• Anonym (Undran)

Femtonåring som raggats upp av lärare

Min dotter går i nian och i början av året fick hon en ny lärare.

Min dotter gillar tyvärr att hänga på diverse sidor och prata med främlingar, men hon är iaf öppen med det och lovar att hon inte skulle träffa någon bakom ryggen på mig. Nog om det.

Hon berättade om en 28-åring hon pratat med ett tag, han har flera gånger bjudit ut henne och hon säger själv att de "klickar", men att hon tycker han är för gammal (tack o lov, så blir ingen strid om det).

Igår fick hon en bild på honom och det visade sig vara ingen annan än hennes nya lärare.

Min dotter har nu panik och vill inte gå till skolan igen. Hon frågade om han jobbar där för att försäkra att det verkligen är han, och det var det, så han vet att det är en av hans elever, men inte vilken.

Jag är helt rådvill och vet inte hur vi ska gå vidare med detta! Ska hon berätta vem hon är? Ska hon låtsas som ingenting? Vad gör man?

• Svar på tråden Femtonåring som raggats upp av lärare
  • Haskel

Om jag förstått saken rätt, så visste du från början att hon pratade med/blev utbjuden av en 28-årig man. Problem blev det först när han visade sig vara din dotters lärare.
    Han kunde ju inte veta att det var en elev, han pratade med...

Vidare är det ett tveksamt läge. Din dotter är 15, och till och med byxmyndig. Det finns inget olagligt i att dejta henne. Däremot kan det givetvis ses som högst olämpligt.

Han tycks vidare vara snäll, ödmjuk och försiktig, enligt din dotter. Han har dessutom slutat kontaktat din dotter, sen han fick veta hur det förhöll sig.

Om du inte tänkt anmäla honom från början, så ska du inte göra det nu heller. Hen visste inte att det var hans elev. på samma sätt som du inte visste att han var dotterns lärare.

Hade du däremot tänkt anmäla honom från början, så bör du väl göra det nu också.

• Anonym (asdf)
    Haskel skrev 2017-02-08 21:55:24 följande:

Om jag förstått saken rätt, så visste du från början att hon pratade med/blev utbjuden av en 28-årig man. Problem blev det först när han visade sig vara din dotters lärare.

Vidare är det ett tveksamt läge. Din dotter är 15, och till och med byxmyndig. Det finns inget olagligt i att dejta henne. Däremot kan det givetvis ses som högst olämpligt.

Han tycks vidare vara snäll, ödmjuk och försiktig, enligt din dotter. Han har dessutom slutat kontaktat din dotter, sen han fick veta hur det förhöll sig.

Om du inte tänkt anmäla honom från början, så ska du inte göra det nu heller. Hen visste inte att det var hans elev. på samma sätt som du inte visste att han var dotterns lärare.

Hade du däremot tänkt anmäla honom från början, så bör du väl göra det nu också.

En lärare vet om att det är olämpligt för honom att ragga på 15-åringar. Dels för att han är såpass mycket äldre själv. Men dels också i egenskap av att vara lärare. Det sistnämnda är egentligen det värsta. Varför raggar han på småtjejer när han vet att det är dubbelt olämpligt? Jo för att han dels har en läggning för unga tjejer men främst för att han är gränslös. Han kan inte låta bli att gå över gränsen trots att han vet att det är högst olämpligt.

Skulle du vilja ha en lärare för ditt barn som har en tveksam läggning och som inte vet var gränserna går?
  • minst

Jag ska inte råda dig till varken det ena eller andra men är du/ni  helt säkra på att det är han? Bara för att någon använder hans bild så är det inte säkert att det är rätt . Kan det vara någon som vill jävlas med honom eller faktiskt med din dotter?

• Miss Skywalker

En högstadielärare som raggar på högstadieelever och du vet inte vad du bör göra?

• Anonym (Lina)

Som förälder hade jag kontaktat skolan och även polisen. Den mannen är ett rovdjur på jakt, en pedofil i en chokladfabrik.

När jag var 16 och gick på gymnasiet fick vi en vikarie, kanske 30+, en längre tid i en klass. Och han var väldigt obehaglig, stod för nära, stirrade osv och han frågade mig även rakt ut om jag ville göra nåt ihop efter plugget.

Då gjorde jag inget, jag sa inget till mina föräldrar eller till skolan, bara till nån kompis och vi fnissade väl mest äcklat över det. Jag önskar att jag hade haft mitt "mod" då som jag har nu, jag hade sett till att människan aldrig mer fick arbeta nära barn och ungdomar.

• Anonym (42)

Ts hur träffade du din man?

• senalena

Du som förälder ska göra en anmälan till skolan. De får en månad på sig att göra något åt situationen sedan lämnar du ärendet till polisen, lärare har ett etiskt ansvar och det är inte acceptabelt på det sättet han agerar, Läraren är medveten om att han raggar på en elev på skolan och att denna är minderårig, han ska förflyttas från den skolan omedelbart.

• Anonym (Va)
    Anonym (42) skrev 2017-02-09 09:46:31 följande:

Ts hur träffade du din man?

Tycker inte det är så stor skillnad på ålder när dottern chattade med läraren och ts träffade sin man. Det är nog där skon klämmer.
  • Anonym (Beroendeställning)
    Haskel skrev 2017-02-08 21:55:24 följande:

Fast i just det här fallet är det precis lika olagligt eftersom TS dotter är i beroendeställning till honom och då är det gränsen 18 år som gäller. (Med tillägget att det ju inte är olagligt att träffas, men däremot sexuell kontakt).
  • Haskel
    Anonym (Beroendeställning) skrev 2017-02-09 16:23:14 följande:
    Fast i just det här fallet är det precis lika olagligt eftersom TS dotter är i beroendeställning till honom och då är det gränsen 18 år som gäller. (Med tillägget att det ju inte är olagligt att träffas, men däremot sexuell kontakt).
    Om du läste vad jag skrev, så skrev jag att läraren/mannen inte visste att han var i beroendeställning. När han fick veta det, slutade han skriva.
    Någon sexuell eller fysisk kontakt har inte nämnts. De har enbart skrivit med varandra på ett "flirtigt sätt".
    Givetvis olämpligt av en lärare att söka kontakt med så mycket yngre.
Svar på tråden Femtonåring som raggats upp av lärare