Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
Allting är relativt men Sverige brukar i internationella jämförelser ligga i topp när det gäller just tolerans men visst finns det en hel del svenskar som inte är toleranta ( framförallt de som vi kan kategorisera som TAN) så jag håller med dig om att det är en sak som vi måste jobba med.
Var har jag påstått att främmande åsikter och världsåskådningar ska assimileras? Det stämmer självklart inte. Ge exempel på vad som har fått dig att tro det så ska jag förklara för dig vad jag menade.
Jag förstår att det finns individer som har moraliska betänkligheter mot abort eller preventivmedel och det får de gärna ha men man kan inte räkna med att få jobba på en arbetsplats där man måste utför aborter och prova ut preventivmedel om man vägrar att utföra den typen av arbetsuppgifter. Det är samma sak om man jobbar på en arbetsplats där det ingår i arbetsuppgifterna att utföra blodtransfusioner. Vägrar att befatta sig med blod så kan man inte ha ett sådant yrke. Man kan inte heller räkna med att få jobb som köttkock om man vägrar att befatta sig med kött o.s.v.
Det är självklart inget fel om en muslim firar jul eller en kristen firar ramadan men religion är något personligt och våra politiker ska inte lägga sig i religionsutövning (särskilt inte om man hävdar att man är ett sekulärt parti).
Tror du att Sveriges etablissemang kan klassas som TAN-fria? Redan på punkter om yttrandefrihet och åsiktskontroll så störtdyker både det ena och det andra etablissemangspartiet en bra bit ner i TAN. Du lever i ett land med ett etablissemang som vill åsiktskorrigera sociala medier samt stänga ner Youtube-kanalar utan någon skyldighet till lagbrott. Något som givetvis reflekteras i befolkningen... inte minst här.
Mm, du har helt rätt här. Att vara emot samvetsfrihet har inte mycket med assimilering att göra. Det var knasigt tänkt så länge tanken varade, det kan erkännas...
Att fira Jul är inte enbart en form av religionsutövning utan de flesta svenskar - då få av oss överhuvudtaget är religiösa - firar Jul av en ren och skär tradition... och på så vis är det en del av vår kultur - en kultur som Ebba Busch Thor (KD) vill att vi bjuder in främmande människor till.
Lägga sig i religionsutövning? Du firar alltså inte Jul på något vis själv får jag anta(?)... för religiös är du garanterat inte, så mycket vet jag och har förstått. Vi som dock firar Jul är sällan religiösa eller mer specifikt sällan kristna...
...men, som påpekats på annat håll, känns Midsommar som en mer lämplig högtid för ändamålet. Men med det sagt så är knappast Jul tvärfel. Medan bäst av allt vore såklart... allt.
Självklart ska religionsutövning vara privat. Vem har sagt eller påstått något annat? Inte är det Ebba Busch Thor iallafall...