• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • smurfen 11
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-08-03 01:35:33 följande:

Mössorna som Saga har fått använder hon flitigt :) Hennes huvudomfång är nu 30cm, väger 1800 gram och är 41cm lång :)

CVKn har hon fortfarande för maten gick inte att höja de sista millilitrarna för att stomin fick ett för högt flöde. Så maten får vi höja långsammare. Hon äter nu 18ml varannan timme och hon behöver komma upp i 26ml.

Då kan vi ta bort CVKn "droppet med extra näring"!

Det hade kunnat vara borta för några dagar sen. Då hade vi kunnat ta oss hem på permission. Det hade varit underbart. Men får hoppas att det inte tar alltför lång tid tills dess.

När hon är uppe i full matmängd så får jag även amma henne.

Då ska vi även undersöka så att tarmarna funkar som de ska.

Hon har börjat äta från flaska. Så duktig är hon. För det mesta får hon i sig allt utan att behöva sondmatas. På natten så sondmatas hon iaf. De brukar hjälpa mig här med kl 03 och 05 - målet. Men det är bra kämpigt ändå.

Mata varannan timme, stomin som ska tömmas och släpper två tre ggr per dygn (ska hålla tre) . Så ska jag hinna pumpa var tredje timme , byta blöja och kolla sonden m.m. Och droppet brukar börja pipa då och då.

Haha. Hoppas jag får lite rutin på allt snart. Men framförallt när hon slipper droppet och stomin och jag får amma henne. Vilken lycka det kommer vara <3

I morgon ska hon få vaccinationer. Det är tremånaders vaccinationen som de ger två ggr nu. En vid två mån som hon är nu och en vid tre mån igen.

Hon älskar när man tar på hennes mage för att göra rent stomin. Även när man tvättar henne ! Om nåt är fel så ryter hon på en gång hehe.

Nu ska vi försöka sova skruttan och jag <3

Blir så glad av alla era fina inlägg <3 det betyder mycket!

Så underbart att höra om alla framsteg:)

1800g, härligt.

Tänkte faktiskt på er igår, att vi inte hört nåt från dig. Men du kan ju inte va på Fl hela dagarna, du har ju fulle upp såklart med viktigare saker!

Fortsätt gärna uppdatera när du orkar!
  • CML

Mössorna som Saga har fått använder hon flitigt :) Hennes huvudomfång är nu 30cm, väger 1800 gram och är 41cm lång :)

CVKn har hon fortfarande för maten gick inte att höja de sista millilitrarna för att stomin fick ett för högt flöde. Så maten får vi höja långsammare. Hon äter nu 18ml varannan timme och hon behöver komma upp i 26ml.

Det hade kunnat vara borta för några dagar sen. Då hade vi kunnat ta oss hem på permission. Det hade varit underbart. Men får hoppas att det inte tar alltför lång tid tills dess.

Hon har börjat äta från flaska. Så duktig är hon. För det mesta får hon i sig allt utan att behöva sondmatas. På natten så sondmatas hon iaf. De brukar hjälpa mig här med kl 03 och 05 - målet. Men det är bra kämpigt ändå.

Mata varannan timme, stomin som ska tömmas och släpper två tre ggr per dygn (ska hålla tre) . Så ska jag hinna pumpa var tredje timme , byta blöja och kolla sonden m.m. Och droppet brukar börja pipa då och då.

Haha. Hoppas jag får lite rutin på allt snart. Men framförallt när hon slipper droppet och stomin och jag får amma henne. Vilken lycka det kommer vara <3

I morgon ska hon få vaccinationer. Det är tremånaders vaccinationen som de ger två ggr nu. En vid två mån som hon är nu och en vid tre mån igen.

Hon älskar när man tar på hennes mage för att göra rent stomin. Även när man tvättar henne ! Om nåt är fel så ryter hon på en gång hehe.

Wow vilka framsteg!

Hur gammal är hon nu utanför magen resp vilken vecka hon hade varit i nu om hon bott kvar i magen?

Tänk när du får amma din tjej???? Hoppas ni slipper CVK'n snart! Allt blir så mycket lättare då!

Heja Saga, snart får du åka hem!

Kram
  • CML

Wow vilka framsteg!

Hur gammal är hon nu utanför magen resp vilken vecka hon hade varit i nu om hon bott kvar i magen?

Tänk när du får amma din tjej???? Hoppas ni slipper CVK'n snart! Allt blir så mycket lättare då!

Kram
  • Linnnn

Tack för att du uppdaterar oss trots att du har mer än fullt upp! Jag förstår knappt hur du får ihop livet med liten Saga, storasyskon, oro, sömnbrist osv. Förstår förstås att du inte har något val, så skickar styrkekramar.

• Tjolahejtjolahopp
    CML skrev 2017-08-03 18:49:02 följande:

Wow vilka framsteg!

Kram

Hon är 11 veckor I morgon :) och hon skulle då vara 37 veckor egentligen i magen. (36+6) idag.

Ja. Jag längtar verkligen. Hon fick ta tag en gång O suga på bröstet! Då ville hon ha mer lilla kraken :) riktigt förbannad blev hon när hon inte hittade på bröstet igen.

Åh tack! Kramar
  • Tjolahejtjolahopp

Saga väger 1880 nu ungefär.

Det går bra allting förutom CVKn som fortfarande behövs då vi inte kunnat öka maten än så mycket.

Ögonundersökningarna har gått super och hon syresätter sig själv fortfarande jättebra. Hon har även varit väldigt stabil den senaste veckan. Dock fick hon vaccination igår, trots att jag sa att hon varit snuvig på natten och att jag själv känt nåt på natten i halsen. På det så gjorde de ögonundersökning idag (de gör dem supertrötta) och blodprover på det. Så visste att det skulle bli nåt. Nu var hon sååå trött och högre crp på det (inte konstigt) men då kommer en läkare in och ska alltså ge henne antibiotika i förebyggande syfte med tanke på att hon var så trött och det högre crpt.

På det kan jag tillägga att hon skulle behöva mer blod för det gör henne trött också.

Men nu kan ju inte jag bestämma vad som ska göras tyvärr :/

Kanske en antibiotikakur inte är hela världen, men det känns lite jobbigt med tanke på hur mycket hon får vara med om hela tiden.

• carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-08-09 01:51:26 följande:

Saga väger 1880 nu ungefär.

Det går bra allting förutom CVKn som fortfarande behövs då vi inte kunnat öka maten än så mycket.

Ögonundersökningarna har gått super och hon syresätter sig själv fortfarande jättebra. Hon har även varit väldigt stabil den senaste veckan. Dock fick hon vaccination igår, trots att jag sa att hon varit snuvig på natten och att jag själv känt nåt på natten i halsen. På det så gjorde de ögonundersökning idag (de gör dem supertrötta) och blodprover på det. Så visste att det skulle bli nåt. Nu var hon sååå trött och högre crp på det (inte konstigt) men då kommer en läkare in och ska alltså ge henne antibiotika i förebyggande syfte med tanke på att hon var så trött och det högre crpt.

På det kan jag tillägga att hon skulle behöva mer blod för det gör henne trött också.

Men nu kan ju inte jag bestämma vad som ska göras tyvärr :/

Kanske en antibiotikakur inte är hela världen, men det känns lite jobbigt med tanke på hur mycket hon får vara med om hela tiden.

Förstår dina känslor. Vår blev också trött å han dippade även mkt efter underöskningarna å vid låg hb.. men fick förklarat att dom måste ge bebisen en chans att producera eget blod också å inte bara pumpa in nytt. :( jobbigt men de vänder. Man måste bara försöka lita på läkarna.. ifrågasätta om man inte e nöjd med svaret så man får de förklarat. :)
  • CML
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-08-09 01:42:30 följande:

Hon är 11 veckor I morgon :) och hon skulle då vara 37 veckor egentligen i magen. (36+6) idag.

Ja. Jag längtar verkligen. Hon fick ta tag en gång O suga på bröstet! Då ville hon ha mer lilla kraken :) riktigt förbannad blev hon när hon inte hittade på bröstet igen.

Åh tack! Kramar

Lilla tjejen! Då närmar ni er fullgånget iaf<3

Bra att hon har temperament, det är tydligen ett friskhetstecken och om man har fått smak på mamma då kan man ju förstå att hon inte vill släppa taget!

Nu hoppas vi på att allt går bättre med mat och så så att ni kan ta ur CVK'n

Kram
  • Tjolahejtjolahopp

Jag lyckades ändå övertala läkaren om att hon skulle få blod med tanke på allt hon gått igenom och nu var som tröttast så var det inte riktigt rätt tillfälle att producera det själv eftersom jag visste att det har hjälpt henne massor tidigare :)

Hon fick blod och blev genast sig själv igen. Antibiotikakuren var i onödan iaf för det var ingen infektion på gång. Som jag även sa men "tänk om" det hade varit nåt och jag ändå hade stått på mig så hade det kännts jättejobbigt. Visste ju att hon skulle bli trött av allt det där . Plus att det var en läkare den natten som aldrig träffat Saga förut. Då måste de ju gå efter typ "rutiner"!

Igår gick hon över 2kg :) 2040gram och idag väger hon 2060 gram !

Vi tog första promenaden ute idag i fina vädret. Droppet och allt följde med men det gick super :)

Hon ökar fortfarande inte i maten så droppet kommer antagligen behövas ett tag till. Nästan så jag funderar på om vi skulle få gå hem med dropp ett tag för snart står vi faktiskt inte ut här på lasarettet 24h om dygnet.

Svar på tråden Vattenavgång v.18