• Anonym (Orolig)

Rätt att skydda mina barn

Jag gjorde slut med min sambo för några månader sen. Jag har sen dess hållt mig undan tillsammans med barnen för jag vill inte att han har barnen. Jag tror dom har det bäst med mig. Så han har alltså inte träffat dom sedan vi gjorde slut. Visst har jag rätt att göra så om jag tror att han är dålig som förälder? Jag tycker att han har så lätt att bli arg och kan smälla i dörrar och stampa i golvet och sånt. Jag är rädd att han ska bli arg på barnen om inte jag är med och håller koll. Jag vill absolut aldrig mera träffa honom eller ha med honom att göra, och jag vill inte att han ska ha barnen alls. Dom blir så ledsna när dom ska vara utan mig så jag tror inte dom är trygga utan mig. Nu har han stämt mig till tingsrätten för att få umgänge, kommer han verkligen att få igenom det?

• Svar på tråden Rätt att skydda mina barn
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (K) skrev 2017-05-26 14:19:31 följande:

Så här säger lagen om brottet "egenmäktighet med barn":

"den som har gemensam vårdnad om ett barn under femton år, som utan beaktansvärda skäl, skiljer barnet (för bort, kvarhåller/undanhåller) från den andra vårdnadshavaren kan dömas för egenmäktighet med barn."

Förklaringar:

"Exempel på beaktansvärda skäl är om t ex en kvinna tar med sitt barn och flyr till en kvinnojour för att hon och/eller barnet blir utsatt för våld och övergrepp av den andra föräldern. Det innebär dock inte att kvinnan kan skilja, kvarhålla/undanhålla barnet hur länge som helst. Brotten bör polisanmälas och en domstol bör pröva vårdnadsfrågan och om barnen ska ha umgängesrätt med fadern."

"Den förälder som inte får träffa sitt barn, kan dock, om det inte finns umgänge fastställt, vända sig till familjerätten eller domstolen och begära att få umgänge med barnet...

...Den som skiljer, kvarhåller/undanhåller barnet från den andra föräldern utan grund riskerar att förlora vårdnaden om barnet även om hen inte kan bli dömd för egenmäktighet med barn. Även om den förälder som skiljer barnet från den andra föräldern gör det för att hen anser att det finns grund för att inte låta den andra föräldern träffa barnet är det inte alltid som domstolarna delar den inställningen. Grunden för att skilja ett barn från den andra föräldern måste alltid vara sakligt och ofta krävs att det finns en dom som styrker misshandel eller övergrepp. Det är många föräldrar som har blivit dömda för egenmäktighet med barn därför att de har varit övertygade om att barnet har utsatts för våld och övergrepp av den andra föräldern men inte kunnat bevisa att våld och övergrepp har ägt rum.

Straffet för egenmäktighet med barn är böter eller fängelse i högst ett år. Straffet för grov egenmäktighet med barn är fängelse lägst sex månader och högst fyra år."

Uppgifterna är från Advokatbyrån Barbro Sjöqvist AB.

Utifrån det du beskrivit i din ts och dina svar begår du ett brott, egenmäktighet med barn. Ni har gemensam vårdnad om ERA barn och du undanhåller dem från den andra föräldern. Det du beskrivit kommer inte räknas som beaktansvärda skäl. Han har inte gjort något fysiskt, du har inte anmält honom för något (som jag har förstått det) och det finns alltså ingen dom mot honom. Att du har fått hjälp av en kvinnojour för att du har överdrivit vad pappan har sagt/gjort kommer såklart inte vara till någon fördel för dig i rätten. Vidare kan du både förlora vårdnaden om dina barn och även bli dömd och få böter och/eller fängelse. Som du ser har det hänt tidigare att föräldrar som undanhållit sina barn från den andra föräldern förlorar vårdnaden och det kan mycket väl hända dig också. Du har ingen extra rätt till ERA barn bara för att du är mamma som skulle stå över pappans rätt till dem. De enda som har någon som helst rätt till något här är ERA barn som har rätt till BÅDA sina föräldrar. Det är er förbannade skyldighet att på ett eller annat sätt komma överens om hur barnen ska få rätt till båda sina föräldrar! Fixar ni inte det själva är det rätten som avgör hur det ska bli och då är det bara att följa det schemat de beslutar om vare sig du vill eller inte.

Hur lång tid har det gått sedan barnen träffade sin pappa senast? Har de pratat med honom på telefon eller Skype eller har du tagit ifrån dem den rätten också? För det är ju enbart DITT fel om barnen inte känner igen sin pappa eller känner sig trygga med honom. Och det måste du ju förstå att det inte heller är till din fördel när ni är i rätten. Barnen och pappan kommer få lära känna varandra igen, troligtvis först genom kortare möten där någon från soc är med och sedan kommer umgänget öka successivt. Får pappan ensam vårdnad kommer de ju bo hos honom på heltid så småningom men får kanske bo hos en fosterfamilj fram till dess. Och vems fel tror du det är?

Du har verkligen klantat till dig och borde försöka rätta till felen så fort som möjligt och börja samarbeta med pappan om du inte vill förlora dina barn.

Vad jag fattat brukar det inte bli så mycket av anmälningar om egenmäktighet med barn, det är mer om nån stuckit till sitt hemland med barnen i flera år typ. Så jag är inte så orolig för det. 

Det är väl 5 månader nu och dom har inte haft kontakt alls. Jag tycker det har varit bäst så, det är bara förvirrande om dom ska höra honom i telefon nån gång ibland när han inte är med i våra liv längre. Bättre att dom får glömma honom bara. Kan heller inte se att barnen skulle ha lidit något av det här. Dom är ju med mig så dom saknar inget. 
  • NomenNescio

Tänk igenom saken på riktigt, TS.

Du kan förlora dina barn för överskådlig framtid pga de beslut du tar idag. Du kan hamna i brottsregister också.

Du får tänka bort vad du tycker, och istället se till hur juridiken fungerar.

Ja, de kan ta barnen ifrån dig, även om du är deras enda trygga punkt nu.
    Nej, du kan inte avgöra att det är bäst för barnen att inte ha kontakt med pappan, och du kan inte avgöra huruvida det blir förvirrande för dem eller inte.
    Nej, du har inte tillräckligt starta skäl för att undanhålla dem från pappan.

Det spelar ingen roll om du tycker det. Tingsrätten lär med all sannolikhet inte hålla med dig, och konsekvensen blir enbart att du ställer till det rejält både för dig och dina barn om du fortsätter på detta sätt.

• micromat
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 14:18:39 följande:

Skulle det vara en bra grej att mördare och misshandlare ändå har rätt till sina barn? Jag tycker man har förverkat den rätten när man gör såna grejer. Men det är väl bara jag då. 

Nä, han slår mig inte gul och blå. Men han skrämmer mig. Blir jag rädd så blir ju barnen rädda. 

Det sa jag inte heller. Men om dom får umgänge med sina barn, tror du då verkligen att pappan till dina barn inte kommer få umgänge och eller mer? Det tror jag, han kommer garanterat få träffa sina barn, han har inte gjort något. Bara det att du blir rädd när han är arg. Problemet kan lika gärna ligga hos dig då och inte hos honom. Det kan vara ett resonemang hans advokat kan köra med. Det du kan göra är att vara samarbetsvillig och främja umgänge. Det för att minimera skadan.

Vet du, de flesta blir rädda när någon i deras närhet blir arg. Nu har du uppenbarligen en fd som kan behärska sig annars hade han gjort annat än att slå i dörrar. Klart som tusan det kan vara både obehagligt och annat.

Sen vet inte jag hur eran relation sett ut. Men det ger dig inte rätten att hålla undan era gemensamma barn för honom. Det kan snarare bita dig i baken och du kan förlora pga det.
  • HotPink
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 13:10:43 följande:

För att jag vill inte flytta, jag ville att han skulle flytta och jag behövde någonstans att bo tills han flyttade. Sen har jag blivit borta längre än jag tänkte av olika anledningar.

Jag ljög ju för att jag var rädd och desperat, och du märker ju själv, ingen tar en på allvar om man säger "bara" som det är. Jag var rädd på riktigt och behövde hjälp, och jag såg till att få det. 

Tror du inte att det förekommer eller, att kvinnor blir kvar i dåliga och skadliga relationer, och även skaffar barn? Det är inte så jävla lätt att lämna som folk tror. 

Du har ljugit för en instans som hjälper utsatta kvinnor, bara för att du behövde någonstans att bo tills han flyttade ut? Förstår du att du tar upp någon annans plats som har det värre? Som med sin kropp måste skydda sig och sina barn för att inte bli ihjälslagna?

Jag vet att det förekommer, jag har själv vart en sån kvinna, men jag tog mig ur på rätt sätt, utan att förstöra för barnen.

Han har fortfarande inte gjort något mot dig el era barn, så det du gör är bara idiotiskt och kommer att skada dig mer än att hjälpa dig. Det spelar ingen roll att du tagit hjälp av en kvinnojour.

Förstår faktiskt inte varför du inte pratade med han om att du kände att han var hotfull mot dig. Han kanske inte ens märkte det själv, och hade säkerligen kunnat ändra sitt sätt att vara på.

Du har inget konkret att komma med hur han var, vi vet ju inte mer än det du skriver, och helt ärligt verkar du fått någon slags psykos efter förlossningen? Har du pratat med en psykolog/kurator?
  • HotPink
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 13:54:44 följande:

Jag vet det nu. Men det är skitsvårt att beskriva hur det är när det inte finns så mycket konkreta grejer att ta upp, men att rädslan och den hotfulla stämningen ändå är där hela tiden. 

Vad är det som är så hotfullt då?
  • Anonym (K)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 14:42:40 följande:

Vad jag fattat brukar det inte bli så mycket av anmälningar om egenmäktighet med barn, det är mer om nån stuckit till sitt hemland med barnen i flera år typ. Så jag är inte så orolig för det. 

Det är väl 5 månader nu och dom har inte haft kontakt alls. Jag tycker det har varit bäst så, det är bara förvirrande om dom ska höra honom i telefon nån gång ibland när han inte är med i våra liv längre. Bättre att dom får glömma honom bara. Kan heller inte se att barnen skulle ha lidit något av det här. Dom är ju med mig så dom saknar inget. 

Men herregud, du är ju inte kapabel att ta till dig fakta utan tror på fullaste allvar att du kommer få ensam vårdnad om era gemensamma barn som du har undanhållit från pappan i 5 månader utan grund! Det spelar ju ingen roll om du undanhåller dem från honom i Sverige eller utomlands, du låter inte barnen träffa sin pappa och det är ett brott, punkt slut. Att du inte oroar dig för det är sjukt.

DU tycker att det har varit bäst så men säkerligen ingen annan och framförallt kommer inte rätten tycka det. Och varför skulle de inte lida för att de har dig? Du är inte deras enda centrum även om du verkar tro det. De lider nu och de kommer lida senare när de dels förlorar dig och samtidigt ska lära känna sin pappa på nytt. Hade de bara fått umgåtts med honom hade de ju aldrig hamnat i den situationen. Och det är DU som har orsakat den. DU orsakar dina barn lidande även om du är så självupptagen och egoistisk att du inte fattar det själv. Jag tycker verkligen synd om dina barn som behöver gå igenom allt det här pga din tro på att du gör vad som är bäst för dem när du egentligen är helt ute och cyklar. Om inte pappan får ensam vårdnad så kommer han garanterat få behålla gemensam vårdnad och ha rätt till umgänge (om du blir boendeförälder, det kan ju bli han också och då är det omvända roller). Så det bästa är att låta dina barn träffa honom redan nu så de slipper förlora mer dyrbar tid med honom. Gör inte skadan värre än du redan har gjort den!
  • Anonym (Orolig)

Är det ingen här som har personlig erfarenhet av sånt här? Jag kan ju också googla  och få fram info som säger att det här är brottsligt och att jag "riskerar att bli av med barnen" och sånt. Men jag tror inte på att det verkligen blir så i praktiken.
    NÅGON som gjort så här och det har funkat? 

• KaptenOhoy

Den enskilt största solstrålen i denna historia är att ditt ex garanterat kommer få tillbaka sin del av vårdnaden av era gemensamma barn.

• Anonym (jall)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 15:57:21 följande:

Är det ingen här som har personlig erfarenhet av sånt här? Jag kan ju också googla  och få fram info som säger att det här är brottsligt och att jag "riskerar att bli av med barnen" och sånt. Men jag tror inte på att det verkligen blir så i praktiken.
    NÅGON som gjort så här och det har funkat? 

Ja, tyvärr.
    Det höll på att hända min syster.

Hon har två barn med sin sambo, som var fysiskt våldsam. Barnen fick bevittna våldet, och han var även aggressiv gentemot dem, om än inte fysiskt våldsam gentemot dem.

Barnen ville inte vara hos honom. Verkligen ville inte. Den yngsta ställde sig i ett fönster och hotade att hoppa hellre än åka till sin pappa.

Det var en fruktansvärd situation för alla inblandade, och det blev en infekterad vårdnadstvist. Rätten dömde till pappans fördel, nämligen delad vårdnad, vilket min syster inte gick med på.
    Först när polisen blev inblandad fick hon ge sig. Annars hade hon förlorat dem helt. Sån är lagen, OCH SÅ EFTERFÖLJS LAGEN I PRAKTIKEN:

Tro inte att det inte kommer att hända dig. För det kommer det att göra.

Hur historien slutade? Mycket skrik och bråk, men barnen fick åka dit vare sig de ville eller ej under flera år. Sen blev de stora nog att välja själva, och då valde de bort sin pappa.
  • karet

Om du tycker att han automatiskt blir en dålig förälder för att han behandlar dig dåligt så måste ju även den logiken funka på dig? Att du alltså är en dålig förälder för att du behandlar honom dåligt. Vilket du gör.

Har dock svårt att tro på denna tråd.

Svar på tråden Rätt att skydda mina barn