Anonym (Undran) skrev 2017-02-08 21:04:34 följande:
Min dotter går i nian och i början av året fick hon en ny lärare.
Min dotter gillar tyvärr att hänga på diverse sidor och prata med främlingar, men hon är iaf öppen med det och lovar att hon inte skulle träffa någon bakom ryggen på mig. Nog om det.
Hon berättade om en 28-åring hon pratat med ett tag, han har flera gånger bjudit ut henne och hon säger själv att de "klickar", men att hon tycker han är för gammal (tack o lov, så blir ingen strid om det).
Igår fick hon en bild på honom och det visade sig vara ingen annan än hennes nya lärare.
Min dotter har nu panik och vill inte gå till skolan igen. Hon frågade om han jobbar där för att försäkra att det verkligen är han, och det var det, så han vet att det är en av hans elever, men inte vilken.
Jag är helt rådvill och vet inte hur vi ska gå vidare med detta! Ska hon berätta vem hon är? Ska hon låtsas som ingenting? Vad gör man?
Jag tror att jag skulle printa ut konversationen och bilden och visa rektor, för att känna att jag hade tagit mitt ansvar som förälder. Jag tycker inte att en vuxen man som dras så pass mycket till skolungdom att han raggar på dem på internet, har i skolan att göra. Rektor bör få veta för att ta ställning till om hen verkligen vill att denne lärare ska jobba där. Dock vet jag inte om det är skäl nog att avskeda honom, men han bör ju få ett snack om det olämpliga i hans agerande. Han behöver inte få veta vilken eleven är eller vilken förälder som har "skvallrat", så slipper du oroa dig för att det på något vis kan slå tillbaka på er som familj.
Även om en 15-åring är "byxmyndig" betyder det inte att hon är lovligt byte för vem som helst. En lärare bör ha så pass mycket förstånd och fantasi att han inser att 15-åringen på nätet kan vara hans elev, och omdöme nog att därför avstå från att ragga på okända 15-åringar. Att han inte tycks ha det tycker jag är djupt oroande. Helt och hållet utöver mina privata äckelkänslor över vuxna män som raggar på barn. Usch.