• Ewald01

Apelsinsaft är nyttig

Det är nyttigare att dricka apelsinsaft än att äta apelsiner enligt en tsk forskare.

Grejen är den att man kan avlasta inre organ (främst levern) genom att dricka apelsinsaft. Om man däremot äter en apelsin måste kroppen (levern) jobba mycket hårdare på att få ut alla nyttiga ämnen ur apelsinen. Det gör att levern (kroppen) inte hinner jobba med att "avgifta" kroppen

S
    å har jag förstått det.

Man pratar ofta om en saftkur. 

Vad tycker ni om detta? Ngn som har funderat p
    å det tidigare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-05-02 21:16
    Det ska vara apelsinjuice, inte apelsinsaft!

• Svar på tråden Apelsinsaft är nyttig
  • Träskvatten
    Aniiee skrev 2017-05-02 23:34:22 följande:
    Måste bara kommentera:

Träskvatten har ju alldeles rätt här. Men mer kanske än ni anar. Om du tar ett d-vitaminpiller så är Träskvattens matolja till mycket mer hjälp för att kroppen ska ta upp det, än Ewalds tomatjuice, eftersom d-vit vill ha fettsällskap i magen, och tomatjuice... inte mycket fett....

Tack för att du försöker. Jag kan inte speciellt mycket om näringslära men ett visst hum har jag, och källkritiskt tänkande är jag riktigt bra på men utan dig och sådana som dig hotar medeltidens kunskapsnivå.
  • Aniiee
    Ewald01 skrev 2017-05-02 23:53:49 följande:
    Lite kort om vitaminer Cool

Finns ju fettlösliga vitaminer (vitaminerna A,E,D och K) och vattenlösliga vitamniner (B-vitaminer och C vitamin).

D-vitamin kan kroppen själv producera med hjälp av solljus.

Vitaminbrist är mycket ovanligt idag, Kanske kan det vara bra att äta D-vitamin tillskott i norra Sverige.
    Du skriver ingenting som inte alla redan vet. 

D-vitamin är ett vitamin som, ja, kroppen bildar själv av solljus. MEN i sverige gör det det endast ungefär 1 april till sista september, och även då lider genomsnittssvensken av d-vitaminbrist, och behöver ta det som tillskott. D-vitaminbrist är MYCKET vanligt idag, då ca 60% av alla göteborgare och nästan 100% av alla Pitebor lider av måttlig till svår d-vitaminbrist under november - mars vraje år, och vegetarianer drabbas hårt, då de inte kompetterar med fet fisk. 

Livsmedelsverket har fått hård kritik av forskare för sina utdaterade råd angående d-vitamin, och de har även reviderat och nästan fördubblat den rekommenderade dosen i senaste NRI (från 4 mcg till 7,5), men forskarna är fortfarande inte nöjda, eftersom det är för lite. "Forskarstaben" vill mer än trippla den nuvarande rekommenderade dosen.

Så.... take that smug smile off your face.
    Ordningen återställd
  • Aniiee
    Träskvatten skrev 2017-05-03 00:16:52 följande:
    Tack för att du försöker. Jag kan inte speciellt mycket om näringslära men ett visst hum har jag, och källkritiskt tänkande är jag riktigt bra på men utan dig och sådana som dig hotar medeltidens kunskapsnivå.
    Tack. Mat och näringslära är det jag pysslat mest med under mitt yrkesverksamma liv, så jag hoppas att jag minns i alla fall hälften. 

Källkritik är jag också bra på, men för lat för. =P
    Ordningen återställd
  • Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-02 23:53:49 följande:
    Lite kort om vitaminer Cool

Finns ju fettlösliga vitaminer (vitaminerna A,E,D och K) och vattenlösliga vitamniner (B-vitaminer och C vitamin).

D-vitamin kan kroppen själv producera med hjälp av solljus.

Vitaminbrist är mycket ovanligt idag, Kanske kan det vara bra att äta D-vitamin tillskott i norra Sverige.
    Psssst
    Du försöker undervisa helt fel person. Lyd ett gott råd och lyssna på vad Aniiee säger. Hon kan sina saker och ligger ljusår före dig i kunskap i det här området.
  • Träskvatten
    Aniiee skrev 2017-05-03 00:24:22 följande:
    Tack. Mat och näringslära är det jag pysslat mest med under mitt yrkesverksamma liv, så jag hoppas att jag minns i alla fall hälften. 

Källkritik är jag också bra på, men för lat för. =P
    Det är så lite så, det är bara roligt att läsa i sådana här trådar du är med i då du kan dina saker. Glad
  • Ewald01

Lite sammanfattning:

Så långt att jag har förstått så kan det t.ex. vara svårt att gå ner i vikt om t.ex. levern måste jobba för mycket eller om den är skadad (t.ex. på grund av alkohholmissbruk).

Ett sätta att avlasta levern är att t.ex. dricka apelsinjuice (eller juice generellt) istället för att äta apelsiner. Ett annat sätt är att äta respektive ta upp bitterämnen.

Att inte äta ngt i minst 24 timmar kan vara bra för kroppen d
    å man på så sätt bland annat kan "avgifta" och avlasta kroppen. Så har jag förstått vissa experter. (Det betyder inte att man inte ska äta ngt i flera dagar eller bara dricka te eller juce istället). Man ska förstås inte äta mer efter den dagen man inte har ätit ngt alls utan försöka äta lagom därefter.

• Anghammarad
    Ewald01 skrev 2017-05-03 00:37:33 följande:
    Lite sammanfattning:

Så långt att jag har förstått så kan det t.ex. vara svårt att gå ner i vikt om t.ex. levern måste jobba för mycket eller om den är skadad (t.ex. på grund av alkohholmissbruk).

Ett sätta att avlasta levern är att t.ex. dricka apelsinjuice (eller juice generellt) istället för att äta apelsiner. Ett annat sätt är att äta respektive ta upp bitterämnen.

Att inte äta ngt i minst 24 timmar kan vara bra för kroppen då man på så sätt bland annat kan "avgifta" och avlasta kroppen. Så har jag förstått vissa experter. (Det betyder inte att man inte ska äta ngt i flera dagar eller bara dricka te eller juce istället). Man ska förstås inte äta mer efter den dagen man inte har ätit ngt alls utan försöka äta lagom därefter.
    Varför skriver du en tråd på ett internetforum när du uppenbarligen bara är intresserad av att lyssna på dig själv?
  • Ewald01
    Anghammarad skrev 2017-05-03 10:19:43 följande:
    Varför skriver du en tråd på ett internetforum när du uppenbarligen bara är intresserad av att lyssna på dig själv?
    Nja, jag är ju intresserad av att vad andra tycker om det eller om andra kan länka till andra studier osv.
  • Ewald01
    Sen är det ju samma sak med kaffe.

Enligt aktuella studier kommer man fram att kaffe har en mycke positiv inverkan p
    å hälsan både vad det gäller hjärt- och kärlsjukdomar och förebyggande mot demens och annat.

Jag har dock också läst en studie där man kom fram att konsumption av kaffe ökar homocysteinhalten i blodet vilket kan leda till ökad risk för hjärtsjukdomar.

• Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-03 20:50:26 följande:
    Nja, jag är ju intresserad av att vad andra tycker om det eller om andra kan länka till andra studier osv.
    Jaså?

Kan du peka ut i vilket inlägg du har tagit till dig och reflekterat över det andra sagt i tråden?

Det kanske är jag som är blind men jag har bara sett att du argumenterat för den tyska knasingenjörens ovetenskapliga påståenden.
  • Ewald01
    Träskvatten skrev 2017-05-03 21:04:12 följande:
    Jaså?

Kan du peka ut i vilket inlägg du har tagit till dig och reflekterat över det andra sagt i tråden?

Det kanske är jag som är blind men jag har bara sett att du argumenterat för den tyska knasingenjörens ovetenskapliga påståenden.
    Okej.

Så du tycker inte att det som doktorn säger stämmer vad jag förstår.

Nja, Aniiee h
    åller ju med om vissa påståenden t.ex. om 

Det är nyttigare att dricka tomatjuice om det är lykopenet man vill åt, för då är skalet redan nedbrutet och det är lättare för kroppen att ta upp innehållet.

Det med lycopenet var bara ett exempel på att man enklare kommer åt nyttiga ämnen om man dricker fruktens juice istället för att äta frukten själv
  • Mascaraklumpar

Lite sammanfattning:

Ta en sväng på stan och leta på stans alkisgäng och titta på hur de ser ut. Vissa kommer antagligen vara överviktiga, andra smala - och jag kan lova dig att ingen av dem har en särskilt välmående lever! Viktnedgång har väldigt lite med levern att göra (däremot är det så att personer med fetma mycket oftare drabbas av fettlever än smala, men då är det alltså fetman som orsakar leverproblemen och inte tvärt om).

När du äter en apelsin så bryts den ned i tarmarna, och de små näringsmolekylerna tas sedan upp av blodet och åker direkt till levern där vissa av dem tas om hand. När du dricker ett glas juice så bryts den också ned i tarmarna och molekylerna tar sig till levern på samma sätt, men eftersom juicepartiklarna är mindre så går det mycket snabbare att bryta ned dem, vilket innebär att alla molekylerna hamnar i blodet nästan samtidigt. Om något får alltså levern jobba hårdare om du dricker juice, inte mindre hårt. Däremot får magen jobba mycket hårdare med apelsinen.

Att inte äta ngt i minst 24 timmar kan vara bra för kroppen då man på så sätt bland annat kan "avgifta" och avlasta kroppen. Så har jag förstått vissa experter. (Det betyder inte att man inte ska äta ngt i flera dagar eller bara dricka te eller juce istället). Man ska förstås inte äta mer efter den dagen man inte har ätit ngt alls utan försöka äta lagom därefter.

Det finns väldigt intressanta studier på möss som visar att fasta/caloric restriction kraftigt förbättrar deras hälsa och får dem att leva mycket längre än normalt (omvandlat till människoår så kan de leva så mycket som 30 år längre, tror jag det var). Tyvärr blev resultaten inte alls lika intressanta när man testade detta på människor, och hittills finns det mig veterligen inga säkra belägg för att fasta skulle vara bra för oss. Men det är ett ämne det forskas en del på och det kan mycket väl hända att man framöver kommer fram till att det är bra för oss också.
  • Träskvatten
    Ewald01 skrev 2017-05-03 21:29:46 följande:
    Okej.

Så du tycker inte att det som doktorn säger stämmer vad jag förstår.

Nja, Aniiee håller ju med om vissa påståenden t.ex. om 

Det är nyttigare att dricka tomatjuice om det är lykopenet man vill åt, för då är skalet redan nedbrutet och det är lättare för kroppen att ta upp innehållet.

Det med lycopenet var bara ett exempel på att man enklare kommer åt nyttiga ämnen om man dricker fruktens juice istället för att äta frukten själv
    Jag frågade efter var du visat prov på att ta till dig vad andra säger. har du lust att bemöta den frågan nu istället för att ytterligare enkom argumentera för dina egna åsikter?
  • Ewald01

@ Mascaraklumpar

Tror jag startar en ny tråd kring detta med alkohol. Där beskriver jag lite mer vad läkaren säger och hur den kom fram till det.

• Ewald01

@ Mascaraklumpar

Det med att inte äta ngt i 24 timmar rekommenderade en hälsochoach på TV. Nja, "rekommenderade" ... han tyckte att det är bra.

MEN 

I princip är det min erfarenhet att ju mindre att jag äter desto mindre hungrig blir jag.

Ibland blir jag hungrig efter att jag har ätit.

Tror det hänger ihop med att insulin är kvar i blodet efter att ha ätit t.ex. frallor och det orsakar en hungerkänsla. 

• Ewald01
    Aniiee skrev 2017-05-03 00:22:30 följande:
    Du skriver ingenting som inte alla redan vet. 

D-vitamin är ett vitamin som, ja, kroppen bildar själv av solljus. MEN i sverige gör det det endast ungefär 1 april till sista september, och även då lider genomsnittssvensken av d-vitaminbrist, och behöver ta det som tillskott. D-vitaminbrist är MYCKET vanligt idag, då ca 60% av alla göteborgare och nästan 100% av alla Pitebor lider av måttlig till svår d-vitaminbrist under november - mars vraje år, och vegetarianer drabbas hårt, då de inte kompetterar med fet fisk. 

Livsmedelsverket har fått hård kritik av forskare för sina utdaterade råd angående d-vitamin, och de har även reviderat och nästan fördubblat den rekommenderade dosen i senaste NRI (från 4 mcg till 7,5), men forskarna är fortfarande inte nöjda, eftersom det är för lite. "Forskarstaben" vill mer än trippla den nuvarande rekommenderade dosen.

Så.... take that smug smile off your face.
    Men ibland kan det vara livsfarligt att äta vitamintillskott vad jag förstår:

fof.se/tidning/2008/6/vitaminer-nodvandiga-men-livsfarliga
Svar på tråden Apelsinsaft är nyttig