• Anonym (Undran)

Femtonåring som raggats upp av lärare

Min dotter går i nian och i början av året fick hon en ny lärare.

Min dotter gillar tyvärr att hänga på diverse sidor och prata med främlingar, men hon är iaf öppen med det och lovar att hon inte skulle träffa någon bakom ryggen på mig. Nog om det.

Hon berättade om en 28-åring hon pratat med ett tag, han har flera gånger bjudit ut henne och hon säger själv att de "klickar", men att hon tycker han är för gammal (tack o lov, så blir ingen strid om det).

Igår fick hon en bild på honom och det visade sig vara ingen annan än hennes nya lärare.

Min dotter har nu panik och vill inte gå till skolan igen. Hon frågade om han jobbar där för att försäkra att det verkligen är han, och det var det, så han vet att det är en av hans elever, men inte vilken.

Jag är helt rådvill och vet inte hur vi ska gå vidare med detta! Ska hon berätta vem hon är? Ska hon låtsas som ingenting? Vad gör man?

• Svar på tråden Femtonåring som raggats upp av lärare
  • Anonym (såatteee)
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-08 21:36:42 följande:
    Man är inte pedofil om man gillar tonåringar. Jag var själv tonåring när jag träffade min man, så jag vet inte.. Han kanske var genuint intresserad? Jag vet ju inte mer än vad min dotter berättat.
    Men ts hon är 15 och han 28, spelar ingen roll om han skulle vara genuint intresserad. 

Fast å andra sidan... hade själv en kille som ragga på  mig när jag var 15/16 och han 28, och jag kan säga det att han ville inte bara prata. Inte jag heller.. och det gjorde vi inte heller. Blir lite äcklad när jag tänker tillbaka. Han, en vuxen man med fru och barn som hånglar upp en liten skolflicka, nä fy.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-09 17:40:03 följande:

Ja jag vet vad det är, men min dotter lovar att han inte antytt det minsta åt det hållet. Han ville träffa henne, gå och ta en fika, helt oskyldigt.

Jag är inte naiv, men jag litar på min dotter. Hon skulle aldrig ens träffa någon utan att berätta för mig innan.

Jag förstår att hon dras till äldre, hon är väldigt mogen för sin ålder, och det faktum att hon sakligt kan förklara att hon gillar honom men att hon tycker att åldersskillnaden år för stor, så hon kommer inte göra något mer av det bevisar det. Det var innan hon visste vem han var.

Vad då oskyldig fika?? Ja han vill fika med din dotter för att han vill ha sex med henne. Tycker du att det är lämpligt att en 28-årig man inleder ett sexuellt förhållande med en 15-åring?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-09 18:13:54 följande:

Han visste ju inte atr det var en elev då.

Nej men han visste att hon var 15. Och han är lärare på en högstadieskola på en liten ort. Vad tänker den människan med? Uppenbarligen med sin hebefilkuk.
  • Anonym (asdf)

Tror problemet är att ts inte inser det olämpliga med att 28-åriga lärare raggar på småtjejer. Det skulle inte förvåna mig om ts skulle släppa iväg sin dotter på en fika med läraren. Tydligen noll förmåga att skydda sitt barn.

• Anonym (Undran)

Sluta att påstå saker om mig.

Ni vet inte vad jag gör och säger till min dotter och det är inget jag tänker prata om här, jag ville bara ha råd i just den här situationen.

• Anonym (Tänk om...)

Tänk om det inte var läraren som skrev då? Tycker givetvis att ni bör ta upp det med rektorn, men jag tycker samtidigt att man får tänka ett steg längre. Det är inte svårt att utge sig för att vara någon annan på nätet och använda någon annans bild, så det går ju inte att utan utredning vara säker på att det faktiskt ÄR läraren som chattat. Det kan lika gärna vara en av tjejens klasskamrater som inte gillar den här läraren och tyckte det var kul att utge sig för att vara han. Berätta för rektorn och så lär väl hen utreda saken.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-09 21:09:19 följande:

Sluta att påstå saker om mig.

Ni vet inte vad jag gör och säger till min dotter och det är inget jag tänker prata om här, jag ville bara ha råd i just den här situationen.

Men du uppvisar ju uppenbar oförståelse för det olämpliga med att en vuxen lärare raggar på småtjejer.
  • Åsa

Lagligt har inget fel skett eftersom hon inte var hans elev /stod i beroendeförhållande/ till honom vid tillfället. Personligen kan jag ändå tycka det är mindre lämpligt om en lärare som jobbar i ungdomsskolan raggar på tonåringar, om än byxmyndiga.

• Palestrina
    Anonym (Undran) skrev 2017-02-08 21:04:34 följande:

Min dotter går i nian och i början av året fick hon en ny lärare.

Min dotter gillar tyvärr att hänga på diverse sidor och prata med främlingar, men hon är iaf öppen med det och lovar att hon inte skulle träffa någon bakom ryggen på mig. Nog om det.

Hon berättade om en 28-åring hon pratat med ett tag, han har flera gånger bjudit ut henne och hon säger själv att de "klickar", men att hon tycker han är för gammal (tack o lov, så blir ingen strid om det).

Igår fick hon en bild på honom och det visade sig vara ingen annan än hennes nya lärare.

Min dotter har nu panik och vill inte gå till skolan igen. Hon frågade om han jobbar där för att försäkra att det verkligen är han, och det var det, så han vet att det är en av hans elever, men inte vilken.

Jag är helt rådvill och vet inte hur vi ska gå vidare med detta! Ska hon berätta vem hon är? Ska hon låtsas som ingenting? Vad gör man?

Jag tror att jag skulle printa ut konversationen och bilden och visa rektor, för att känna att jag hade tagit mitt ansvar som förälder. Jag tycker inte att en vuxen man som dras så pass mycket till skolungdom att han raggar på dem på internet, har i skolan att göra. Rektor bör få veta för att ta ställning till om hen verkligen vill att denne lärare ska jobba där. Dock vet jag inte om det är skäl nog att avskeda honom, men han bör ju få ett snack om det olämpliga i hans agerande. Han behöver inte få veta vilken eleven är eller vilken förälder som har "skvallrat", så slipper du oroa dig för att det på något vis kan slå tillbaka på er som familj.

Även om en 15-åring är "byxmyndig" betyder det inte att hon är lovligt byte för vem som helst. En lärare bör ha så pass mycket förstånd och fantasi att han inser att 15-åringen på nätet kan vara hans elev, och omdöme nog att därför avstå från att ragga på okända 15-åringar. Att han inte tycks ha det tycker jag är djupt oroande. Helt och hållet utöver mina privata äckelkänslor över vuxna män som raggar på barn. Usch.
  • Anonym (Årests sämsta morsa detta)

Ok, skärpning nu. Om du inte vill utnämna dig till årests sämsta morsa så tar du tag i detta eller stänger ned tråden.

Din dotter har en lärare som är nästan dubbelt så gammal som henne och raggar på 15 åringar. Bara där är något fel!

Men din titel på tråden är "Femtonåring som raggats upp av lärare" således är det något som egentligen bekymrar eftersom du väljer både en provocerande titel och det faktum att du ens lägger upp det här på FL.

Men i motsats till detta så lyssnar du inte på ett ord av de råd du får. Vad vill du att vi ska svara? Att detta okej. Att du ska låta det fortsätta för läraren är trevlig och vill bjuda på fika. Det verkar så, bara för att du ska ha en ursäkt att slippa ta tag i det

Svar på tråden Femtonåring som raggats upp av lärare