Fritjof skrev 2017-12-19 09:04:52 följande:
Hej jag hade bf 8 dec så 41+3 idag!
Så idag ska vi åka till sjukhuset döe bedömning och tillväxtultraljud, får se hur det går:/ det är också mitt fösta barn och jag vill med så gärna att det drar igång av sig själv men inga täcken på det än :(( drömt massa mardrömar inatt om igpngsättning :( hoppas slippa ett par dagar kvar till 42 och om jag kan välja vill jag inte bli igångsatt vid julafton ????
Någon som har erfarenhet av båda delarna?
Hej Fritjof!
Jag förstår dig helt med mardrömmar hit och dit och rädslan för igångsättning. Jag själv drömde inatt att min barnmorska berätta att hon var gravid (i typ V4) och att jag var ledsen för att hon skulle föda innan mig. Snacka om att logik kan saknas helt i drömmar. Och jag förstår helt, vill inte heller att min bebis ska komma ut precis innan julafton..
När jag pratat med barnmorskor om igångsättning säger de att det kan upplevas som en lång förlossning eftersom man är inne på sjukhuset hela tiden, till skillnad från en naturlig förlossning där man åker in i den aktiva fasen. Sen även att de flesta som sätts igång enbart behöver det som en liten knuff. Hörde Amanda Schulman i fredagspodden som sattes igång med ballongen, det gick alldeles utmärkt.
Hur har du mått annars? Några känningar?
Lycka till på ultraljudet idag, det kommer att gå bra ska du se :)