• AniCase

Vi som försöker bli gravida 2017

Jag och min sambo försöker nu att bli gravida igen efter ett litet uppehåll då jag blev färdig uska och fick nytt jobb.

Jag tänkte man kunde starta en grupp för att få lite tips om att bli gravid och ha några att bolla med speciellt för oss som är nya på det här med försökandet.

Jag tycker man läser massa och ju mera man läser desto snurrigare blir man????

Jag har en clearblue fertilitetsmonitor som jag tänkte börja att använda igen för att försöka pricka rätt med ägglossning, har ni andra några tips eller är det någon som vill följas åt under resan till ett plus??

• Svar på tråden Vi som försöker bli gravida 2017
  • Simone

I måndags blödde jag när jag vaknade, såpass mycket att jag behövde tampong, vid lunch så var blödningen helt borta nu. Kan det ha varit mens eller var det vara någon liten blödning efter pillerstoppet?

• Sunset08
    KiaTia skrev 2017-03-17 09:44:58 följande:

Jag var i Thailand i januari, vågar jag börja bäbisproduktion i april? Har redan väntat i flera år, har sååå svårt för att vänta nu. Enligt folkhälsomyndigheten finns risk för att zika finns i sperma i 6 månader efter hemkomst. Dock står det också att risken för att smittas i just Thailand är mycket mycket liten. Vi fick kanske runt 10 myggbett var och inga symtom på zika men bara en femtedel får symtom. Dessutom står det att om man genomgått infektionen tidigare blir man immun och jag var i Thailand i en månad för fem år sedan och det var under regnperioden när risken för zika är som störst och blev jättemyggbiten, kanske är immun nu då? Jag vill inte vänta längre!!!!! hade nu vågat starta bäbisproduktion tre månader efter hemkomsten?

Riskerna verkar ju vara väldigt små, om än dock inte obefintliga. Går det inte att testa på något vis om man har det/blivit utsatt för det? Hur som helst så låter det ju som något man kan fråga barnmorskor om?

Som jag förstår det som så är det han som behöver vara immun, och inte du? I och med att det är i hans sperma viruset i så fall frodas?

Men frågan är ju vad som är mest värt? Att det finns en pytteliten risk att din man har blivit smittad av zikaviruset och att de förs över till ett eventuellt fostret och att fostret då kan få fosterskador, eller att vänta ca 3 månader för att komma förbi de där 6 månaderna då det finns en risk?
  • Sunset08
    Simone skrev 2017-03-17 12:18:22 följande:

I måndags blödde jag när jag vaknade, såpass mycket att jag behövde tampong, vid lunch så var blödningen helt borta nu. Kan det ha varit mens eller var det vara någon liten blödning efter pillerstoppet?

Det är inte helt ovanligt med mellanblödningar eller konstig/oregelbunden mens efter pillerstop, som jag förstår det :) krångligt dock att räkna cyklar i sådana fall...man får nog ge det några månader!
  • FrökenJ90
    IsabelH skrev 2017-03-17 08:56:06 följande:

Fortfarande ingen mens, dag 13 utan minipiller. Inatt vaknade jag av magont, typ som ett "magknip" längst ner i magen fast mer smärta och det har inte släppt.. flytningarna är tillbaka också. Börjar fundera på om något är fel. Är detta normalt efter pillerstopp?

Blir lite orolig..

När jag slutade med mina minipiller dök mensen upp efter 28-29 dagar så om du får liknande kanske du närmar dig äl? Eller så beror det på pillerstoppet, jag fick typ gravliknande symtom när jag slutade. Tror inte att det är något fel :)
  • IsabelH
    FrökenJ90 skrev 2017-03-17 19:00:12 följande:
    När jag slutade med mina minipiller dök mensen upp efter 28-29 dagar så om du får liknande kanske du närmar dig äl? Eller så beror det på pillerstoppet, jag fick typ gravliknande symtom när jag slutade. Tror inte att det är något fel :)
    Jag har haft gravsymptom sen jag slutade med pillren, men inatt blev det värre. Det har lugnat ner sig lite. Det konstiga är att flytningarna har kommit tillbaka :)
  • Julie E

Är det någon som tagit ut p-ring?! Tog ut min för över ett halv år sedan och i början var cykeln normal (alltså ca 28 dagar) men nu har jag inte haft mens sedan december och alla prover visar negativt. Pratat med gyn och de började prata om att jag kanske inte har "narturliga" ägglossningar utan måste få hjälp. Hela min värld bröt ihop. Någon som varit med om samma?!

• Sunset08
    Julie E skrev 2017-03-17 23:05:41 följande:

Är det någon som tagit ut p-ring?! Tog ut min för över ett halv år sedan och i början var cykeln normal (alltså ca 28 dagar) men nu har jag inte haft mens sedan december och alla prover visar negativt. Pratat med gyn och de började prata om att jag kanske inte har "narturliga" ägglossningar utan måste få hjälp. Hela min värld bröt ihop. Någon som varit med om samma?!

Jag har haft p-ring (nuva-ring) och tog ut min 30/1 (när jag skulle tagit ut den) och fick min mens 3-8/2. Efter det fick jag min mens igen 14-16/3. Så jag hade längre cykel nu än normalt. Som jag förstår det kan cyklarna vara lite svajiga efter preventivmedel-stop. Att inte få ägglossning/mens har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men det finns god hjälp att få! I och för sig kan kroppen skippa ägglossning ibland även om man får mens.

Jag förstår att det är förkrossande och jättejobbigt om någon säger att man inte fungerar som man ska, men du är långt ifrån ensam om att ha problem med ägglossning (om det nu är så det ligger till). 

Lycka till!
  • KiaTia

Åh vi har bestämt oss för att ta ut spiralen i mitten av maj nu. Är man knasig om man redan nu ringer och bokar en tid? Haha. Så slipper man oväntade väntetider och har en dag att se fram emot ;)

• Cykeltjejen
    KiaTia skrev 2017-03-19 11:14:49 följande:

Åh vi har bestämt oss för att ta ut spiralen i mitten av maj nu. Är man knasig om man redan nu ringer och bokar en tid? Haha. Så slipper man oväntade väntetider och har en dag att se fram emot ;)

Brukar ju kunna vara långa väntetider till och från så tycker inte att det är konstigt att ringa och boka nu :)
  • gisse

Hej hoppar gärna in här :)

läst inläggen innan lite grann, och grattis till er som plussat :)

själv har vi just börjat försöka, har redan ett barn på snart 1 år. Som blev till direkt efter att jag slutade med ppiller.

Den här månaden testade jag ägglossningsstickor och fick positivt i torsdags, så hoppas på ett plus :)

Svar på tråden Vi som försöker bli gravida 2017