vasg skrev 2017-10-16 16:53:47 följande:
Någon som drabbats av graviditetsdiabetes? Hur har det påverkat er? På senaste MVC-besöket hade jag högt blodtryck, äggvita i urinen och förhöjt blodsocker, tog nytt blodtryck+ äggvita 2 dagar senare som visade normalt. Har glukosbelastning inbokat på onsdag och så nervös för dåligt resultat :(
Jag är diagnostiserad med graviddiabetes, men lindrig så jag går endast på tabletter (metaformin) sedan ett par dagar tillbaka. Det är inte så farligt, får du dåligt resultat på belastningen kommer du få hem en mätare och börja ta blodsocker själv (superenkelt) de kommer följa ditt resultat, vill du får du träffa dietist. För mig räckte det med kost första veckorna för att stabilisera sockret, men enligt min diabetes läkare så ökar belastningen på kroppen och man behöver mer insulin ju längre graviditeten går så man kan behöva behandling, vilket jag behövde nu då, men så länge man kan behandlas med tabletter får man gå kvar på vanliga mödravården och bara ha kontakt med diabetesläkare och gå på extra tillväxtultraljud då risken är att bebisarna blir stora och man kan behöva sätta igång innan bf, runt bf i så fall. För min del har jag inte haft några symptom utan mått hur bra som helst, och min bebis är inte stor, än iaf, så det behöver inte vara så farligt. Lite mexkigt med testande och så men helt ok