• Jsv17

Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL

Jag var helt säker på innan att jag skulle vilja ha en bugaboo, kanske Emmaljunga, gillade sen inte alls bugaboo i butik, tyckte bebisen hamnade för långt ner (trots att jag är kort) tycke inte om att köra den, sen visade det sig när jag hade provkört alla, klickat ur och in olika delar, fält ihop, ja den säljaren fick jobba för sina pengar hahaha att jag tyckte bäst om en Britax smile! Så vi beställde en britax smile2, som ska levereras i Oktober, så olika det kan vara hur man tycker och känner Tur att det finns så många olika vagnar!

Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Jsv17
    SaraW8305 skrev 2017-09-03 10:23:35 följande:

Tycker detta med vikt när man är gravid är fruktansvärd hets. Är man rund innan (som jag) får man pekpinne enl uträkning från nån jä*la studie så får jag bara gå upp 9 kg denna graviditet. För vem? Vem bestämmer de? Jag tränar ju massor (ja inte massor nu men lagom å de jag mår bra av) jag är aldrig still å äter inte onyttigt jämt, dricker inte alkohol men är ändå rund/väger mkt.

Sen dom som är smala å inte går upp dom får oxå ett helvete.. för de duger inte heller. Nej fy till alla kroppsideal och vikthets överallt jämt ! Vart tog de sunda förnuftet vägen? Och lyssna på sin kropp?! Hejja kvinnokroppen, vi bär å kånkar å skyddar och skapar ett liv , foglossningar, förvärkar, svullna, illamående, trötthet, järnvärden hit blodtryck dit, ät inte de, gör inte så. Städa , tvätta, jobba, tjäna pengar, vara fru,mamma, .. sen ska vi va perfekta i vikten oxå.!? Nä tack !

Jag har haft sån tur med min bm, jag väger mig inte alls där utan får väga mig hemma och bara tala om när jag är där vad jag väger. Vi hade en diskussion min första möte iom att jag har högt BMI, om vad som kändes rimligt och hur jag resonerade kring viktuppgången så vi kom tillsammans fram till att jag skulle satsa på att hålla mig till 6kg. Med betoning på "satsa på", hon sa att vi får utvärdera igen sen utefter hur du mår och om du samlar på dig vatten osv så bestämmer vi om.

Hittills har jag bara gått upp 1kg, utan att jag ansträngt mig på nåt speciellt sätt, utan mina cravings har helt enkelt varit på frukt, grönt och kött, så har jag mått illa av socker haha men jag har inte känt någon hets alls och har bara fått beröm och pepp hos bm. Så tråkigt om de sitter med listor och diagram man är ju en individ och vill bli behandlad därefter! Det enda jag fått pga vikt är glukosbelastning, och ett tul då det kan vara svårt att mäta magen rätt då man har lite fluff innan så man vill dubbelkolla att bebis växer som han ska men inga pekpinnar eller tjat om risker utan bara stöd och vård så att allt ska bli så bra som det kan bli.
  • Jsv17
    Nykär15 skrev 2017-09-04 12:44:06 följande:

Jag fick det ihop med moderskapsintyget på posten ca 2 veckor efter det var inskickat. 

Var hos bm idag, allt så bra ut. Magen låg strax under normalkurvan, skönt då jag trodde den skulle ligga över. HB var lite lägre på 118 så får ta en extra järn varannan dag, har ju tagit en om dagen hela tiden. Men är vegetarian så jag vet att mitt värde brukar gå ner. 

Har fått mängder med tider, förlossningen vill ha prover varannan vecka på blodtryck och urin för att jag är över 40, så från v 32 är det ett himla spring eftersom de tiderna blir utöver de jag är hos min BM. Tillväxt-UL är först v36 och sen har de även uppföljning veckan före bf på förlossningen. Stenkoll på oss lite äldre, väldigt skönt!

Sen kommer läkaren kika på hur de ska göra med min försvagade livmoder, om det blir en undersökning eller om det blir snitt...det oroar mig mycket att den är i dåligt skick då det syntes väl efter vårt MA förra sommaren...helst vill jag ju föda vaginalt, men vill inte göra det utan en undersökning och ett utlåtande, vågar INTE riskera barnets liv eller mitt...skulle livmodern brista så innebär det kanske även att det absolut är uteslutet med fler barn...och jag vill inte att den dörren stängs pga att jag prompt måste föda vaginalt...isf får det bli snitt, det som är säkrast för mig och barnet vill jag ha. 

Visst är det skönt att de har extrakoll på en, jag har det ju pga högt BMI och på gränsen blodtryck vid inskrivning (har dock varit bättre nu) men verkligen fått allt stöd jag kan få och all koll de kan ha. Känns så tryggt

Hoppas livmodern är tillräckligt stark, men du har rätt man får välja det som är tryggast för dig och bebis, även om du föredragit vaginalt. Jag håller tummarna för dig att du får bra besked
  • Jsv17
    Nykär15 skrev 2017-09-05 09:16:27 följande:

Ja vi får se vad dom säger! Hoppas få besked ganska snart iaf.

Har bokat ett tillväxt-ul med 3D privat, blir 28/9. Känns som evigheter sen vi såg liten och 3D är så häftigt! Längtar!

Åh häftigt! Alla verkar få så himla häftiga bilder från dom! Jag hade övervägt att göra ett, men de säger att med högt BMI så blir inte bilderna så bra, man ser bättre med vanligt ultraljud då så då kändes det som bortkastade pengar... Har ju iaf ett inbokat tul att se framemot i Oktober, och nu sparkar han ju på som bara den hela dagarna vilket känns väldigt tryggt, jag undrar ibland hur mkt jag känt om jag haft livmodern i bakvägg, för nu är det ju bara längst ner och på sidorna jag känner tydligt, så han rör sig säkert mkt mer
  • Jsv17
    princess77 skrev 2017-09-05 09:37:51 följande:

Är det nån mer än jag som känner sig labil?

Mitt humör är fruktansvärt just nu!

Känner mig orolig och ledsen för ingenting och när jag blir arg,blir jag jättearg.

Har sånna skuldkänslor för att det känns som jag bara skäller på min underbara son hela tiden

Jag är inte labil så jag blir arg, men jag som alltid haft jämnt temperament, inte så känslig och varit väldigt lugn blir rörd och ledsen så lätt. Jag gråter nog en skvätt varje dag, för att nåt är fint, sorgligt, roligt ja allt egentligen haha Min man är på tjänsteresa just nu, jag har ju fördelen (både nu och framförallt sen när bebis kommer) att han jobbar hemifrån 75% av tiden men priset för det är att han måste resa ibland, inte ofta men när han måste åka blir det 2-3 veckor, nu när han skulle åka (2 veckor) grät jag kvällen innan, och hela vägen hem från flygplatsen haha Min stackars man var helt förstörd och ville tom ställa in då han inte ville lämna mig så. Detta skulle aldrig hänt innan.

Dessa gravidhormoner är inte att leka med
  • Jsv17

Glukosbelastning idag, jag har "nedsatt glukostolerans" (fick 10

Man ska helst ha under 9,5 så verkligen på gränsen) så inte graviddiabetes men inte frisk heller... tydligen gör man inget åt det utan jag ska försöka äta bra och motionera typ, som man ska ändå

Man gör tul för att hålla koll så man inte får ett extra stort barn, men det har vi ju redan inbokat, men kommer nog få ett till strax innan bf v36-37... det roliga är att tul var ju bokat dels pga blodtryck som kan ge tillväxthämmade barn, och detta ska ge stora barn. Så jag tänker då blir det väl ett medelstort barn då, diagnoserna tar liksom ut varandra haha

Hur som helst så mår jag bra, bebis verkar må bra och blodtrycket var fortfarande kanon så bm sa att hon inte tyckte vi skulle göra nån stor grej av det utan kolla socker varje besök bara så att det inte springer iväg

• Jsv17
    Myspys85 skrev 2017-09-08 08:29:03 följande:

Jag är också extra lättretlig och allmänt bitchig just nu! :/ Får konstant påminna min man om varför jag är det också, känns lite drygt... Antar att han har svårt att greppa det här med hormoners påverkan på humöret!

EN FRÅGA

Nu var det ett tag sen vi drog det här med barnvagnar, men jag har ännu inte bestämt mig om behöver lite råd. Är det någon av er som har köpt (eller har erfarenhet av) Emmaljunga nxt90 eller nxt90f? Den är absoluta favoriten när jag provkör i butiken, känns både stabil och skön att köra, plus jäkligt snygg :) Men man blir ju snurrig av alla recensioner online, där är folk missnöjda pga att de fått trögsvängda exemplar (tror man kan justera det dock) och sämre dämpning än tex Viking eller Britax. Ska man gå på magkänslan i butiken eller hur har ni gjort? Går ju inte att veta förrän man har typ 10kg unge i ändå :)

Jag gick på magkänslan i butiken, när jag provkört och klickat i och ur och trixat och haft mig. Det är ju nästan omöjligt att veta exakt hur det ska bli med unge, fulla varukorgar och när den har ett par mil på nacken, så jag kände att det blir nog magkänslan ändå, så jag valde britaxen. Jag tycker du ska ta Emmsljungan om det var det som kändes bäst nu. Så hade jag gjort iaf
  • Jsv17
    Myspys85 skrev 2017-09-08 12:07:58 följande:

Tack för det svaret :) Tror som du, man blir nog mest nöjd om man går på magkänslan! Hoppas ni kommer trivas bra med er Britax, den verkar helt suverän den med :)

Det tror jag säkert Jag har sagt att annars säljer jag den och köper en ny haha Tror Emmaljungan blir kanon också, valde mellan dem faktiskt, jag tyckte att travel systemet, i och ur bil, var smidigare med britaxen det var det som avgjorde faktiskt, då jag gillade att köra bägge lika mycket
  • Jsv17
    belletristik skrev 2017-09-09 12:14:49 följande:

om bebisen växer!

börjar bli rätt stark o interaktiv nu. så kul att kunna samspela lite grann! peta lite o få en spark tillbaka. sambon pussade högljutt på magen häromdan och fick en hård spark på munnen som respons ! nu är han rädd för att sätta huvudet mot magen, hehehe

längtar efter att få träffa knodden men hoppas han stannar inne till slutet av november i vart fall!

nån av er som är oroliga för för tidig födsel? jag är det litegrann men antar att det är en naturlig oro för denna fas av graviditeten.,

Ja dom börjar få lite muskler! Hela min mage hoppade imorse när han höll på

Alltså denna oro, säker bara början haha.. I början var jag jätteorolig för MF/MA (som alla andra säkert) det släppte i samband med rul. Nu oroar jag mig om han varit stilla länge, men precis som för dig finns det lite samspel nu, så jag kan buffa lite så väcker jag honom och får en ilsken spark som respons haha Så oftast brukar jag kunna lugna mig själv där.

Av nån lustig anledning har tanken att han ska födas för tidigt aldrig ens slagit mig typ... Jag är en sån som är helt säker på att gå över och oroar mig mest för att bli ingångsatt bf+14-15.... Att det då ska sluta i nåt akutsnitt (vill helst absolut inte snittas) och att det ska bli för lite fostervatten och sånt, och han ska bli stressad i magen och hamna på neo... Så har redan nu flaggat på mvc att jag inte vill gå över mer än en vecka för att jag är så orolig för komplikationer då. Men vi får se, förhoppningsvis kommer han självmant runt BF plus minus 4-5 dagar skulle vara optimalt i mina ögon.
  • Jsv17
    SkogsstjärnN skrev 2017-09-09 13:48:03 följande:

Jag försöker att förbereda mig/oss istället för att oroa mig. Här är det inte helt osannorlikt att lillebror kommer för tidigt så jag blir som tryggast av att veta att allt är fixat. Barnpassning om vi blir inlagd en längre tid till exempel. Det som skulle vara jobbigast är om jag/vi måste ligga på sjukhus och att då storasyskonen att inte känna sig bortglömda.

På måndag är det dags för första tillväxtultraljudet och kontroll om moderkakan växt fast i livmodern. Får se om jag börjar oroa mig sen:P. En månad med högt blodtryck nu så räknar med att bli sjukskriven iaf.

Absolut, jag försöker att inte fokusera så mkt på det jag inte kan kontrollera, utan lägga fokus på det jag faktiskt kan kontrollera. Det där med att gå över tiden, har att göra med att min vän faktiskt förlorade sitt barn i 40+12 pga vårdmiss, hade hon blivit igångsatt innan hade hennes dotter förmodligen levt idag, så viktigt för mig att de har ordentlig koll på mig om jag går över, och vill hellre bli igångsatt tidigare då, om kroppen är redo för det givetvis. Förhoppningsvis slipper jag fundera över det överhuvudtaget, jag har ju sagt från början att han ska koma på Lucia, så jag får väl se om jag får rätt

Hoppas ulet går bra, och att kan fortsätta slippa oroa dig, oroa hjälper ju ingen iaf, och ändå kan jag inte låta bli! Haha
Svar på tråden Gravida Dec-17 och stannar kvar på FL