Fritjof skrev 2017-12-19 09:04:52 följande:
Hej jag hade bf 8 dec så 41+3 idag!
Så idag ska vi åka till sjukhuset döe bedömning och tillväxtultraljud, får se hur det går:/ det är också mitt fösta barn och jag vill med så gärna att det drar igång av sig själv men inga täcken på det än :(( drömt massa mardrömar inatt om igpngsättning :( hoppas slippa ett par dagar kvar till 42 och om jag kan välja vill jag inte bli igångsatt vid julafton ????
Någon som har erfarenhet av båda delarna?
Har testat olika med alla kan man säga :)
Nr 1 snitt pga säte
Nr 2 vaginalt som startade spontant 39+5
Nr 3 igångsatt på 41+1
Igångsättning var helt klart tryggast och gick bäst, har snabba förlopp och det var sååå tryggt vara på plats med full kontroll på bebisen när det startade upp.
Nu tror jag inte det blir fler barn här, men OM det skulle bli det så skulle jag absolut slåss för en kontrollerad igångsättning :) tog 2 timmar från värkarna startade till han kom ut, gick från 4 cm till 10 på de sista tio minuterna när vattnet gick, två krystvärkar och så var han ute.
Vi har en timme till sjukhuset, hade vattnet gått hemma eller i bilen så hade det blivit riktigt illa eftersom han inte andades när han kom då han blev chockad av det snabba förloppet, Hjärtljuden gick ner när vattnet gick och allt accelererade extremt fort...läskigt, han var i akutrummet 8 minuter :/