• Anonym (?!)

Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?

Frågan kom upp i en annan tråd. Har aldrig hört att någon kan kalla sig usk som inte alls läst till usk. Alla våra sommarvikarier tex. Som gör en uskas uppgifter då vi andra har semester. Är det riktigt att de kan säga att "jag är undersköterska"?!

Låter befängt och visst är de anställda att utföra våra usk uppgifter med hjälp av deligering.

Men inte sjutton är de undersköterskor för det.

Hos oss anställs endast fast personal med motsvarig utbildning. Förutom på sommaren då.

Oavsett vad som står på aommarvikariernas anställningsavtal så ÄR de INTE usk!

• Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?
  • negin

TS har en viktig poäng som även socialdepartementet och socialstyrelsen uppmärksammat, nämligen att undersköterskans yrkestitel är kopplad till yrkets status. Eftersom man vill höja undersköterskornas status, utreds just nu möjligheterna att utfärda yrkeslegitimation även för undersköterskor. Det kommer då att förtydligas vad deras yrkeskompetens ingegriper samt vilka ansvarsområden de har.
    Inom ett par år tror jag att vi kommer att få yrkeslegitimation för undersköterskor i Sverige. Jag tycker att det är bra- det är ett jätteviktigt yrke med för få utövare och detta kanske är ett steg i rätt riktning att få fler att söka sig till undersköterskebranchen.

• Anonym (Labolina)
    Anonym (Labolina) skrev 2017-05-29 19:43:04 följande:
    Bland Kommunals medlemmar har cirka 85 procent av undersköterskorna yrkesutbildning och har därmed goda möjligheter att direkt kvalificera sig för en legitimation.
    Således är 15% outbildade undersköterskor.
    Det kanske inte är så himla bra men sanningen är att man inte måste ha en utbildning för att vara undersköterska.
  • Anonym (Uska)
    Glinda från Oz skrev 2017-05-29 19:33:04 följande:

Då är det ju DIN arbetsplats som har sådana regler, det är upp till arbetsgivaren. Vem som helst FÅR som sagt kalla sig undersköterska och andra arbetsplatser har andra regler.

Har jag sagt något annat? Jag skrev bara ner hur det var här där jag bor. Har inte skrivit någonstans att man inte får kalla sig uska.
  • Anonym (C)
    Anonym (Labolina) skrev 2017-05-29 19:47:21 följande:

Således är 15% outbildade undersköterskor.

Det kanske inte är så himla bra men sanningen är att man inte måste ha en utbildning för att vara undersköterska.

Men ser du inte alls vad som står i inlägget ovan?
  • Anonym (Labolina)
    Anonym (C) skrev 2017-05-29 20:03:27 följande:
    Men ser du inte alls vad som står i inlägget ovan?
    Vilket, exakt, menar du?
  • Glinda från Oz
    Anonym (Uska) skrev 2017-05-29 19:59:48 följande:

Har jag sagt något annat? Jag skrev bara ner hur det var här där jag bor. Har inte skrivit någonstans att man inte får kalla sig uska.

Isåfall är ditt inlägg off topic och har inget med ts frågeställning att göra.
  • Anonym (ggg)

Jag har varit anställd som usk när jag pluggade till läkare, det går jättebra - usk är bara en anställningstitel. På samma vis kan ssk-studenter anställas också, eller något som är outbildad där arbetsgivaren bedömer att man har motsvarande kunskaper.

• Anonym (Tja...)
    Anonym (?!) skrev 2017-05-29 19:31:37 följande:

Ja men det rimmar ändå dåligt att utge sig för att vara usk. Man kan arbeta som usk i vården ja, för att man är anställd att arbeta med usk uppgifter man ÄR ff ingen usk" på riktigt".

En onödig sak kanske att ta upp men när nån påstår att man visst kan vara usk utan att ha läst någon liknande utbildning. Tycker det är fel helt enkelt. Man är eg vårdbiträde då och ingen usk. Då utger man sig för nåt man inte är.

DU tycker så... men saken är den att du har fel. Det bara är så. Men behöver ingen utbildning för att kalla sig usk. Hur mycket du än tycker det...
  • Anonym (....)
    Anonym (?!) skrev 2017-05-29 19:22:15 följande:

Alla som ger tex medicin, insulin etc ska genomgå deligeringsprov så jo visst fan behövs deligering. Hur tänker du?

Ja, men det är inte usk-uppgifter. Det är ssk-uppgifter som delegerat bort. Detta kan man även få om man inte har läst omv.programmet. Delegering går på personlig lämplighet samt att man ska få utbildning och genomgå ett test.
  • Anonym (....)
    Anonym (?!) skrev 2017-05-29 19:31:37 följande:

Ja men det rimmar ändå dåligt att utge sig för att vara usk. Man kan arbeta som usk i vården ja, för att man är anställd att arbeta med usk uppgifter man ÄR ff ingen usk" på riktigt".

En onödig sak kanske att ta upp men när nån påstår att man visst kan vara usk utan att ha läst någon liknande utbildning. Tycker det är fel helt enkelt. Man är eg vårdbiträde då och ingen usk. Då utger man sig för nåt man inte är.

Men snälla! Usk/Undersköterska är INGEN utbildning utan en anställningstitel som vem som helst kan få! Vem som helst kan anställas och jobba som usk och man ÄR då usk på jobbet. Man ÄR aldrig usk såvida man inte är anställd som det. Utvildad usk finns set INGET som heter!
Svar på tråden Får en outbildad kalla sig för undersköterska för att du jobbar i tex hemtjänsten?