• Ewald01

Apelsinsaft är nyttig

Det är nyttigare att dricka apelsinsaft än att äta apelsiner enligt en tsk forskare.

Grejen är den att man kan avlasta inre organ (främst levern) genom att dricka apelsinsaft. Om man däremot äter en apelsin måste kroppen (levern) jobba mycket hårdare på att få ut alla nyttiga ämnen ur apelsinen. Det gör att levern (kroppen) inte hinner jobba med att "avgifta" kroppen

S
    å har jag förstått det.

Man pratar ofta om en saftkur. 

Vad tycker ni om detta? Ngn som har funderat p
    å det tidigare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-02 21:16
    Det ska vara apelsinjuice, inte apelsinsaft!

• Svar på tråden Apelsinsaft är nyttig
  • Ewald01
    Mascaraklumpar skrev 2017-05-02 22:43:50 följande:
    I frukt finns det fibrer som har positiva effekter för kroppen och som dessutom är mättande vilket gör att den mängd man äter oftast blir betydligt mindre än om man skulle dricka juicen från samma frukter. Sedan absorberas juicen snabbare än frukten, vilket leder till en snabb topp i blodsockret istället för en långsam och lägre höjning, och vitaminhalten minskar dessutom när man pressar frukten eftersom cellerna då går sönder och syran i juicen bryter ned innehållet.

Sen vet jag inte om du missuppfattat tv-programmet eller om det bara var en väldigt oseriös "forskare" som medverkade, men det du skriver om är rent trams som saknar vetenskaplig förankring.
    Jag hittade en annan film.

Där diskuterar man tomater. En doktor förklarar varför det till och med är bättre att äta krossade tomater eller torkade tomater istället för en färsk tomat.

Då ökar nämligen kroppens förmoga att ta upp lykopen. 

Gå fram till 3:20 i filmen (men den är på tyska)

• Aniiee
    Ewald01 skrev 2017-05-02 22:36:48 följande:
    jag lyckades gå ner i vikt, men bara när jag inte åt ngt (alls) eller lite.

Men det definitionen ligger ju på lite .

Jag fick t.ex. hoppa över lunchen eller kvällsmaten. Att inte äta ngt på kvällen under flera veckor är samma sak som "att inte äta ngt".
    Eh, nej att äta 2 av 3 måltidder är inte att äta "ingenting". Det är att hoppa över måltider.

Annars kan min nästan-brors kusin säga att han äter "ingenting" när han äter 3000 kcal till frukost, eftersom han inte äter några andra måltider.

Förvräng inte ord så där. Det är varken bra för språket eller ärligt i konversationen.
    Ordningen återställd
  • Ewald01

Så ur en viss perspektiv är det bättre att drcka ett glas tomatjuice än att äta en tomat. (se filmen och det doktorn säger).

• Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-02 22:54:39 följande:
    Så ur en viss perspektiv är det bättre att drcka ett glas tomatjuice än att äta en tomat. (se filmen och det doktorn säger).
    Ur ett visst perspektiv är det bättre att dricka matolja än att dricka motorolja. Det är alldeles sant bara för att jag säger det. 
  • Ewald01
    Träskvatten skrev 2017-05-02 23:12:59 följande:
    Ur ett visst perspektiv är det bättre att dricka matolja än att dricka motorolja. Det är alldeles sant bara för att jag säger det. 
    Nej, kroppen kan bättre ta upp nyttiga ämnen om man t.ex. dricker ett glas tomatjuice jämfört med att man äter en tomat. (se filmen).
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2017-05-02 22:54:39 följande:

Självklart. Men perspektivet får man inte snöa in på.

Det är nyttigare att dricka tomatjuice om det är lykopenet man vill åt, för då är skalet redan nedbrutet och det är lättare för kroppen att ta upp innehållet.

Å andra sidan är det nyttigare att äta tomaten hel om det är fibrerna man vill åt.

Fler exempel på nyttigt och onyttigt från olika perspektiv:
    Jordgubbar är skitnyttiga, om man vill ha lite c-vit. Hela 76% av RDI per hekto. Wow! Men å andra sidan inneåhller de mest bara vatten, så om det är protein man behöver så är de inte mycket till hjälp.

Mörk choklad (minst 70%) är SUPERbra för hjärtat, sänker blodtrycket, ökar blodflödet, innehåller massor av mineraler. flavonoider och antioxidanter. Å andra sidan innehåller det också MASSOR av kcal och i runda slängar 25-30 gram socker.

Du uttalar dig alldeles för kategoriskt när du skriver saker. Jag vet inte om det är en språkbarriär som spökar eller vad det är, men tyvärr gör du mest bort dig när du skriver som du gör.
    Ordningen återställd
  • Aniiee
    Träskvatten skrev 2017-05-02 23:12:59 följande:
    Ewald01 skrev 2017-05-02 23:21:31 följande:
    Nej, kroppen kan bättre ta upp nyttiga ämnen om man t.ex. dricker ett glas tomatjuice jämfört med att man äter en tomat. (se filmen).
    Måste bara kommentera:

Träskvatten har ju alldeles rätt här. Men mer kanske än ni anar. Om du tar ett d-vitaminpiller så är Träskvattens matolja till mycket mer hjälp för att kroppen ska ta upp det, än Ewalds tomatjuice, eftersom d-vit vill ha fettsällskap i magen, och tomatjuice... inte mycket fett....

Ordningen återställd
  • Mascaraklumpar

Det "nyttiga ämne" du pratar om har dock inga verifierade hälsoeffekter. Som träskvatten skrev så är det där med källkritik rätt svårt. Jag tycker att du ska gå in på Livsmedelsverkets sida och läsa, eller på Tysklands motsvarighet om du hellre vill det. Då kan du lita på att det du läser är underbyggt med studier.
  • Ewald01
    Mascaraklumpar skrev 2017-05-02 23:40:47 följande:
    Det "nyttiga ämne" du pratar om har dock inga verifierade hälsoeffekter. Som träskvatten skrev så är det där med källkritik rätt svårt. Jag tycker att du ska gå in på Livsmedelsverkets sida och läsa, eller på Tysklands motsvarighet om du hellre vill det. Då kan du lita på att det du läser är underbyggt med studier.
    Ja, livsmedelverkets sida känner jag till. Läser ju där också.

Det som dock ofta är intressant är ju inte s
    å självklara slutsatser. T.ex. att måttlig alkoholkonsumption kan vara nyttig och att det finns studier kring detta.
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2017-05-02 23:34:22 följande:
    Måste bara kommentera:

Träskvatten har ju alldeles rätt här. Men mer kanske än ni anar. Om du tar ett d-vitaminpiller så är Träskvattens matolja till mycket mer hjälp för att kroppen ska ta upp det, än Ewalds tomatjuice, eftersom d-vit vill ha fettsällskap i magen, och tomatjuice... inte mycket fett....

Lite kort om vitaminer Cool

Finns ju fettlösliga vitaminer (vitaminerna A,E,D och K) och vattenlösliga vitamniner (B-vitaminer och C vitamin).

D-vitamin kan kroppen själv producera med hjälp av solljus.

Vitaminbrist är mycket ovanligt idag, Kanske kan det vara bra att äta D-vitamin tillskott i norra Sverige.
Svar på tråden Apelsinsaft är nyttig