge medicin samt andra uppgifter som ingår i en sjuksköterskas jobb då måste jag också ta delegering.

Det finns visst något som en utbildad usk.
    Däremot så anställer vissa arbetsgivare personer utan utbildning och skriver undersköterska som anställningsform.
  • Anonym (....)
    MOOM82 skrev 2017-05-30 16:10:15 följande:

Jag är undersköterska på riktigt efter att ha pluggat ett 3-årigt program på gymnasiet. Då hette det omvårdnadsprogrammet och man fick antingen undersköterska/skötare/tandsköterska beroende på vilken inriktning man tog sista året.

Det jag är utbildad till och har som arbetsuppgifter måste personer som är anställda utan utbildning få delegering på.

Ska jag ge medicin samt andra uppgifter som ingår i en sjuksköterskas jobb då måste jag också ta delegering.

Däremot så anställer vissa arbetsgivare personer utan utbildning och skriver undersköterska som anställningsform.

Tandsköterska fick man inte då det är en egen YH-utbildning.

Ett vårdbiträde får liksom en undersköterska delegering av ssk på medicinska uppgifter. Omvårdnadsuppgifter såsom personlig hygien behövs ingen delegering på vare sig man är anställd som usk eller vbt.

Nej, utvildad kan finns inte. Genom att lösa omv.programmet (och diverse usk-utbildningarna) får.man behörigheten att anställas som usk. Detta innebär att du aldrig kan anställas som vbt. Det är skillnaden mot att ha läst ex samhälls. De anställs som usk eller vbt beroende på vad arbetsgivaren har för krav.

Undersköterska ÄR en anställningstitel som man får när man anställs. Är man inte anställd som usk är man inte usk. Det är ingen skyddad yrkestitel som ex sjuksköterska är.
  • Lord Hans

Klart man får. Man får kalla sig vad man vill. Jag t.ex. kallar mig för Lord på detta forum trots att jag i verkliga livet tituleras Kung, eller Hans majestät om man så vill.
    Fröken Johanna, ja hon kallar sig för påven fastän vi alla vet att påven är en gammal gubbe med obefintliga kunskaper i svenska.

• elmadumle

Man blir inte undersköterska genom utbildning, man läser och får kunskaper som gör att man kan anställas som undersköterska, sedan är det upp till arbetsgivaren att avgöra om den anser att du har rätt kurser/kunskaper för att kunna anställas som undersköterska.

• elmadumle
    MOOM82 skrev 2017-05-30 16:10:15 följande:

Står det undersköterska på ditt slutbetyg? om inte så är du inte uska automatiskt;) och jo även du måste ha delegering från ssk för att få utföra de flesta uppgifter. Jag läste omvårdnad, tre terminer på komvux, min arbetsgivare satte titeln undersköterska på mig, men innan jag fick börja utföra sk usk uppgifter så var jag tvungen att ha delegering från ssk.
  • Anonym (Hej)
    elmadumle skrev 2017-05-30 19:16:39 följande:

Står det undersköterska på ditt slutbetyg? om inte så är du inte uska automatiskt;) och jo även du måste ha delegering från ssk för att få utföra de flesta uppgifter. Jag läste omvårdnad, tre terminer på komvux, min arbetsgivare satte titeln undersköterska på mig, men innan jag fick börja utföra sk usk uppgifter så var jag tvungen att ha delegering från ssk.

Kan inte någon av er berätta varifrån den här konstiga föreställningen om professiontitlar kommer? Att de inte får användas vid arbetslöshet? Jag har frågat förut utan att få svar.

Resonemanget är så verklighetsfrånvänt och märkligt att det blir obegripligt.
  • Anonym (ddd)

Funderar just på det TS säger att vikarier gör samma uppgifter som ni fasta gör på sommaren... Jag har aldrig riktigt fattat vad skillnaden i arbete är mellan vårdbiträde och USK. All personal får t.ex. delegering att ge medicin. Vissa "patienter" i hemtjänsten har sondmatning, det får alla göra efter viss genomgång Kateterspolning har vid tillfällen delegerats över på personalen, vilket både USK och vårdbiträden gör.

Står inget formellt krav på att alla ska vara USK även om jag vet att vissa kommuner har sån policy.

So whats the difference? Mer än i lönekuvertet... Vet inte vad USK läser mer än vad en annan gjorde på gymnasiet ärligt talat... Är det någon ansvarsbit?

• Anonym (hello)

Ingen på min arbetsplats anställs som usk utan vård- o omsorgsutbildning. Det är på gång att bli en skyddad/legitimerad titel, är så i Norge redan.

• The Sneakier John Doe

Vad jag inte förstår är varför det spelar någon roll vad sommarvikarierna kallar sig?Yrkesstolthet i all ära men det är ju inte direkt svårt att bli uska så varför är det så känsligt TS?

• M1rella
    Anonym (ddd) skrev 2017-05-30 22:00:00 följande:

Funderar just på det TS säger att vikarier gör samma uppgifter som ni fasta gör på sommaren... Jag har aldrig riktigt fattat vad skillnaden i arbete är mellan vårdbiträde och USK. All personal får t.ex. delegering att ge medicin. Vissa "patienter" i hemtjänsten har sondmatning, det får alla göra efter viss genomgång Kateterspolning har vid tillfällen delegerats över på personalen, vilket både USK och vårdbiträden gör.

Står inget formellt krav på att alla ska vara USK även om jag vet att vissa kommuner har sån policy.

So whats the difference? Mer än i lönekuvertet... Vet inte vad USK läser mer än vad en annan gjorde på gymnasiet ärligt talat... Är det någon ansvarsbit?

Många som anställs som usk har läst omvårdnad vilket för att de kan ha ett annat tänk och annan kompetans. Det er enda skilnaden.
Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?