Träskvatten skrev 2017-05-02 21:20:03 följande:
Ett tips.
När du hittat filmen så leta reda på "forskaren" och viktigast - vad denne har för utbildning, om personen har något företag(det brukar de ha) och vad företaget i så fall saluför. Om personen har någon sponsor och vad de i så fall sysslar med.
Källkritik kallas det visst för
Kan nämna i sammanhanget att jag såg en film om homeopati. Personen var riktigt övertygande i sin argumentation om varför och hur homeopati fungerar. Det var så övertygande att man nästan skulle kunnat tro att personen forskat länge och väl i frågan. Sakframställningen var proppfull med vetenskapliga argument och varför ska man inte tro på något sådant?
Bara det att den här personen hade exakt samma argumentation som alla andra som försöker kränga konserverad gröt: man tar en massa olika vetenskapliga formuleri8ngar man tycker låter bra, man blandar ihop det till något som bara kan kallas för gallimatias och så hoppas man att man inte blir ifrågasatt,
Det som trots allt fick mig att gråta av skratt var att hon blandade in strängteorin . Enligt henne ska vibrationer från strängarna fortplanta sig till trumhinnan och på något sätt får det vatten att fungera som rena dundermedicinen.
Källkritik som sagt...
Visst.
Det var en doktor i kemi.
F
år se om jag hittar mer info om filmen.