SaraW8305 skrev 2017-09-03 10:23:35 följande:
Tycker detta med vikt när man är gravid är fruktansvärd hets. Är man rund innan (som jag) får man pekpinne enl uträkning från nån jä*la studie så får jag bara gå upp 9 kg denna graviditet. För vem? Vem bestämmer de? Jag tränar ju massor (ja inte massor nu men lagom å de jag mår bra av) jag är aldrig still å äter inte onyttigt jämt, dricker inte alkohol men är ändå rund/väger mkt.
Sen dom som är smala å inte går upp dom får oxå ett helvete.. för de duger inte heller. Nej fy till alla kroppsideal och vikthets överallt jämt ! Vart tog de sunda förnuftet vägen? Och lyssna på sin kropp?! Hejja kvinnokroppen, vi bär å kånkar å skyddar och skapar ett liv , foglossningar, förvärkar, svullna, illamående, trötthet, järnvärden hit blodtryck dit, ät inte de, gör inte så. Städa , tvätta, jobba, tjäna pengar, vara fru,mamma, .. sen ska vi va perfekta i vikten oxå.!? Nä tack !
Jag har haft sån tur med min bm, jag väger mig inte alls där utan får väga mig hemma och bara tala om när jag är där vad jag väger. Vi hade en diskussion min första möte iom att jag har högt BMI, om vad som kändes rimligt och hur jag resonerade kring viktuppgången så vi kom tillsammans fram till att jag skulle satsa på att hålla mig till 6kg. Med betoning på "satsa på", hon sa att vi får utvärdera igen sen utefter hur du mår och om du samlar på dig vatten osv så bestämmer vi om.
Hittills har jag bara gått upp 1kg, utan att jag ansträngt mig på nåt speciellt sätt, utan mina cravings har helt enkelt varit på frukt, grönt och kött, så har jag mått illa av socker haha men jag har inte känt någon hets alls och har bara fått beröm och pepp hos bm. Så tråkigt om de sitter med listor och diagram man är ju en individ och vill bli behandlad därefter! Det enda jag fått pga vikt är glukosbelastning, och ett tul då det kan vara svårt att mäta magen rätt då man har lite fluff innan så man vill dubbelkolla att bebis växer som han ska men inga pekpinnar eller tjat om risker utan bara stöd och vård så att allt ska bli så bra som det kan bli.