Inlägg från: Anonym (erfarenhet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (erfarenhet)

Rätt att skydda mina barn

Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:25:02 följande:
    Nä det tror jag faktiskt inte. Dom tar inte barn från en mamma som dom är trygga med och känner och rycker upp och flyttar över till en pappa som dom inte har en föräldrarelation med längre. Inte en chans att dom gör så. 
    Svaret är att jo det gör dom visst.. hände min syster. Pappan ville inte ens ha barnet, de var inte tillsammans när barnet kom och han var väldigt sporadiskt där.
    När han upptäckte att han inte längre hade kontroll över min syster och att hon gått vidare började han engagera sig och hotade med att ta barnet ifrån henne.
    Sedan efter det har det varit flera års stridande i familjerätt och med soc, slutade med att hon fick gå under jorden med dottern.

Hon hade alltså ensam vårdnad från start, han hade ingen fungerande relation med dottern, (soc själva skrev tom att han visade svårigheter för att göra korrekta riskbedömningar och knyta an till barnet, barnet berättade att pappan var våldsam mot henne) ändå så skulle han få umgänge och det skulle utökas ganska snabbt till övernattningar osv.. barnet ville inte alls umgås med pappan och det hela var väldigt traumatiskt för alla inblandade..

Så tro inte på vårt system och att det ska hjälpa dig.
  • Anonym (erfarenhet)
    Johan75 skrev 2017-05-26 12:32:58 följande:
    Tycker du att systemet borde hjälpa TS med det hon vill?

Kort sagt menar jag såhär, man ska inte tro att det går som man har tänkt sig bara man vänder sig till soc/familjerätt/polis.

Det kan gå precis tvärt emot oavsett hur mkt barnen inte vill, eller hur olämplig pappan/mamman än är.

Sen kan inte jag bedöma om TS har rätt i sina farhågor eller inte, men man ska inte naivt tro att barn inte tas ifrån sina föräldrar, även om de har en bra relation osv.

• Anonym (erfarenhet)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:38:54 följande:

Kan jag i allafall kräva att han inte får träffa barnen själv? Att någon utomstående måste vara med? JAG tänker aldrig mera träffa honom i alla fall .

Du kan inte kräva någonting. Det är familjerätten som avgör hur umgänge ska gå till. De kommer hämta information från både dig och pappan och fatta beslut utifrån det.

Om ni inte kan enas så kommer det troligtvis bli så att en person anställd av soc är med vid överlämnande och ev även vid umgänge. Troligtvis i början men på sikt är ju målet att ni ska kunna enas kring barnen och att de ska ha umgänge med sin pappa.

Ofta pratar man om att barn har rätt till sin mamma och pappa, det överskuggar ofta barnens bästa som egentligen är det viktigaste. Man ser mer till den stackars mamman/pappan som inte får umgänge än vad barnet mår bäst av.
    Jag säger inte att du har rätt eller fel men tro inte att du avgör vad som ska ge.. så fungerar det inte.

Svar på tråden Rätt att skydda mina barn