Ewald01 skrev 2017-05-03 00:37:33 följande:
Lite sammanfattning:
Så långt att jag har förstått så kan det t.ex. vara svårt att gå ner i vikt om t.ex. levern måste jobba för mycket eller om den är skadad (t.ex. på grund av alkohholmissbruk).
Ta en sväng på stan och leta på stans alkisgäng och titta på hur de ser ut. Vissa kommer antagligen vara överviktiga, andra smala - och jag kan lova dig att ingen av dem har en särskilt välmående lever! Viktnedgång har väldigt lite med levern att göra (däremot är det så att personer med fetma mycket oftare drabbas av fettlever än smala, men då är det alltså fetman som orsakar leverproblemen och inte tvärt om).
Ett sätta att avlasta levern är att t.ex. dricka apelsinjuice (eller juice generellt) istället för att äta apelsiner. Ett annat sätt är att äta respektive ta upp bitterämnen.
När du äter en apelsin så bryts den ned i tarmarna, och de små näringsmolekylerna tas sedan upp av blodet och åker direkt till levern där vissa av dem tas om hand. När du dricker ett glas juice så bryts den också ned i tarmarna och molekylerna tar sig till levern på samma sätt, men eftersom juicepartiklarna är mindre så går det mycket snabbare att bryta ned dem, vilket innebär att alla molekylerna hamnar i blodet nästan samtidigt. Om något får alltså levern jobba hårdare om du dricker juice, inte mindre hårt. Däremot får magen jobba mycket hårdare med apelsinen.
Att inte äta ngt i minst 24 timmar kan vara bra för kroppen då man på så sätt bland annat kan "avgifta" och avlasta kroppen. Så har jag förstått vissa experter. (Det betyder inte att man inte ska äta ngt i flera dagar eller bara dricka te eller juce istället). Man ska förstås inte äta mer efter den dagen man inte har ätit ngt alls utan försöka äta lagom därefter.
Det finns väldigt intressanta studier på möss som visar att fasta/caloric restriction kraftigt förbättrar deras hälsa och får dem att leva mycket längre än normalt (omvandlat till människoår så kan de leva så mycket som 30 år längre, tror jag det var). Tyvärr blev resultaten inte alls lika intressanta när man testade detta på människor, och hittills finns det mig veterligen inga säkra belägg för att fasta skulle vara bra för oss. Men det är ett ämne det forskas en del på och det kan mycket väl hända att man framöver kommer fram till att det är bra för oss också.