• Anonym (Orolig)

Rätt att skydda mina barn

Jag gjorde slut med min sambo för några månader sen. Jag har sen dess hållt mig undan tillsammans med barnen för jag vill inte att han har barnen. Jag tror dom har det bäst med mig. Så han har alltså inte träffat dom sedan vi gjorde slut. Visst har jag rätt att göra så om jag tror att han är dålig som förälder? Jag tycker att han har så lätt att bli arg och kan smälla i dörrar och stampa i golvet och sånt. Jag är rädd att han ska bli arg på barnen om inte jag är med och håller koll. Jag vill absolut aldrig mera träffa honom eller ha med honom att göra, och jag vill inte att han ska ha barnen alls. Dom blir så ledsna när dom ska vara utan mig så jag tror inte dom är trygga utan mig. Nu har han stämt mig till tingsrätten för att få umgänge, kommer han verkligen att få igenom det?

• Svar på tråden Rätt att skydda mina barn
  • Anonym (Orolig)
    Johan75 skrev 2017-05-26 12:40:48 följande:
    Men snälla, om du nu är på riktigt. Tänk det omvända. Ditt ex kidnappar dina barn och håller sig undan i några år. Tycker du då att det är rimligt att du inte får ha vårdnad om, eller träffa, barnen ifall han sen kommer tillbaka eftersom de kanske har glömt bort dig? Klart det inte kan fungera på det sättet. 
    Fast jag har ju anledning att skydda barnen från honom, men han har ingen anledning att ta dom från mig. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:44:12 följande:

Dom kan liksom inte tvinga oss att samarbeta, vi KAN inte samarbeta och få det att funka, vi kommer inte att kunna samsas om barnen och att han ska komma oc träffa dom. Då måste dom ge vårdnaden till en av oss, och jag tror att det blir mig för jag har närmast relation till barnen nu. Sen kanske jag har gjort fel, men barnen har ändå närmast relation med mig.

Kan ni inte samarbeta kommer en utomstående involveras till en början. Men det kommer inte att bli så att bara den ena får vårdnaden bara för att ni inte kan samarbeta.
  • HotPink
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:33:31 följande:

Men jag har ju anledningar! Kvinnojouren har hjälpt mig och är på min sida, så helt fel ute är jag inte!?

För att han stampar i golvet och smäller i dörrar?

Vad i det gör han till en olämplig förälder?
  • Anonym (Blir förbannad!)

av erfarenhet så ska det väldigt mycket till för att de ger ensamvårdnad till tex dig,det bästa för barnens skull är båda föräldrar och detta ser Tingsrätten till.
    Hur sen umgänget läggs upp får ni hjälp av familjerätt eller socialen,kan ni inte samsas så bestämmer de hur umgänget ska se ut och hur det ska fungera,så mitt råd till dig är att svälja din stolthet och acceptera att du skaffade barn med en väldigt villig och närvarande pappa för barnen.

• Anonym (C)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:47:02 följande:

Fast jag har ju anledning att skydda barnen från honom, men han har ingen anledning att ta dom från mig. 

Vad exakt är det du behöver skydda dem från?
  • HotPink
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:44:12 följande:

Dom kan liksom inte tvinga oss att samarbeta, vi KAN inte samarbeta och få det att funka, vi kommer inte att kunna samsas om barnen och att han ska komma oc träffa dom. Då måste dom ge vårdnaden till en av oss, och jag tror att det blir mig för jag har närmast relation till barnen nu. Sen kanske jag har gjort fel, men barnen har ändå närmast relation med mig.

Jo, dom kan tvinga er att samarbeta!

Barnen har rätt till bägge sina föräldrar. Vill du inte träffa han, så brukar överlämningen ske hos en myndighet el förskola/skola.
  • Johan75
    Tycker du ja. Möjligt att du har rätt, men allt du gjort hittills talar till hans fördel. Att han smäller i dörrar och stampar i golvet anses nog inte som tillräckligt för att ha förlorat rätten till sina barn. Då kommer rättsliga instanser att se mycket hårdare på att du har undanhållit barnen från honom. Du kommer framstå som den sämre föräldern. 
    Behold, i come as a thief.
  • HotPink

Han är fortfarande inte olämplig pappa för sina barn. Du däremot har vägrat han sina barn-olämplig förälder.

Han har all anledning till att få träffa och ha sina barn. Eftersom du vägrar, så har han gjort det enda rätta med att stämma dig.
  • Anonym (Orolig)
    HotPink skrev 2017-05-26 12:49:11 följande:
    För att han stampar i golvet och smäller i dörrar?

Vad i det gör han till en olämplig förälder?
    Om jag ska vara ärlig kanske jag bredde på lite extra när jag pratade med dom, så att jag säkert skulle få hjälp. Jag va orolig att inte bli tagen på allvar. Det kanske låter jättefjantigt att säga att man är rädd för att någon stampar i golvet, men jag ÄR ju rädd! Det känns så hotfullt, och jag skulle säga att han faktiskt ägnar sig åt psykisk misshandel. Jag kände mig också jätterädd för att han skulle ta barnen om jag gjorde slut. Jag tycker att om man behandlar barnens mamma så dåligt, så är man automatiskt en dålig förälder också. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:55:04 följande:

Om jag ska vara ärlig kanske jag bredde på lite extra när jag pratade med dom, så att jag säkert skulle få hjälp. Jag va orolig att inte bli tagen på allvar. Det kanske låter jättefjantigt att säga att man är rädd för att någon stampar i golvet, men jag ÄR ju rädd! Det känns så hotfullt, och jag skulle säga att han faktiskt ägnar sig åt psykisk misshandel. Jag kände mig också jätterädd för att han skulle ta barnen om jag gjorde slut. Jag tycker att om man behandlar barnens mamma så dåligt, så är man automatiskt en dålig förälder också. 

Nog för att man får respektera känslor, men det är ju också allt du har att komma med. Du kände dig rädd för att han skulle...men inget skedde på riktigt? Om man behandlar barnens pappa så dåligt att man gömmer undan hand barn är man inte automatiskt en dålig förälder då?
Svar på tråden Rätt att skydda mina barn