• Ewald01

Apelsinsaft är nyttig

Mascaraklumpar skrev 2017-05-02 22:43:50 följande:
    I frukt finns det fibrer som har positiva effekter för kroppen och som dessutom är mättande vilket gör att den mängd man äter oftast blir betydligt mindre än om man skulle dricka juicen från samma frukter. Sedan absorberas juicen snabbare än frukten, vilket leder till en snabb topp i blodsockret istället för en långsam och lägre höjning, och vitaminhalten minskar dessutom när man pressar frukten eftersom cellerna då går sönder och syran i juicen bryter ned innehållet.

Sen vet jag inte om du missuppfattat tv-programmet eller om det bara var en väldigt oseriös "forskare" som medverkade, men det du skriver om är rent trams som saknar vetenskaplig förankring.
    Jag hittade en annan film.

Där diskuterar man tomater. En doktor förklarar varför det till och med är bättre att äta krossade tomater eller torkade tomater istället för en färsk tomat.

Då ökar nämligen kroppens förmoga att ta upp lykopen. 

Gå fram till 3:20 i filmen (men den är på tyska)

• Ewald01

Så ur en viss perspektiv är det bättre att drcka ett glas tomatjuice än att äta en tomat. (se filmen och det doktorn säger).

• Ewald01
    Träskvatten skrev 2017-05-02 23:12:59 följande:
    Ur ett visst perspektiv är det bättre att dricka matolja än att dricka motorolja. Det är alldeles sant bara för att jag säger det. 
    Nej, kroppen kan bättre ta upp nyttiga ämnen om man t.ex. dricker ett glas tomatjuice jämfört med att man äter en tomat. (se filmen).
  • Ewald01
    Mascaraklumpar skrev 2017-05-02 23:40:47 följande:
    Det "nyttiga ämne" du pratar om har dock inga verifierade hälsoeffekter. Som träskvatten skrev så är det där med källkritik rätt svårt. Jag tycker att du ska gå in på Livsmedelsverkets sida och läsa, eller på Tysklands motsvarighet om du hellre vill det. Då kan du lita på att det du läser är underbyggt med studier.
    Ja, livsmedelverkets sida känner jag till. Läser ju där också.

Det som dock ofta är intressant är ju inte s
    å självklara slutsatser. T.ex. att måttlig alkoholkonsumption kan vara nyttig och att det finns studier kring detta.
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2017-05-02 23:34:22 följande:
    Ewald01 skrev 2017-05-02 23:21:31 följande:
    Nej, kroppen kan bättre ta upp nyttiga ämnen om man t.ex. dricker ett glas tomatjuice jämfört med att man äter en tomat. (se filmen).
    Måste bara kommentera:

Träskvatten har ju alldeles rätt här. Men mer kanske än ni anar. Om du tar ett d-vitaminpiller så är Träskvattens matolja till mycket mer hjälp för att kroppen ska ta upp det, än Ewalds tomatjuice, eftersom d-vit vill ha fettsällskap i magen, och tomatjuice... inte mycket fett....

Lite kort om vitaminer Cool

Finns ju fettlösliga vitaminer (vitaminerna A,E,D och K) och vattenlösliga vitamniner (B-vitaminer och C vitamin).

D-vitamin kan kroppen själv producera med hjälp av solljus.

Vitaminbrist är mycket ovanligt idag, Kanske kan det vara bra att äta D-vitamin tillskott i norra Sverige.
  • Ewald01

Lite sammanfattning:

Så långt att jag har förstått så kan det t.ex. vara svårt att gå ner i vikt om t.ex. levern måste jobba för mycket eller om den är skadad (t.ex. på grund av alkohholmissbruk).

Ett sätta att avlasta levern är att t.ex. dricka apelsinjuice (eller juice generellt) istället för att äta apelsiner. Ett annat sätt är att äta respektive ta upp bitterämnen.

Att inte äta ngt i minst 24 timmar kan vara bra för kroppen d
    å man på så sätt bland annat kan "avgifta" och avlasta kroppen. Så har jag förstått vissa experter. (Det betyder inte att man inte ska äta ngt i flera dagar eller bara dricka te eller juce istället). Man ska förstås inte äta mer efter den dagen man inte har ätit ngt alls utan försöka äta lagom därefter.

• Ewald01
    Anghammarad skrev 2017-05-03 10:19:43 följande:
    Varför skriver du en tråd på ett internetforum när du uppenbarligen bara är intresserad av att lyssna på dig själv?
    Nja, jag är ju intresserad av att vad andra tycker om det eller om andra kan länka till andra studier osv.
  • Ewald01
    Sen är det ju samma sak med kaffe.

Enligt aktuella studier kommer man fram att kaffe har en mycke positiv inverkan p
    å hälsan både vad det gäller hjärt- och kärlsjukdomar och förebyggande mot demens och annat.

Jag har dock också läst en studie där man kom fram att konsumption av kaffe ökar homocysteinhalten i blodet vilket kan leda till ökad risk för hjärtsjukdomar.

• Ewald01
    Träskvatten skrev 2017-05-03 21:04:12 följande:
    Jaså?

Kan du peka ut i vilket inlägg du har tagit till dig och reflekterat över det andra sagt i tråden?

Det kanske är jag som är blind men jag har bara sett att du argumenterat för den tyska knasingenjörens ovetenskapliga påståenden.
    Okej.

Så du tycker inte att det som doktorn säger stämmer vad jag förstår.

Nja, Aniiee h
    åller ju med om vissa påståenden t.ex. om 

Det är nyttigare att dricka tomatjuice om det är lykopenet man vill åt, för då är skalet redan nedbrutet och det är lättare för kroppen att ta upp innehållet.

Det med lycopenet var bara ett exempel på att man enklare kommer åt nyttiga ämnen om man dricker fruktens juice istället för att äta frukten själv
  • Ewald01

@ Mascaraklumpar

Tror jag startar en ny tråd kring detta med alkohol. Där beskriver jag lite mer vad läkaren säger och hur den kom fram till det.

• Ewald01

@ Mascaraklumpar

Det med att inte äta ngt i 24 timmar rekommenderade en hälsochoach på TV. Nja, "rekommenderade" ... han tyckte att det är bra.

MEN 

I princip är det min erfarenhet att ju mindre att jag äter desto mindre hungrig blir jag.

Ibland blir jag hungrig efter att jag har ätit.

Tror det hänger ihop med att insulin är kvar i blodet efter att ha ätit t.ex. frallor och det orsakar en hungerkänsla. 

• Ewald01
    Aniiee skrev 2017-05-03 00:22:30 följande:
    Du skriver ingenting som inte alla redan vet. 

D-vitamin är ett vitamin som, ja, kroppen bildar själv av solljus. MEN i sverige gör det det endast ungefär 1 april till sista september, och även då lider genomsnittssvensken av d-vitaminbrist, och behöver ta det som tillskott. D-vitaminbrist är MYCKET vanligt idag, då ca 60% av alla göteborgare och nästan 100% av alla Pitebor lider av måttlig till svår d-vitaminbrist under november - mars vraje år, och vegetarianer drabbas hårt, då de inte kompetterar med fet fisk. 

Livsmedelsverket har fått hård kritik av forskare för sina utdaterade råd angående d-vitamin, och de har även reviderat och nästan fördubblat den rekommenderade dosen i senaste NRI (från 4 mcg till 7,5), men forskarna är fortfarande inte nöjda, eftersom det är för lite. "Forskarstaben" vill mer än trippla den nuvarande rekommenderade dosen.

Så.... take that smug smile off your face.
    Men ibland kan det vara livsfarligt att äta vitamintillskott vad jag förstår:

fof.se/tidning/2008/6/vitaminer-nodvandiga-men-livsfarliga
Svar på tråden Apelsinsaft är nyttig