• Ewald01

Apelsinsaft är nyttig

Det är nyttigare att dricka apelsinsaft än att äta apelsiner enligt en tsk forskare.

Grejen är den att man kan avlasta inre organ (främst levern) genom att dricka apelsinsaft. Om man däremot äter en apelsin måste kroppen (levern) jobba mycket hårdare på att få ut alla nyttiga ämnen ur apelsinen. Det gör att levern (kroppen) inte hinner jobba med att "avgifta" kroppen

S
    å har jag förstått det.

Man pratar ofta om en saftkur. 

Vad tycker ni om detta? Ngn som har funderat p
    å det tidigare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-02 21:16
    Det ska vara apelsinjuice, inte apelsinsaft!

• Svar på tråden Apelsinsaft är nyttig
  • Ewald01
    Träskvatten skrev 2017-05-02 21:27:06 följande:

exp

Det är just sådant man måste ifrågasätta. en doktor i kemi är troligast inte särskilt kunnig i hur levern och kroppen fungerar i stort.
    Nja, grejen är ju att det finns hur mycket som helst kring dessa ämnen som doktorn tog upp. 
    Så det är svårt att hitta filmen med dessa sökord eftersom det kommer upp hur många (seriösa) länkar som helst på det på tyska söksidor.

Det han sade är i princip att man borde ta upp respektive äta bitterämnen och att socker och alkohol är en stor belastning för levern och att man ska dricka apelsinjuice för att avlasta levern (och gå  ner i vikt).

Här en svensk länk kring bitterämnen:

kurera.se/darfor-hjaper-bitteramnen-magen/
  • Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-02 21:32:29 följande:
    Nja, grejen är ju att det finns hur mycket som helst kring dessa ämnen som doktorn tog upp. 
    Så det är svårt att hitta filmen med dessa sökord eftersom det kommer upp hur många (seriösa) länkar som helst på det på tyska söksidor.

Det han sade är i princip att man borde ta upp respektive äta bitterämnen och att socker och alkohol är en stor belastning för levern och att man ska dricka apelsinjuice för att avlasta levern (och gå  ner i vikt).

Jupp. Det ÄR svårt med källkritik, tack vare att det är så lönsamt med allt annat.
    Vad han säger anser jag i princip vara humbug tills man vet om han har en dold agenda eller ej.

Tror du själv på att man går ner i vikt av att dricka söta drycker? eller kan det vara så att man går ner mer om man byter ut juicen mot vanligt vatten? Nu antar jag att du vet att all juice innehåller mycket socker och det fastän det handlar om 100% ren fruktjuice utan någon som helst tillsats...

Du vet väl att ekollon är proppfulla med bitterämnen? Varför finns det inga dieter som går ut på att äta ekollon tror du?
  • Ewald01
    Träskvatten skrev 2017-05-02 21:47:35 följande:
    Jupp. Det ÄR svårt med källkritik, tack vare att det är så lönsamt med allt annat.
    Vad han säger anser jag i princip vara humbug tills man vet om han har en dold agenda eller ej.

Tror du själv på att man går ner i vikt av att dricka söta drycker? eller kan det vara så att man går ner mer om man byter ut juicen mot vanligt vatten? Nu antar jag att du vet att all juice innehåller mycket socker och det fastän det handlar om 100% ren fruktjuice utan någon som helst tillsats...

Du vet väl att ekollon är proppfulla med bitterämnen? Varför finns det inga dieter som går ut på att äta ekollon tror du?
    Jag tycker inte att det han sade är så konstigt.

Vill man g
    å ner i vikt får man ofta inte äta någonting. Men det fungerar kanske i ett till två dygn. Sen måste man ju äta ngt.

Isället för att äta frukt (apelsiner, äpplen, päron, vindruvor) kan du lika bra dricka ett glas appelsinjuice eller äpplejuice (om den nu inneh
    åller 100 % frukt).

Men du ska först
    ås dra ner på övrig mat. 

S
    å att dricka apelsinjuice istället för annat verkar inte konstigt. Man kan ju inte enbart leva på vatten.
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2017-05-02 21:32:29 följande:

Inte trovärdig för 5 öre. "Redaktionen" är inte någon som helst källa för tidningen. Några andra källor presenteras inte.

Om du hittar den där dokumentären så kikar jag gärna på den.
    Ewald01 skrev 2017-05-02 22:16:12 följande:

Vill man gå ner i vikt får man ofta inte äta någonting. Men det fungerar kanske i ett till två dygn. Sen måste man ju äta ngt.

Isället för att äta frukt (apelsiner, äpplen, päron, vindruvor) kan du lika bra dricka ett glas appelsinjuice eller äpplejuice (om den nu innehåller 100 % frukt).

Men du ska förstås dra ner på övrig mat. 

Så att dricka apelsinjuice istället för annat verkar inte konstigt. Man kan ju inte enbart leva på vatten.
    Att inte äta något någolunda mättande och näringsrikt på 1-2 dagar hjälper i 97 fall av 100 inte viktminsking alls, eftersom det är ungefär så många som sedan kompenserar av ren hunger, och eftersom hunger funkar som det funkar så blir det extra fet och extra söt mat dag 3.Apelsiner är därför bättre än apelsinjuice, eftersom det ger mer mättnad att äta frukt än att dricka vatten/juice.

Vill man gå ner i vikt så får och SKA man ABSOLUT äta något, eller till och med mycket. Att säga att man inte får äta något är direkt och GIGANTISK okunskap, om inte lögn.
    Ordningen återställd
  • Ewald01
    Träskvatten skrev 2017-05-02 21:47:35 följande:
    Det man bör äta för att ta upp bitterämnen är kronärtskocka, maskrosblad, grönt te osv. .... 
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2017-05-02 22:29:37 följande:
    Inte trovärdig för 5 öre. "Redaktionen" är inte någon som helst källa för tidningen. Några andra källor presenteras inte.

Om du hittar den där dokumentären så kikar jag gärna på den.

Vill man gå ner i vikt får man ofta inte äta någonting. Men det fungerar kanske i ett till två dygn. Sen måste man ju äta ngt.

Isället för att äta frukt (apelsiner, äpplen, päron, vindruvor) kan du lika bra dricka ett glas appelsinjuice eller äpplejuice (om den nu innehåller 100 % frukt).

Så att dricka apelsinjuice istället för annat verkar inte konstigt. Man kan ju inte enbart leva på vatten.
    Att inte äta något någolunda mättande och näringsrikt på 1-2 dagar hjälper i 97 fall av 100 inte viktminsking alls, eftersom det är ungefär så många som sedan kompenserar av ren hunger, och eftersom hunger funkar som det funkar så blir det extra fet och extra söt mat dag 3.Apelsiner är därför bättre än apelsinjuice, eftersom det ger mer mättnad att äta frukt än att dricka vatten/juice.

Vill man gå ner i vikt så får och SKA man ABSOLUT äta något, eller till och med mycket. Att säga att man inte får äta något är direkt och GIGANTISK okunskap, om inte lögn.
    jag lyckades gå ner i vikt, men bara när jag inte åt ngt (alls) eller lite.

Men det definitionen ligger ju p
    å lite .

Jag fick t.ex. hoppa över lunchen eller kvällsmaten. Att inte äta ngt p
    å kvällen under flera veckor är samma sak som "att inte äta ngt".
  • Dixie

Om man vill gå ner i vikt bör man ju inte äta frukt, så jag förstår inte varför det skulle vara lika bra att dricka apelsinjuice - det borde ju bara ge ett kaloriintag utan mättnadskänsla.......
  • Mascaraklumpar

I frukt finns det fibrer som har positiva effekter för kroppen och som dessutom är mättande vilket gör att den mängd man äter oftast blir betydligt mindre än om man skulle dricka juicen från samma frukter. Sedan absorberas juicen snabbare än frukten, vilket leder till en snabb topp i blodsockret istället för en långsam och lägre höjning, och vitaminhalten minskar dessutom när man pressar frukten eftersom cellerna då går sönder och syran i juicen bryter ned innehållet.

Sen vet jag inte om du missuppfattat tv-programmet eller om det bara var en väldigt oseriös "forskare" som medverkade, men det du skriver om är rent trams som saknar vetenskaplig förankring.
  • Träskvatten
    'eEwald01 skrev 2017-05-02 22:16:12 följande:

Ta inte illa upp men du verkar ha missuppfattat principen bakom viktnedgång. Det handlar inte om allt eller inget, att svälta eller svulla utan om att ha en balanserad kost.
    Ewald01 skrev 2017-05-02 22:33:53 följande:
    Det man bör äta för att ta upp bitterämnen är kronärtskocka, maskrosblad, grönt te osv. .... 

Vill du ha bitterämnen är ekollon dha shit. Bara att kolla upp vilket som innehåller mest...
  • Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-02 22:36:48 följande:
    jag lyckades gå ner i vikt, men bara när jag inte åt ngt (alls) eller lite.

Men det definitionen ligger ju på lite smile1.gif .

Jag fick t.ex. hoppa över lunchen eller kvällsmaten. Att inte äta ngt på kvällen under flera veckor är samma sak som "att inte äta ngt".
    Svälter du ställer kroppen in sig på att spara så mycket som möjligt då du rent biologiskt befinner dig i livsfara...
    Därför kommer du gå ner extremt långsamt om du äter ingenting...
Svar på tråden Apelsinsaft är nyttig