• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • CML

Jag är ännu en anonym följare som följt er länge utan att kommentera!

Blir så glad när jag ser hur det utvecklar sig.

Eftersom jag själv haft en liten tös som blev extremt sjuk när hon var nyfödd så vet jag ganska väl vad ni går igenom, vår tös är inte prematur men känslorna är de samma.

Har hållit mig lite i bakgrunden då jag väntat på det hemska bakslaget som läkarna sa till oss nästan alltid kommer. Och nu har ni haft ert och det har gått bra, så nu blir det bara bättre och bättre! Det är en stark liten tös ni har!

Minns känslan att få komma "hem" hade aldrig kunnat tänka mig att ens hemsjukus skulle kunna kännas som hemma men det gör det verkligen.

Och med de framstegen hon gör så är ni nog "hemma" snart!

Väntar själv barn nu som kommer födas prematurt men jag klarade extremprematur gränsen idag så det känns bra. Känns extra bra att veta om de kommer så finns det bra sjukvård som kan rädda våra små liv precis som ert liv!

Kram

• carolinheiner
    CML skrev 2017-07-14 19:44:37 följande:

Jag är ännu en anonym följare som följt er länge utan att kommentera!

Blir så glad när jag ser hur det utvecklar sig.

Eftersom jag själv haft en liten tös som blev extremt sjuk när hon var nyfödd så vet jag ganska väl vad ni går igenom, vår tös är inte prematur men känslorna är de samma.

Har hållit mig lite i bakgrunden då jag väntat på det hemska bakslaget som läkarna sa till oss nästan alltid kommer. Och nu har ni haft ert och det har gått bra, så nu blir det bara bättre och bättre! Det är en stark liten tös ni har!

Minns känslan att få komma "hem" hade aldrig kunnat tänka mig att ens hemsjukus skulle kunna kännas som hemma men det gör det verkligen.

Och med de framstegen hon gör så är ni nog "hemma" snart!

Väntar själv barn nu som kommer födas prematurt men jag klarade extremprematur gränsen idag så det känns bra. Känns extra bra att veta om de kommer så finns det bra sjukvård som kan rädda våra små liv precis som ert liv!

Kram

Att ligga inne med en extremprematur är stor skillnad från att "bara" ligga inne med ett dåligt barn som e fullgånget.. när man ligger inne med en extremprematur så är de en sjuk berg och dalbana.. inte bara motgångar 1 gång utan flera.. behöver inte vara så men att säga att nu har ni haft 1 motgång så nu kommer allt bli bra är bara fel..
  • CML
    carolinheiner skrev 2017-07-15 07:36:30 följande:

Att ligga inne med en extremprematur är stor skillnad från att "bara" ligga inne med ett dåligt barn som e fullgånget.. när man ligger inne med en extremprematur så är de en sjuk berg och dalbana.. inte bara motgångar 1 gång utan flera.. behöver inte vara så men att säga att nu har ni haft 1 motgång så nu kommer allt bli bra är bara fel..

Jag menade inte att det var samma sak bara att känslorna är de samma, mitt barn dog men kom tillbaka hon pendlande mellan livnoch död länge för att sen bli stabil. Där efter kom bakslaget.

Ber om ursäkt om jag trampat på några fötter
  • Summerchild

Jag tycker du kritiserar sjukt i onödan. Vad är det du vill egentligen? Du är inte mycket till support. Jag blir så trött av att se en så känslokall kritik. Blääää. Hitta en ny tråd!
  • Jilo

Det är nog inte så "bara" med ett extremsjukt nyfödd :((((
  • carolinheiner
    Summerchild skrev 2017-07-15 16:56:30 följande:
    Jag tycker du kritiserar sjukt i onödan. Vad är det du vill egentligen? Du är inte mycket till support. Jag blir så trött av att se en så känslokall kritik. Blääää. Hitta en ny tråd!
    Ursäkta? Säger endast sanningen bakom att ligga inne med en extrempematur..
  • carolinheiner
    Jilo skrev 2017-07-15 17:13:30 följande:
    Det är nog inte så "bara" med ett extremsjukt nyfödd :((((
    De ja ville komma till var att de e skillnad.. de e inte samma sak..
  • carolinheiner
    CML skrev 2017-07-15 10:44:25 följande:
    Jag menade inte att det var samma sak bara att känslorna är de samma, mitt barn dog men kom tillbaka hon pendlande mellan livnoch död länge för att sen bli stabil. Där efter kom bakslaget.

Ber om ursäkt om jag trampat på några fötter
    Uppfattade inte de så extremt sjukt.. ber om ursäkt.. men som en extremprematur mamma som vet hur de är med dessa små reagerar starkt då de oftast är andra föräldrar till prematurer som anser att de e samma sak å samma kamp att få ett barn i v 24 som i v 35... :(
  • enanna
    carolinheiner skrev 2017-07-15 19:32:21 följande:

Uppfattade inte de så extremt sjukt.. ber om ursäkt.. men som en extremprematur mamma som vet hur de är med dessa små reagerar starkt då de oftast är andra föräldrar till prematurer som anser att de e samma sak å samma kamp att få ett barn i v 24 som i v 35... :(

Det är helt förståeligt att man reagerar lite väl starkt om man många gånger varit med om att andra som drabbats av en bråkdel tror att de förstår för att de "varit med om samma". Man blir liksom med taggarna utåt. Nu var det inte så den här gången och ursäkterna är säkert accepterade från alla håll :) Onödigt att be någon lämna tråden när missförståndet kan redas ut.

Ts, hoppas att det fortsätter gå bara framåt för er! Har Saga fått fortsätta utan cpap?
  • Summerchild

Försvara det som blev skrivet går, men det är inte heller samma sak som att erkänna att den personen hade fel. Så går det om man är otydlig så att "missförstånd" sker.

Svar på tråden Vattenavgång v.18