• Anonym (Orolig)

Rätt att skydda mina barn

Jag gjorde slut med min sambo för några månader sen. Jag har sen dess hållt mig undan tillsammans med barnen för jag vill inte att han har barnen. Jag tror dom har det bäst med mig. Så han har alltså inte träffat dom sedan vi gjorde slut. Visst har jag rätt att göra så om jag tror att han är dålig som förälder? Jag tycker att han har så lätt att bli arg och kan smälla i dörrar och stampa i golvet och sånt. Jag är rädd att han ska bli arg på barnen om inte jag är med och håller koll. Jag vill absolut aldrig mera träffa honom eller ha med honom att göra, och jag vill inte att han ska ha barnen alls. Dom blir så ledsna när dom ska vara utan mig så jag tror inte dom är trygga utan mig. Nu har han stämt mig till tingsrätten för att få umgänge, kommer han verkligen att få igenom det?

• Svar på tråden Rätt att skydda mina barn
  • Anonym (Blir förbannad!)

Jo,jag skulle jobba gemensamt med pappan för att bygga upp ett fungerande umgänge där barnen lär sig känna pappan,det är det enda rätta i detta fall!

• Anonym (Orolig)
    HotPink skrev 2017-05-26 12:33:57 följande:
    Där har du fel: för dig så är han en otrygg person. Det du har gjort är att ta bort era barn från en trygghet.. Han är ingen främling för sina barn bara för att du flyttat från honom..

Dags att läsa på lite om barns utveckling?
    Fast den lilla som bara var en månad gammal lär ju inte minnas honom flera månader senare? Då kan ju han inte vara en trygg person för henne?
  • Anonym (Blir förbannad!)

TUR är att pappan förstått och kontaktat Tingsrätten så barnen kommer att få rätten till sin pappa.

• Anonym (Orolig)

Kan jag i allafall kräva att han inte får träffa barnen själv? Att någon utomstående måste vara med? JAG tänker aldrig mera träffa honom i alla fall .

• Anonym (erfarenhet)
    Johan75 skrev 2017-05-26 12:32:58 följande:
    Tycker du att systemet borde hjälpa TS med det hon vill?

Kort sagt menar jag såhär, man ska inte tro att det går som man har tänkt sig bara man vänder sig till soc/familjerätt/polis.

Det kan gå precis tvärt emot oavsett hur mkt barnen inte vill, eller hur olämplig pappan/mamman än är.

Sen kan inte jag bedöma om TS har rätt i sina farhågor eller inte, men man ska inte naivt tro att barn inte tas ifrån sina föräldrar, även om de har en bra relation osv.

• Anonym (C)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:36:24 följande:

Fast den lilla som bara var en månad gammal lär ju inte minnas honom flera månader senare? Då kan ju han inte vara en trygg person för henne?

Då blir det så att han kommer att f bygga upp relationen till den lilla. Han kommer ju knappast nekas träffa sina barn bara för att du undanhållit dem från honom. Vad tror du, att tingsrätten kommer att tycka att pappan aldrig mer får träffa sina barn för att du hindrat pappan tidigare?
  • Johan75
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:36:24 följande:
    Men snälla, om du nu är på riktigt. Tänk det omvända. Ditt ex kidnappar dina barn och håller sig undan i några år. Tycker du då att det är rimligt att du inte får ha vårdnad om, eller träffa, barnen ifall han sen kommer tillbaka eftersom de kanske har glömt bort dig? Klart det inte kan fungera på det sättet. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Anonym (erfarenhet) skrev 2017-05-26 12:40:00 följande:

Kort sagt menar jag såhär, man ska inte tro att det går som man har tänkt sig bara man vänder sig till soc/familjerätt/polis.

Det kan gå precis tvärt emot oavsett hur mkt barnen inte vill, eller hur olämplig pappan/mamman än är.

Sen kan inte jag bedöma om TS har rätt i sina farhågor eller inte, men man ska inte naivt tro att barn inte tas ifrån sina föräldrar, även om de har en bra relation osv.

Jag håller med dig. 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (erfarenhet)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:38:54 följande:

Kan jag i allafall kräva att han inte får träffa barnen själv? Att någon utomstående måste vara med? JAG tänker aldrig mera träffa honom i alla fall .

Du kan inte kräva någonting. Det är familjerätten som avgör hur umgänge ska gå till. De kommer hämta information från både dig och pappan och fatta beslut utifrån det.

Om ni inte kan enas så kommer det troligtvis bli så att en person anställd av soc är med vid överlämnande och ev även vid umgänge. Troligtvis i början men på sikt är ju målet att ni ska kunna enas kring barnen och att de ska ha umgänge med sin pappa.

Ofta pratar man om att barn har rätt till sin mamma och pappa, det överskuggar ofta barnens bästa som egentligen är det viktigaste. Man ser mer till den stackars mamman/pappan som inte får umgänge än vad barnet mår bäst av.
    Jag säger inte att du har rätt eller fel men tro inte att du avgör vad som ska ge.. så fungerar det inte.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (C) skrev 2017-05-26 12:40:17 följande:
    Då blir det så att han kommer att f bygga upp relationen till den lilla. Han kommer ju knappast nekas träffa sina barn bara för att du undanhållit dem från honom. Vad tror du, att tingsrätten kommer att tycka att pappan aldrig mer får träffa sina barn för att du hindrat pappan tidigare?
    Dom kan liksom inte tvinga oss att samarbeta, vi KAN inte samarbeta och få det att funka, vi kommer inte att kunna samsas om barnen och att han ska komma oc träffa dom. Då måste dom ge vårdnaden till en av oss, och jag tror att det blir mig för jag har närmast relation till barnen nu. Sen kanske jag har gjort fel, men barnen har ändå närmast relation med mig.
Svar på tråden Rätt att skydda mina barn