• Anonym (C)

Rätt att skydda mina barn

Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:11:02 följande:

Jag har inte vågat för han ska alltid snacka bort mig. Jag tycker att han behandlar barnen dåligt för han är inte så empatisk med dom. Den kan dom bli rädda om han blir arg. 

Jag förstår känslan av att inte vilja lämna ifrån dig barnen till någon de möjligen inte skulle känna sig trygga med. Men om tingsrätten ger umgänge/gemensam vårdnad till ditt ex så har du tyvärr inget val. Det vore bra om ni kunde ses med oberoende part och prata ut om saker och ting, och försöka få till ett samarbete. För de som drabbas allra värst av föräldrar som bråkar är barnen.
  • Anonym (C)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:25:02 följande:

Nä det tror jag faktiskt inte. Dom tar inte barn från en mamma som dom är trygga med och känner och rycker upp och flyttar över till en pappa som dom inte har en föräldrarelation med längre. Inte en chans att dom gör så. 

Om du, trots dom, vägrar låta barnen träffa sin pappa så kommer du bedömas olämplig och barnen kommer få bo hos sin pappa. Man är inte en lämplig förälder om man förnekar dem rätten till sin egen pappa för att du tycker att det är otrevligt att han smäller i dörrar.
  • Anonym (C)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:36:24 följande:

Fast den lilla som bara var en månad gammal lär ju inte minnas honom flera månader senare? Då kan ju han inte vara en trygg person för henne?

Då blir det så att han kommer att f bygga upp relationen till den lilla. Han kommer ju knappast nekas träffa sina barn bara för att du undanhållit dem från honom. Vad tror du, att tingsrätten kommer att tycka att pappan aldrig mer får träffa sina barn för att du hindrat pappan tidigare?
  • Anonym (C)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:44:12 följande:

Dom kan liksom inte tvinga oss att samarbeta, vi KAN inte samarbeta och få det att funka, vi kommer inte att kunna samsas om barnen och att han ska komma oc träffa dom. Då måste dom ge vårdnaden till en av oss, och jag tror att det blir mig för jag har närmast relation till barnen nu. Sen kanske jag har gjort fel, men barnen har ändå närmast relation med mig.

Kan ni inte samarbeta kommer en utomstående involveras till en början. Men det kommer inte att bli så att bara den ena får vårdnaden bara för att ni inte kan samarbeta.
  • Anonym (C)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:47:02 följande:

Fast jag har ju anledning att skydda barnen från honom, men han har ingen anledning att ta dom från mig. 

Vad exakt är det du behöver skydda dem från?
  • Anonym (C)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-05-26 12:55:04 följande:

Om jag ska vara ärlig kanske jag bredde på lite extra när jag pratade med dom, så att jag säkert skulle få hjälp. Jag va orolig att inte bli tagen på allvar. Det kanske låter jättefjantigt att säga att man är rädd för att någon stampar i golvet, men jag ÄR ju rädd! Det känns så hotfullt, och jag skulle säga att han faktiskt ägnar sig åt psykisk misshandel. Jag kände mig också jätterädd för att han skulle ta barnen om jag gjorde slut. Jag tycker att om man behandlar barnens mamma så dåligt, så är man automatiskt en dålig förälder också. 

Nog för att man får respektera känslor, men det är ju också allt du har att komma med. Du kände dig rädd för att han skulle...men inget skedde på riktigt? Om man behandlar barnens pappa så dåligt att man gömmer undan hand barn är man inte automatiskt en dålig förälder då?
Svar på tråden Rätt att skydda mina barn