• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • laetitia81
    Treasures skrev 2017-12-18 21:25:34 följande:

Ni som pumpar? Hur tidigt har ni börjat med det? Har era bröstvårtor varit bra då el kan man pumpa trots blåsor/sår och ömhet? Eller är det risk att det förvärras? Tänkte att det kanske kan avlasta bröstvårtan lite och jag pumpar det bröstet några dagar istället för att amma. Det är dessutom så hårt och spänt så jag får börja handmjölka lite för att hon ska få tag att börja suga. Är fortsatt hårt efter amning med...det andra blir mkt mjukare efter hon ätit därifrån. Men det är väl det som kallas mjölkstas och då hjälper det kanske inte att pumpa. Det är ju inte samma känsla som vid mjölkstockning iaf för det har jag haft med båda syskonen när de varit lite äldre.

Jag pumpade just pga smärtan när lillan var 4 dagar och nån vecka framåt. Just ena bröstet var så sårigt och gjorde mycket mer ont så jag matade mest på det ena och pumpade samtidigt på det andra. Jag har gjort så med flera av barnen, och mjölken minskar sen ändå. Men visst man kanske inte ska pumpa för mycket så det produceras ännu mer men för mig funkar det bra. Och jag brukar gå runt med mjölkuppsamlare i bhn för att bröstvårtorna ska få vila och slippa tryck och friktion från kläder, det brukar också hjälpa. Nu är hon 2.5 veckor och amningen funkar bra. :)
  • Jilo
    Fritjof skrev 2017-12-19 09:04:52 följande:

Hej jag hade bf 8 dec så 41+3 idag!

Så idag ska vi åka till sjukhuset döe bedömning och tillväxtultraljud, får se hur det går:/ det är också mitt fösta barn och jag vill med så gärna att det drar igång av sig själv men inga täcken på det än :(( drömt massa mardrömar inatt om igpngsättning :( hoppas slippa ett par dagar kvar till 42 och om jag kan välja vill jag inte bli igångsatt vid julafton ????

Någon som har erfarenhet av båda delarna?

Hej,

Jag har men för mig räckte det med att de tog hål på hinnorna, tror andra metoder innebär helt andra upplevelser. Den enda nackdelen med igångsättning som jag tyckte var att jag saknade spänningen med hur, och när, förlossningen skulle starta. Att få säga till mannen att nu har värkarna startat/vattnet gått. Kändes så konstigt att åka in på en bokad tid. Men då var det ju inte mitt första barn heller, har man inget att jämföra med så kanske man inte känner så. Sedan vet jag att de säger att igångsättning kan innebära en jobbig förlossning men jag känner ingen som varit med om det, utan alla tycker att dom varit som ?vanliga? förlossningar när det väl sätter igång.

Lycka till oavsett hur det blir! :)
  • Nykär15
    Sjolund90 skrev 2017-12-18 20:22:08 följande:

Vilket fint namn ni valt ;) Min son på snart 3år heter också Milo :)

Åh mysigt! Väldigt nöjda med namnet som passar honom bra :)
  • Canlu87

Så idag ska vi åka till sjukhuset döe bedömning och tillväxtultraljud, får se hur det går:/ det är också mitt fösta barn och jag vill med så gärna att det drar igång av sig själv men inga täcken på det än :(( drömt massa mardrömar inatt om igpngsättning :( hoppas slippa ett par dagar kvar till 42 och om jag kan välja vill jag inte bli igångsatt vid julafton ????

Hej Fritjof!

Jag förstår dig helt med mardrömmar hit och dit och rädslan för igångsättning. Jag själv drömde inatt att min barnmorska berätta att hon var gravid (i typ V4) och att jag var ledsen för att hon skulle föda innan mig. Snacka om att logik kan saknas helt i drömmar. Och jag förstår helt, vill inte heller att min bebis ska komma ut precis innan julafton..

När jag pratat med barnmorskor om igångsättning säger de att det kan upplevas som en lång förlossning eftersom man är inne på sjukhuset hela tiden, till skillnad från en naturlig förlossning där man åker in i den aktiva fasen. Sen även att de flesta som sätts igång enbart behöver det som en liten knuff. Hörde Amanda Schulman i fredagspodden som sattes igång med ballongen, det gick alldeles utmärkt.

Hur har du mått annars? Några känningar?

Lycka till på ultraljudet idag, det kommer att gå bra ska du se :)
  • Nykär15

Har testat olika med alla kan man säga :)

Nr 1 snitt pga säte

Nr 2 vaginalt som startade spontant 39+5

Nr 3 igångsatt på 41+1

Igångsättning var helt klart tryggast och gick bäst, har snabba förlopp och det var sååå tryggt vara på plats med full kontroll på bebisen när det startade upp.

Nu tror jag inte det blir fler barn här, men OM det skulle bli det så skulle jag absolut slåss för en kontrollerad igångsättning :) tog 2 timmar från värkarna startade till han kom ut, gick från 4 cm till 10 på de sista tio minuterna när vattnet gick, två krystvärkar och så var han ute.

Vi har en timme till sjukhuset, hade vattnet gått hemma eller i bilen så hade det blivit riktigt illa eftersom han inte andades när han kom då han blev chockad av det snabba förloppet, Hjärtljuden gick ner när vattnet gick och allt accelererade extremt fort...läskigt, han var i akutrummet 8 minuter :/
  • Nykär15
    Jilo skrev 2017-12-19 10:05:25 följande:

Hej,

Jag har men för mig räckte det med att de tog hål på hinnorna, tror andra metoder innebär helt andra upplevelser. Den enda nackdelen med igångsättning som jag tyckte var att jag saknade spänningen med hur, och när, förlossningen skulle starta. Att få säga till mannen att nu har värkarna startat/vattnet gått. Kändes så konstigt att åka in på en bokad tid. Men då var det ju inte mitt första barn heller, har man inget att jämföra med så kanske man inte känner så. Sedan vet jag att de säger att igångsättning kan innebära en jobbig förlossning men jag känner ingen som varit med om det, utan alla tycker att dom varit som ?vanliga? förlossningar när det väl sätter igång.

Lycka till oavsett hur det blir! :)

Jag fick Cytotec för att tappen skulle mogna och utplånas, de tar inga hinnor om den inte är mogen. Förstått man även kan mjuka upp och få den mogna med ballong. För mig räckte Cytotec 4 doser á 10 ml
  • Canlu87
    Nykär15 skrev 2017-12-19 10:47:17 följande:

Har testat olika med alla kan man säga :)

Nr 1 snitt pga säte

Nr 2 vaginalt som startade spontant 39+5

Nr 3 igångsatt på 41+1

Igångsättning var helt klart tryggast och gick bäst, har snabba förlopp och det var sååå tryggt vara på plats med full kontroll på bebisen när det startade upp.

Nu tror jag inte det blir fler barn här, men OM det skulle bli det så skulle jag absolut slåss för en kontrollerad igångsättning :) tog 2 timmar från värkarna startade till han kom ut, gick från 4 cm till 10 på de sista tio minuterna när vattnet gick, två krystvärkar och så var han ute.

Vi har en timme till sjukhuset, hade vattnet gått hemma eller i bilen så hade det blivit riktigt illa eftersom han inte andades när han kom då han blev chockad av det snabba förloppet, Hjärtljuden gick ner när vattnet gick och allt accelererade extremt fort...läskigt, han var i akutrummet 8 minuter :/

Skönt och höra om ännu en lyckad igångsättning :) det lugnar verkligen nerverna! :)
  • towelino

Jag har aldrig blivit igångsatt så har inga erfarenheter av det! Men hört mycket positiva erfarenheterav det! Jag har idag 6 dagar till bf och hoppas verkligenatt hon stannar inne till efter julafton!

• vasg
    mrshudson75 skrev 2017-12-17 19:24:12 följande:

Känn dig inte otillräcklig, det är kämpigt den första tiden med amningen. Låt henne suga suga o suga o se till att hon tar stort grepp. O se till att du får vara ifred. Stress kan göra att mjölken inte rinner till. Jag är jättekänsligden första tiden p brukar stänga in mig när vi ammar. Fast det är sjunde här som jag ammar så bökar vi en del o det känns ibland som om vi inte gör annat än tuttar :/

Tack! Vi kämpar på och hennes viktuppgång idag visar att det funkar (tillmatar med ersättning på natten) vilket var en enorm lättnad och gav ny motivation att fortsätta kämpa. Hon har ökat 235g på 6 dagar och passerat sin födelsevikt med 155g!
  • 123fjäril

Hängt lite i bakgrunden i denna tråden, går fortfarande och väntar på min skrutt, 40+2 idag och är så frustrerad vill bara ha min bebis nu :/ men ingen tendens alls till att han vill göra entré till världen

Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL