Inlägg från: Canlu87 |Visa alla inlägg
  • Canlu87

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Hej, jag som har BF 7 dec hoppar in i den här tråden ????

Vill höra hur det går för er andra som också går och väntar. Har ni gått över tiden? Jag själv är i v 41+4 idag och håller på bli galen. Shit vad det tar på psyket!! Är första barnet med så har ju inte gjort detta innan. Min bm gjorde hinnsvepning igår och jag har inte känt mer än de förvärkar jag redan haft sen 6 veckor tillbaka. På fredag sätts jag igång om inget hänt tidigare. Vill verkligen att det ska dra igång naturligt. ????

Towelino och jesspett; hur går det för er?

• Canlu87
    Fritjof skrev 2017-12-19 09:04:52 följande:

Hej jag hade bf 8 dec så 41+3 idag!

Så idag ska vi åka till sjukhuset döe bedömning och tillväxtultraljud, får se hur det går:/ det är också mitt fösta barn och jag vill med så gärna att det drar igång av sig själv men inga täcken på det än :(( drömt massa mardrömar inatt om igpngsättning :( hoppas slippa ett par dagar kvar till 42 och om jag kan välja vill jag inte bli igångsatt vid julafton ????

Någon som har erfarenhet av båda delarna?

Hej Fritjof!

Jag förstår dig helt med mardrömmar hit och dit och rädslan för igångsättning. Jag själv drömde inatt att min barnmorska berätta att hon var gravid (i typ V4) och att jag var ledsen för att hon skulle föda innan mig. Snacka om att logik kan saknas helt i drömmar. Och jag förstår helt, vill inte heller att min bebis ska komma ut precis innan julafton..

När jag pratat med barnmorskor om igångsättning säger de att det kan upplevas som en lång förlossning eftersom man är inne på sjukhuset hela tiden, till skillnad från en naturlig förlossning där man åker in i den aktiva fasen. Sen även att de flesta som sätts igång enbart behöver det som en liten knuff. Hörde Amanda Schulman i fredagspodden som sattes igång med ballongen, det gick alldeles utmärkt.

Hur har du mått annars? Några känningar?

Lycka till på ultraljudet idag, det kommer att gå bra ska du se :)
  • Canlu87
    Nykär15 skrev 2017-12-19 10:47:17 följande:

Har testat olika med alla kan man säga :)

Nr 1 snitt pga säte

Nr 2 vaginalt som startade spontant 39+5

Nr 3 igångsatt på 41+1

Igångsättning var helt klart tryggast och gick bäst, har snabba förlopp och det var sååå tryggt vara på plats med full kontroll på bebisen när det startade upp.

Nu tror jag inte det blir fler barn här, men OM det skulle bli det så skulle jag absolut slåss för en kontrollerad igångsättning :) tog 2 timmar från värkarna startade till han kom ut, gick från 4 cm till 10 på de sista tio minuterna när vattnet gick, två krystvärkar och så var han ute.

Vi har en timme till sjukhuset, hade vattnet gått hemma eller i bilen så hade det blivit riktigt illa eftersom han inte andades när han kom då han blev chockad av det snabba förloppet, Hjärtljuden gick ner när vattnet gick och allt accelererade extremt fort...läskigt, han var i akutrummet 8 minuter :/

Skönt och höra om ännu en lyckad igångsättning :) det lugnar verkligen nerverna! :)
  • Canlu87
    Fritjof skrev 2017-12-19 19:22:55 följande:

Hej igen!

Måste klaga av mig efter dagens besök på bb!

Vi skulle ju på tillväxts ultraljud idag för sf måttet varit samma 3 gr. + plus boka en igångsättnings tid ifall hen vill lägga kvar till 42+0.

Kommer dit träffar en snäll äldre barnmorska som känner på barnets läge och hon sa att den glitit ner och fixerat sig! Framsteg :D! sätter på banden å dosorna som mäter barnets hjärtfrekvens å samandragningar å hon förklarat allt å jag får ligga där i 30 min.

Så kommer hin tillbaks å plockar av å säger att jag haft 3 sammandragningar! :D fatta la inte jag dom va ju as fjuttiga trode bara bebisen sträkte på sig när det blev lite spänt xD

Iaf jätte glada att jag hade samandragningar och att bebisen fixerat sig äntligen det kändes ju jätte lovande!

Så kommer läkarn in som ska göra UL..

Aså hon kan säkert allt å så men hon prata så dålig svenska! stappla på varje ord å kunde inte förklara ngt :/ hon sa bara att bra eller Okej på allt.

Aså hon hade ordföråd som en pizza bagare ungifär

Bebis -1,6

Modetappen medium

Vatten okej

Moderkaka okej

Vad betydet det änns? vadå medium? vadå minus -1,6? är det mycker eller lite eller vad? -1.6 i vikt eller längd? Allt var så oklart å när vi fråga så kunde hon inte förklara :/

Så hade hon en stackars läkarpraktikant med sig också, hon kan ju knappast lära sig ngt :/

Sen skulle hon göra vaginal under äsökning då och känna på tappen å jag fick ligga på en vanlig britts och skulle bara dra ner jeansen till knäna?. Där ligger jag helt förvirrad brevid gynstolen lixom,

Å hon bara så då kan du ta isär benen, men hallå jag har ju helt korviga jeans runt knäna det gick ju inte att vresa en mm! Jag frågar om jag ska ta av mig å hon bara nä det brukar gå bra slappnaav! Vadå slappna av. Byxorna är ivägen!! Till slut blev jag förbannad p slet av mig byxorna å la mig ner! Å javlar var hårdhänt hon va! Bara rätt in högst upp jötte fort det gjodre ju svin ont! Brukar dom göra så våldsamt för å känna på tappen?

Å sen resultatet medium vad betyder det lixom? Hon bara inte fram inte bak medium! Ja men är det bra dåligt betyder det att ngt är på gång? Är den mogen inte mogen på väg att mogna?... jag blir tokig

Kom där ifrån som två arga frågetecken:(

Allt var ju bra! Vad vi förstod iaf men hon fick bara allt å verka dåligt för hon inte kunde förklara...:( så besviken ska prata med min vanliga bm imorgon <3

Fattar att du är arg! Hade jag också blivit om jag inte fått förklarat för mig.. och jag har ingen aning om vad hon menade med -1,6?! Med en medium tapp antar jag att hon menar att tappen har börjat mogna/mjukna men att den fortfarande tittar bak. Skulle jag tro iaf.. Och nej, så hårdhänt var inte min bm när hon hinnsvepte/kände på min tapp. Det gjorde inte alls ont var bara obehagligt men sen har jag hört andra som det gjort ont på. :/
  • Canlu87
    jesspett skrev 2017-12-19 20:02:18 följande:

Vet hur det känns att gå långt över tiden, gick över 2 v med min första och sen blev det igångsättning som slutade i kejsarsnitt eftersom han låg lite fel med huvudet och inte roterade ner. Hoppas det kommer igång på naturlig väg för dig!

Här är det igångsättning imorgon kl 7-8 om inget händer under natten. Har börjat fått mer värkar nu med lite tätare mellanrum än 1-2 h så förhoppningsvis åker vi in snart (när barnen är nattade och sover gott med svärföräldrarna som barnvakter)

Tack det hoppas jag med..

Håller tummarna för dig och din bebis som verkar vara på väg ut :)
  • Canlu87
    Fritjof skrev 2017-12-19 20:45:45 följande:

Ja fy :( fan va ont det gjorde förstår att en Förlossning är värre förstås xD blev bara överumplad av att hon var så hårdhänt! Aldrig varit med om det innan på någon vaginal undersökning, jag som tyckte att sätta in spiralen var lätt som en plätt detta var 20 gr värre! vi frågade med om man fick vänta med igpngsättning om allt såg bra ut, för jag mår så bra med, hon sa bara att dom rekomenderar 42+0 men inte vrf.. varken för eller nackdelar med att vönta :/

Skönt att flera skrev här om positiva igångsättningar iaf <3<3<3

Det mest positiva var väl att jag nu vet hur samandragningarna känns även om dom va fjuttiga, eller det är vad jag tror iaf dom mättes ju på skalan men jag vet inte hur höga låga dom kan vara? Tror den mätte upp till 50 som högst??

Ingen aning, har inte mätt mina sammandragningar. Men känner att vissa är fjuttiga och vissa starkare..

ang att gå mer över tiden än 2v; pratade med en bm igår som sa att det är för att efter 2v så finns risken att moderkakan börjar bli gammal och inte ka ge näring till bebisen. Därför har man 2v. Men förr var det 3v så vet inte alls hur stor den risken är.

Jag fick även höra en positiv igångsättning idag; hon blev igångsatt med dropp på kvällen plus epidural innan hon somna, sov hela natten igenom hela öppningsarbetet. På morgonen var det bara att krysta i 2 timmar så var bebis ute. En drömigångsättning i min värld! Och hon var förstföderska ;)
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL