• Anonym (Undran)

Femtonåring som raggats upp av lärare

Min dotter går i nian och i början av året fick hon en ny lärare.

Min dotter gillar tyvärr att hänga på diverse sidor och prata med främlingar, men hon är iaf öppen med det och lovar att hon inte skulle träffa någon bakom ryggen på mig. Nog om det.

Hon berättade om en 28-åring hon pratat med ett tag, han har flera gånger bjudit ut henne och hon säger själv att de "klickar", men att hon tycker han är för gammal (tack o lov, så blir ingen strid om det).

Igår fick hon en bild på honom och det visade sig vara ingen annan än hennes nya lärare.

Min dotter har nu panik och vill inte gå till skolan igen. Hon frågade om han jobbar där för att försäkra att det verkligen är han, och det var det, så han vet att det är en av hans elever, men inte vilken.

Jag är helt rådvill och vet inte hur vi ska gå vidare med detta! Ska hon berätta vem hon är? Ska hon låtsas som ingenting? Vad gör man?

• Svar på tråden Femtonåring som raggats upp av lärare
  • KonsekventInkonsekvent

TS, jag förstår om det känns svårt att ta steget att prata med rektorn, men för din dotters och alla andra unga tjejers skull så måste du verkligen göra det.

Berätta vad du vet och låt rektorn ta ställning till hur allvarligt det är. Om mannen nu inte gjort något fel så kommer ju inte rektorn vidta några åtgärder heller, så du ska absolut inte känna att du "förstör" för mannen. Han måste ta ansvar för sina egna handlingar.

Det är inte konstigt alls att han upplevs som trevlig. Det syns inte på någon vem som utnyttjar unga flickor och genom att vara trevlig kan han komma dem nära och vinna deras förtroende.

Det är verkligen av yttersta vikt att du pratar med rektorn, jag tycker rent av att du har en medmänsklig skyldighet att göra det.

Kanske kan ditt samtal med rektorn förhindra otaliga framtida övergrepp på unga flickor.

• Anonym (Hmm)

Förstår att du inte förstår detta sjuka beteende eftersom du själv blev utsatt för en hebefil när du var liten tonårig flicka!

Tragiskt!

• Froken Lokens
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-08 21:25:58 följande:

Förstår era tankar och jag håller med egentligen.. Men ååh, jag har så svårt för sånt här! Vi bor på en liten ort, så risken är ju stor att alla får veta det om jag berättar för rektorn.

Min dotter upplever inte honom som aggressiv på något sätt, utan väldigt mjuk och försiktig.. Inte för att det behöver betyda något..

Hört talas om "grooming"?
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-02-09 17:13:32 följande:

Förstår att du inte förstår detta sjuka beteende eftersom du själv blev utsatt för en hebefil när du var liten tonårig flicka!

Tragiskt!

Nej men snälla, så var det inte alls när vi träffades. Uttala dig inte om saker du inte vet något om.
  • Anonym (Undran)
    Froken Lokens skrev 2017-02-09 17:32:28 följande:

Hört talas om "grooming"?

Ja jag vet vad det är, men min dotter lovar att han inte antytt det minsta åt det hållet. Han ville träffa henne, gå och ta en fika, helt oskyldigt.

Jag är inte naiv, men jag litar på min dotter. Hon skulle aldrig ens träffa någon utan att berätta för mig innan.

Jag förstår att hon dras till äldre, hon är väldigt mogen för sin ålder, och det faktum att hon sakligt kan förklara att hon gillar honom men att hon tycker att åldersskillnaden år för stor, så hon kommer inte göra något mer av det bevisar det. Det var innan hon visste vem han var.
  • Froken Lokens
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-09 17:40:03 följande:

Ja jag vet vad det är, men min dotter lovar att han inte antytt det minsta åt det hållet. Han ville träffa henne, gå och ta en fika, helt oskyldigt.

Jag är inte naiv, men jag litar på min dotter. Hon skulle aldrig ens träffa någon utan att berätta för mig innan.

Jag förstår att hon dras till äldre, hon är väldigt mogen för sin ålder, och det faktum att hon sakligt kan förklara att hon gillar honom men att hon tycker att åldersskillnaden år för stor, så hon kommer inte göra något mer av det bevisar det. Det var innan hon visste vem han var.

Du vet mao inte alls vad grooming innebär.

Hur kan du tillåta att ditt barn utsätter sig för sånt här? Hur kan du tycka att det är ok att hon hänger på nätet och flirtar med människor i trettioårsåldern?
  • Anonym (Va)
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-09 17:40:03 följande:

Hon är tonåring! Tonåringar är aldrig mogna för sin ålder. Hur mycket än föräldrar eller de själva försöker intala sig detta. Ja, du är naiv. Jag drogs till äldre killar när jag var i hennes ålder men det betyder inte att jag tänkte träffa/dejta dem. 
  • Anonym (anmäl)

Kontakta skolan och berätta vad han pysslar med, polisen kommer inte kunna göra något för han gör inget olagligt. Däremot kan det kanske vara bra att hans finns med i deras register.

En 28 årig man som raggar på 15 åriga tjejer är direkt olämpligt, att han dessutom är lärare gör inte saken bättre. Som att släppa ut en varg i en fårflock. Mannen är störd och bör sättas stopp för.

• Anonym (Va)
    Froken Lokens skrev 2017-02-09 17:46:49 följande:
    Du vet mao inte alls vad grooming innebär.

Hur kan du tillåta att ditt barn utsätter sig för sånt här? Hur kan du tycka att det är ok att hon hänger på nätet och flirtar med människor i trettioårsåldern?
    För att ts själv träffade sin man när hon var i sin dotters ålder och hennes man var nästan lika gammal som läraren är.
Svar på tråden Femtonåring som raggats upp av lärare