Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

KillBill skrev 2019-11-16 20:35:47 följande:

Nej, i den aktuella situationen skulle ett fortsatt förvar bryta mot svensk lag och internationella konventioner. Det är det som artikeln i AB handlar om.

Nej, utan vad en kolumnist har fantiserat ihop.

Menar du att de aktuella hoten mot rikets säkerhet har suttit i förvar och specifikt i väntan på förberedelser för utvisning... i ett år?
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-11-16 20:45:28 följande:

Tydligen var det ju inte så enkelt.  Dom har ju fått på fingrarna av jurister flera gånger nu.

www.dagensjuridik.se/nyheter/polisen-holl-utvisad-i-olagligt-forvar-i-mer-an-atta-manader/

Hur kan regeringen i all hast lösa det utan att lägga förlag om en lagändring till riksdagen som bör vara väl  genomtänkt?

Eh...

>>Polisen höll en man från Mali i verkställighetsförvar i 20 månader. Nu slår Migrationsdomstolen fast att det det i åtta av dessa månader saknades rättslig grund att behålla honom i förvar.<<

20 - 8 = 12 månader = 1 år. Som sagt taket för hur länge man kan hålla någon i förvar medan förberedelser för en utvisning pågår...

Vad som överhuvudtaget motiverade taket för förvaring i fallet du länkar till framkommer inte... men jag känner att rubriceringen >>hot mot rikets säkerhet<< motiverar 12 månader utan problem.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-11-16 21:39:44 följande:

Jag förstår inte frågan men så här ligger det till. Om en person är dömd till utvisning och det finns verkställighetshinder är det enligt svensk och internationell rätt inte tillåtet att hålla personen fängslad i väntan på utvisning. 

KillBill skrev 2019-11-16 21:49:10 följande:

Detta är en annan situation som inte är jämförbar med fallet med de 6 imamerna som är dömda till utvisning.

I fallet med manen från Mali menade polisen att det INTE fanns verkställighetshinder dvs mannen kunde utvisas och då kan polisen hålla personen fängslad i upp till 1 år i avvaktan på utvisning.

Har kollat runt och så tokigt ser det faktiskt ut. Såg även att SÄPO hade ställt krav på att skärpa den har delen av LSU redan 2017 men utan gehör från regeringen...

...man skulle kunna tänka sig exempelvis förvaring i sådana här fall och medan man provar exempelvis SÄPO:s förlag om säkerhetsgarantier i hemländerna.

Aja, då får vi helt enkelt hoppas på att inte fler från dessa eller dylika länder kommer hit och utgör ett hot mot rikets säkerhet på snarlika vis - för då står vi fullständigt handlingsförlamade och kan inte värja undan hoten överhuvudtaget.

Som klaraste källvatten på SD:s kvarn.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-11-16 22:26:21 följande:

www.expressen.se/debatt/busch-thors-populism-om-imamerna-tar-alla-pris/

Morgan Johansson om han får hjälp av proffsen!

Tror du helt seriöst att KD och Ebba Busch Thor (KD) kommer att skadas i den den här soppan?

Hur mycket du och övriga än gastar och skriker om vederbörandes okunnighet så undrar likväl folket varför rikets säkerhet inte kan säkras...
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-11-17 00:03:54 följande:

Nej, det stämmer inte. Säkerhetspolisens förslag om att skärpa lagen om särskild utlänningskontroll (LSU) behandlas av regeringen men SÄPOS förslag skulle inte förändrat situationen i det aktuella fallet med 6 imamerna även om skärpningarna redan trätt i kraft.

Du verkar ha en naiv syn på säkerhetspolisen. Själv så är jag övertygad om SÄPO har full kontroll  på dessa personer sysslar med. I övrigt säger sig  regeringen jobba på att undanröja verkställighetshindren.

Du menar alltså att Johan Forsell (M) inte har rätt när han påstår:

>>- Om ni hade gjort något när Säpo slog larm i mars 2017 så hade de här säkerhetshoten inte kunnat röra sig ute i samhället. Då hade vi inte haft det här kramkalaset som vi ser nu. Det är faktiskt ert ansvar.<<

www.svt.se/nyheter/inrikes/inrikesministern-moderaterna-spelar-teater

Har då Mikael Damberg (S) rätt när han påstår följande eller far han också med osanning?

>>Lagen har funnits sedan 1991, det hade såklart varit bättre om den pågående översynen gjorts tidigare och många delar såklart ansvaret för att så inte skett. Men jag ser fram emot att utredaren presenterar sina förslag innan 31 mars<<

Har terrorforskaren Hans Brun rätt när han påstår följande eller far han också med osanning?

>>- Nu har jag härjat i media om den här frågan åtminstone sen 2014 men det har funnits noll intresse från riksdagen att ta itu med det här, säger han och fortsätter:

- Vi visste att det här problemet skulle dyka upp: att det skulle finnas personer som inte kan dömas i Sverige och som inte heller kommer kunna utvisas. Då är frågan, vad ska man göra med dem? Jag tycker att det är ett underbetyg till riksdagen att man inte har tagit tag i problematiken.<<

SÄPO har säkert koll på imamerna men de kan inte göra någonting åt saken. Att göra någonting åt saken har de precis försökt att göra... vilket resulterade i ett kramkalas som Public Service beskrev det.

Ord som >>naiv<< kan du i plural rikta åt ansvariga politiker.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-17 08:22:37 följande:

Oj, det var väldans vad du mässade igår.

Nej, jag ljuger inte. Vi har religionsfrihet i Sverige och jag valde för många år sen att lämna Svenska kyrkan, vilket innebär att jag inte har rösträtt i kyrkovalet.

Religionsfriheten innebär också att jag i princip respekterar din djupa tro, oavsett om du konverterat till islam än eller om detta bara var ett tillfälligt sidospår i ditt sökande efter mening.

Men du kan inte kräva att andra ska dyrka Ebba Busch Thor med samma styrka som du gör - eller ens att andra dyrkar henne. Själv anser jag att hon är den mest förljugna av samtliga partiledare, vilket hennes drapa om att man ska ställa sig över lagen är ett av många exempel på.

Självklart ljuger du och tragiskt nog förväntat då det hör till en dålig vana du har:
    FDFMGA skrev 2019-11-16 20:09:30 följande:

Hur går det med konverteringen till islam förresten och är den förenlig med att vara ANHÄNGARE till ett fundamentalistiskt kristet högerparti?

Du har fått annan information om min partitillhörighet ungefär fem gånger i närliggande tid.

Skaffa dig karaktär nog för att inte fara med lögn så fort diskussionen inte går din väg. Jobba på det istället för att babbla om folks personliga tro som en besatt papegoja.

Annars har jag en viss respekt för att en lögnare besitter en bättre förmåga för att kunna känna igen en annan lögnare, så jag noterar iallafall din bedömning av Ebba Busch Thor (KD) i det avseendet. Mycket möjligt att du kan känna igen dig själv i henne...
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-11-17 09:26:54 följande:

Ja Johan Forsell har fel och det framgår av denna artikel:

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=10974&artikel=7338903

Säpo har aldrig föreslagit att LSU lagen ska ändras så att Sverige kan hålla personer som är dömda till utvisning om det föreligger verkställighetshinder (det skulle nämligen strida mot europakonventionens artikel 3).

Det citat från Mikael  Damberg som du hänvisar till handlar om en annan sak nämligen om  när det ska anses föreligga verkställighetshinder men i det sammanhanget bör man känna till att det strider mot europakonventionens artikel 3 att utvisa människor till tortyr och förnedrande behandling och jag har svårt att tänka mig att Sverige skulle stifta lagar som strider mot denna paragraf.

När det gäller förslag från Hans Brun så vet jag inte vad dessa i detalj har gått ut på men troligen har våra politiker insett svårigheter att förändra lagen utan att bryta mot europakonventionen och det kan förklara att lagen inte har anpassats på det sätt som Hans Brun önskar.

Artikel tre berör inte på något vis huruvida en person kan frihetsberövas medan möjligheterna till en utvisning prövas. Tvärtom så ger Europakonventionen klartecken för ett sådant handhavande vid utvisningar i artikel fem:

>>Artikel 5 - Rätt till frihet och säkerhet

1. Var och en har rätt till frihet och personlig säkerhet. Ingen får berövas friheten utom i följande fall och i den ordning som lagen föreskriver [...] f) när någon är lagligen arresterad eller på annat sätt berövad friheten för att förhindra att han obehörigen reser in i landet eller som ett led i ett förfarande som rör hans utvisning eller utlämning.<<

www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/020521/bb9e3648d3ba4bc99876ca6c6485a221/europa_501104.pdf

Med andra ord helt upp till vår egna lagstiftare att forma lagen så som det lämpar sig för aktuella fall.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-17 11:27:51 följande:

Hm, det är inte jag som beskrivit dina politiska krumbukter och din eventuella konvertering till islam - utan du själv

Men det är gott nog att du insett att Ebba Busch Thor är en lögnare - med förbehåll att du kanske inte förstår innebörden av vad du skriver.

Precis, jag har beskrivit läget för dig i nutid flertalet gånger. Så varför håller du dig enbart sann angående en eventuell konvertering för att sedan ljuga om min partitillhörighet - som har beskrivits för dig som partilös/icke existerande?

Det ena och det andra har till och med nämnts i samma sammanhang...

En form av respekt för religiösa kallar lögnaren det för - att enbart bry sig om hur en människas personliga tro ser ut och fullständigt skita i resten till den grad att lögner börjar spinnas kring en.

Ett fullständigt heder- och hänsynslöst förhållande till dina medmänniskor har du. En usel socialdemokrat i mängden som inte kan efterleva tankegodsets doktriner för fem öre.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-17 13:22:42 följande:

Hm, nu börjar du tappa greppet igen.

Det finns ingen på FL som så ofta och gärna kommer till KD:s försvar som du, att du inte är partimedlem förstår jag -  men ingen - allra minst du själv kan ju hålla koll på dina partisympatibyten. 

Till och med en kvantdator skulle gå bet på den uppgiften.

Men det är bra att du insett att Ebba Bush Thor är en lögnare - elelr mer korrekt tror jag. Hon gör en helt rimlig bedömning av anhängarnas förmåga vilket innebär att hon i populistiskt syfte kan argumentera för åtgärder som skulle innebära lagbrott.

Det tappades redan när du satte fokus på min med fleras personliga tro flera inlägg i rad. Har du krav så se till att uppleva dem själv innan du insinuerar att andra inte skulle uppfylla dem...

...att ha karaktär kallas sådant för, för den oinvigda.

Har nämnt att jag överväger att konvertera till islam vid ett (1) enda tillfälle och enbart det har du lyckats lägga på minnet och tjafsar hela tiden om. Allt annat som du har fått reda på när du har rotat runt i min privata sfär... skiter du i och kan ljuga om som en häst travar, helt ovidkommande för dig.

Du har dock din egen och helt fundamentalistiska övertygelse - en ideologi med ett så högt egenvärde att anhängarna kan bete sig som skitstövlar bara de poserar som socialdemokrater och röstar på S. Lite som hinduismens kastsystem verkar det fungera som i praktiken.

Bara desperata människor fortsätter att köpa eran plånboks-solidaritet. De socialdemokratiska idealen har V tagit över för längesen... medan S till största del består av egenkära påfåglar som ger svensk elitism ett ansikte.

Alla partiledare far sig med lögner och politiska spel - det finns inte ett enda undantag i riksdagen. Rätt fantastiskt att du resonerar som om någonting annat gällde.

Och självklart försvarar jag vettigare partier som utmanar det vidriga, svulstiga och egenkära etablissemanget i Sverige. Men bara när jag kan göra det hederligt och sakligt korrekt, om inte så lägger jag mig.
    Skriver i E-Prime.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten