• Cutiemommy

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej!

Nu startar jag en ny tråd för oss som är gravida med BF i december 2017 och väljer att följa varandras resa här på familjeliv då många har startat en FB grupp men vissa av oss kanske inte har FB.

Hoppas vi alla kan skriva lite varje dag om hur det går!

Då kör vi! När har ni ultraljud?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-23 14:49
    www.familjeliv.se/forum/thread/77781039-bfrul-for-traden-gravida-dec-17

• Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL
  • Jsv17
    jesspett skrev 2017-12-16 19:48:11 följande:

Hur går det för alla nyfödda nu? Har alla fått namn? =)

Ni som är kvar, vad har ni för tips på tidsfördriv? Sjukt uttråkad och avslagen nu och då har jag bara gått över två dagar! Idag bakade jag och ungarna bröd, igår gjorde vi julgodis men man är ju så otymplig så det där med att gå promenader osv är så olockande speciellt när det regnar och håller på ute!

Vår lillas namn har varit bestämt länge, Leon <3

Vi började ju med några dagar på neo då han föddes liten (2560g) och fick problem med att reglera salt och blodsocker. Så vi fick inte den bästa starten på vår amning då han hade sond.. men nu börjar vi äntligen komma ikapp han han har förstått vad han ska göra och kag kan pumpa tillräckligt för att ge extra tillmatningen i bröstmjölk på flaska så använder nästan ingen ersättning nu

Han har haft lite jobbigt med magen vilket tydligen också är vanligare om de föds små, mest på nätterna vilket också är jobbigt för mamma och pappa mem vi byts av så vi båda får sova lite och jag tycker det fungerar bra, jag är ju så otroligt kär i honom så det är en smäll jag tar med glädje
    Leon 9-12-17
  • mrshudson75
    Treasures skrev 2017-12-17 20:41:02 följande:

Vad gjorde du för att få såren att läka? Jag provar det mesta nu. Gör så sjukt ont när hon tar tag och börjar suga att jag skakar till och det är svårt att slappna av. Tycker också det är svårt att veta och se om hon har ett bra och tillräckligt stort grepp. Ofta börjar hon stort men sen blir det mindre då hon suger mindre aktivt och mer börjar snutta. Flera av personalen på BB och BB hemvård har tittat och säger att det ser bra ut men varför gör det så ont då? Jar iofs haft samma problem med de andra och det har ju gett med sig efter ett tag, minns bara inte hur lönge det tog.

Har tyvärr inga bra tips annat än att amma på, trots smärtan. Det räcker ju med ett litet sår för att det ska gölra helt vansinnigt ont men det bästa är ändå att bara låta mjölken rinna på o såren läkas. :/ Tror du hon suger rätt så läker det inom några dagar, fast vet hur jobbigt det är att sitta o försöka slappna av när det gör så ont.

Man kan påskynda läkningen lite genom att klämma ut lite mjölk på brösvårtan mellan amningarna. :)
  • towelino
    jesspett skrev 2017-12-17 14:27:36 följande:

haha nu gick vattnet!  inga värkar änn dock men vi åker in för en koll om ett tag!

Hur går det för dig?
  • jesspett
    towelino skrev 2017-12-18 12:44:59 följande:
    Hur går det för dig?
    Äh, evighetsvattenavgång här ;) Inget etablerat värkarbete ännu så vi är hemma och inväntar det.Ska in på ny koll vid 14.30 så får vi se vad de säger då. Envisa unge ;)
  • Sjolund90
    Nykär15 skrev 2017-12-17 03:34:19 följande:

Börjar med att säga grattis till alla små nya bebisar!

Vår lilla kille har nu fått namnet Milo <3

Mjölken har äntligen runnit till och brösten är inte lika hårda, pumpar och ger på flaska, ett par mål/dygn blir ersättning tills mjölken kommer ikapp, mest natten då jag bara pumpar två ggr. Kan sova ca 2-3/gång mellan maten på natten. Han är en helt underbar liten bebis. Ska på kontroll igen på BB i morgon så han vänt i vikt och är mindre gul, då är han närmare 6 dygn gammal.

Vilket fint namn ni valt ;) Min son på snart 3år heter också Milo :)
  • Treasures

Ni som pumpar? Hur tidigt har ni börjat med det? Har era bröstvårtor varit bra då el kan man pumpa trots blåsor/sår och ömhet? Eller är det risk att det förvärras? Tänkte att det kanske kan avlasta bröstvårtan lite och jag pumpar det bröstet några dagar istället för att amma. Det är dessutom så hårt och spänt så jag får börja handmjölka lite för att hon ska få tag att börja suga. Är fortsatt hårt efter amning med...det andra blir mkt mjukare efter hon ätit därifrån. Men det är väl det som kallas mjölkstas och då hjälper det kanske inte att pumpa. Det är ju inte samma känsla som vid mjölkstockning iaf för det har jag haft med båda syskonen när de varit lite äldre.

~ ~1:an 09-11-01 ~ ~ 2:an 13-03-16 ~ ~ 3:an BF 17-12-15
  • Jennys Bageri
    Treasures skrev 2017-12-17 20:41:02 följande:

Vad gjorde du för att få såren att läka? Jag provar det mesta nu. Gör så sjukt ont när hon tar tag och börjar suga att jag skakar till och det är svårt att slappna av. Tycker också det är svårt att veta och se om hon har ett bra och tillräckligt stort grepp. Ofta börjar hon stort men sen blir det mindre då hon suger mindre aktivt och mer börjar snutta. Flera av personalen på BB och BB hemvård har tittat och säger att det ser bra ut men varför gör det så ont då? Jar iofs haft samma problem med de andra och det har ju gett med sig efter ett tag, minns bara inte hur lönge det tog.

Ja det är inte klokt vad ont det kan göra, av alla mina sex vändor av amning så är det bara med ett barn jag sluppit undan sår. Men en sak som lindrat för mig iaf är att innan man sätter sig och ammar så kan man klämma ut lite mjölk och sen på med plastfolie. ;) Låt det sitta några minuter så blir sårskorpan mjuk (lite som en inpackning). Jag tycker det gör så ont när man har sår och så suger dom tag i bröstvårtan och såret är torrt och spricker upp!

Den här senaste vändan har varit värst av alla. Speciellt höger bröst har krånglat. Idag är plutten min 10 dagar och såren är borta, men ett tag gjorde det så ont att jag va på väg att slå näven i väggen och sen kom tårarna. Lycka till, snart är nog det knepigaste biten över.. :)
    ~ Bf 13/12. 6:e barnet ~
  • belletristik
    Treasures skrev 2017-12-18 21:25:34 följande:

Ni som pumpar? Hur tidigt har ni börjat med det? Har era bröstvårtor varit bra då el kan man pumpa trots blåsor/sår och ömhet? Eller är det risk att det förvärras? Tänkte att det kanske kan avlasta bröstvårtan lite och jag pumpar det bröstet några dagar istället för att amma. Det är dessutom så hårt och spänt så jag får börja handmjölka lite för att hon ska få tag att börja suga. Är fortsatt hårt efter amning med...det andra blir mkt mjukare efter hon ätit därifrån. Men det är väl det som kallas mjölkstas och då hjälper det kanske inte att pumpa. Det är ju inte samma känsla som vid mjölkstockning iaf för det har jag haft med båda syskonen när de varit lite äldre.

min bm sa att man inte ska pumpa när brösten är hårda o spända, bara handpumpa, risken är annars att brösten producerar än mer mjölk och blir hårdare/fortsätter vara hårda..

men i ditt fall låter det ju vettigt! istället för bebis och låta bröstvårtan vila ! testa vetja? låt oss veta om det var en bra idé eller inte :)
  • Canlu87

Hej, jag som har BF 7 dec hoppar in i den här tråden ????

Vill höra hur det går för er andra som också går och väntar. Har ni gått över tiden? Jag själv är i v 41+4 idag och håller på bli galen. Shit vad det tar på psyket!! Är första barnet med så har ju inte gjort detta innan. Min bm gjorde hinnsvepning igår och jag har inte känt mer än de förvärkar jag redan haft sen 6 veckor tillbaka. På fredag sätts jag igång om inget hänt tidigare. Vill verkligen att det ska dra igång naturligt. ????

Towelino och jesspett; hur går det för er?

• Fritjof
    Canlu87 skrev 2017-12-19 08:23:05 följande:

Hej, jag som har BF 7 dec hoppar in i den här tråden ????

Vill höra hur det går för er andra som också går och väntar. Har ni gått över tiden? Jag själv är i v 41+4 idag och håller på bli galen. Shit vad det tar på psyket!! Är första barnet med så har ju inte gjort detta innan. Min bm gjorde hinnsvepning igår och jag har inte känt mer än de förvärkar jag redan haft sen 6 veckor tillbaka. På fredag sätts jag igång om inget hänt tidigare. Vill verkligen att det ska dra igång naturligt. ????

Towelino och jesspett; hur går det för er?

Hej jag hade bf 8 dec så 41+3 idag!

Så idag ska vi åka till sjukhuset döe bedömning och tillväxtultraljud, får se hur det går:/ det är också mitt fösta barn och jag vill med så gärna att det drar igång av sig själv men inga täcken på det än :(( drömt massa mardrömar inatt om igpngsättning :( hoppas slippa ett par dagar kvar till 42 och om jag kan välja vill jag inte bli igångsatt vid julafton ????

Någon som har erfarenhet av båda delarna?
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL