Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

FDFMGA skrev 2019-11-20 15:10:00 följande:

Räcker det inte med kristen värdegrund. KD:s ledning skrev ju att det var det kristna arvet som gjorde dem unika bland de forna allianspartierna.

För mig är det så enkelt att ett parti vars idèer vilar på kristen värdegrund är kristet, ett parti vars värdegrund är kommunistisk är kommunistiskt och ett vars värdegrund är liberal är liberalt.

Jag är medveten om att KD i vissa sammanhang försöker expropriera det västerländska kulturarvet och likställa det med deras egen värdegrund.

Det lyckades de inte så vidare värst bra med när de påstod att de var unika jämfört med de andra borgerliga partierna.

Nej, det räcker givetvis inte för att klassa ett parti som kristet.

Nej, en kristen värdegrund ger kristdemokratiska partier inte kristna.

Du hittar inte fakta om KD eller den kristdemokratiska ideologin genom att ställa upp ordlekar och intuitivt söka efter slutsatser i grammatiken.

Snacka om att ha en lite udda förhållande till propositionell kunskap.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-20 17:40:08 följande:

Det räcker alldeles utmärkt för mig som inte är särdeles imonerad av hållfastheten för luftslott.

Dessutom så definierade dåvarande ledartrojkan för det kristna partiet KD så sent som sommaren förra året att KD är ett kristet parti och såtillvida unikt i svensk politik.

Nu behöver man ju inte precis vara kristen för att rösta på KD. Partiet serverar ju en rätt skämd politikpyttipanna som säkert kan locka till sig högerpopulister som vill kunna rösta på en SD-light-version.

Däremot lär ju utrymmet vara ganska begränsat för troende av den gamla KD-skolan, alltså personer präglade av tänkesätt där omtanke och förståelse för andra är fundamentalt.

Fan vet vart de ska ta vägen i ett parti där Ebba Busch Thor och Sara Skyttedal anger tonen. Alf Svensson och Göran Hägglund lär ju bita sig i tungan alltsomoftast för att inte säga att man borde driva ut månglarna ur templet

Som sagt ett lite udda förhållande till propositionell kunskap.

Citera och hänvisa till källan för det nyfunna påståendet. Annars skulle jag hålla KD:s principprogram något högre än vad någon enskild medlem/representant har sagt.

Nja, KD har gått en väldigt självklar väg framåt förutom när de nyligen skärpte möjligheterna till familjeåterförening.

Jämför med S som inte ens kan kallas för en arbetarrörelse längre och knappt ens för socialdemokrater. Som det går utför när det enda i ens intresse landar i största möjliga omfång på nacken... och när man läxar upp väljarna som inte rullar fram en till köttgrytorna.

Svensk elitism och i dubbel bemärkelse sin bästa form.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-11-20 17:57:56 följande:

Det där om utopier var bara en anmärkning på KDs kommentar om utopier i principprogrammet.

Jag är inte filosof eller ens akademiker så det är ganska röriga begrepp för mig men lite kanske jag kan försöka säga om det.

En viss betydelse har nog de mänskliga "rättigheterna", men jag tänker att denne ofullkomliga människa med denna "naturlag" hamnar i ett dilemma som beskrivs i Luthers polemik med Erasmus. 

Det ännu mer oklart hur kristna egentligen ser på detta! Man kan kanske se människans potential, förnuft, behov och rättigheter utifrån den fria viljan eller från en trälbunden viljas beskaffenhet. Man får ganska flummiga svar när man frågar olika svenska teologer om detta. 

Att vi skulle se guds existens i naturen med hjälp av vårt förnuft är ju grundfundamentet Aquinos världsbild verkar det som...

Kanske orsaken till att han ens tänker sig att kombinera en religion byggd på idealism med Aristoteles materialism.

Det har väl varit nödvändigt för den tidens välutbildade att slippa stångas med den framväxande vetenskapen och sin religiösa världsbild. Visst tycker jag att människans förnuft är storslaget men jag kan inte sträcka mig så långt att jag tror det är så förträffligt att vik kan avgöra om det finns något fullkomligt att förhålla sig till och än mindre de senare liberalernas förnuftsdyrkan.

Kort och gott så tror jag man får vara flexibel och kollektiv i frågan om vilken moralfilosofi som skall tillämpas i olika situationer.

Ok, dock en viktiga delar av ofullkomlighetsprincipen.

KD hämtar också teologiskt tankegods från frikyrkorna så har ingen vidare koll på saken heller på någon slags fördjupande nivå.

Det har inte funnits så mycket konflikt mellan vetenskap och religion - många betydande vetenskapsmän har haft religiösa livs- och världsåskådningar - det har dock funnits större konflikter mellan vetenskapen/vetenskapsmän och kyrkan. Det har hänt mycket i skavet med kyrkan genom tiderna.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    RebeckaZ70 skrev 2019-11-20 17:25:04 följande:

Kd ser jag som ett sekulärt parti där alla är välkomna. Annars skulle jag inte lägga min röst på dem. Kristna Värdepartiet däremot är ett kristet parti, där åtminstone jag inte känner mig välkommen.

Ja, givetvis ett sekulärt parti.

Känner inte till någonting om Kristna Värdepartiet men de tycks ha ont av att KD vänt sig till kristdemokratin och vill ta upp tråden där KD:s grundare Lewi Pethrus lämnade den.

Ja, det känns minst sagt förlegat vid första anblick.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-11-20 20:17:21 följande:

För mig blir anammande av ofullkomlighetsprincipen en slags bekräftelse av att något sk fullkomligt t.ex. existerar. Har svårt att acceptera ett detta eventuella fullkomliga så där tar det stopp för mig. 

Och du menar att om man stryker ofullkomlighet som princip så lämnas det inte med en faktisk garant för fullkomlighet (läs: en garant för möjlig fullkomlighet)? Har lite svårt att se mellanting i en binär sats.

Annars så handlar det om en syn på människan och jag misstänker att du sträcker ut principen längre än så.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-11-20 21:03:22 följande:

Lewi Pethrus trodde ju inte på en arvsynd i traditionell bemärkelse så jag kan förstå att han satte behovet av en kristen moral högt. 

Hur tänker du att det skulle stimulera en högre vikt på moral?

Vet för övrigt ingenting om Lewi Pethrus teologiska tankar.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-11-20 21:54:56 följande:

Det står så här i principprogrammet:

"Människosynen utgår från att människan till sin natur är rationell eller förnuftig, vilket ger henne frihet och möjlighet att välja mellan ont och gott. Hon är moraliskt medveten och råder över sina egna handlingar. Det gör henne moraliskt ansvarig. Värdet ger henne rättigheter och ansvaret ger henne skyldigheter"

"Vi lever i en ofullkomlig värld. En värld där människan ständigt finns i ett spänningsfält mellan ont och gott." 

"Alla människor begår misstag. Vi kallar detta för ofullkomlighetstanken. Ibland väljer vi till och med att göra det vi vet är orätt. Vi begår fel. Vi erkänner det ibland och förnekar det ibland. Längtan efter makt, status eller pengar kan förblinda så att vi gör saker som vi egentligen inte borde göra. En vana att handla fel kan också döva samvetet."

Jag hänger inte med på vad du vill ha sagt.

Vad i ovanstående text leder för din del till >>en slags bekräftelse av att något sk fullkomligt t.ex. existerar.<<?
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-11-20 21:58:18 följande:

Han räknade barn som som omedvetna om gott och ont så de kunde inte hållas ansvariga. Därför blir ju moralisk fostran viktig då han inte skriver under helt på en allmän uppenbarelse. Det blir ju då något barnet lär sig eller eventuellt utvecklar förmåga till att begripa senare.

Och om barnet hålls ansvarig redan från början så kan man alltså ha en mer moraliskt avslappnad fostran?

Det ser inte riktigt ut att gå ihop.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    Missermajser skrev 2019-11-20 22:18:39 följande:

Här är ett annat ställe som är intressant gällande ofullkomlighet.

"Insikten om människans ofullkomlighet är en spärr mot utopiska föreställningar och drivkrafter. Utopism kan beskrivas som en romantisk vision om det perfekta politiska systemet, till exempel kommunismens tro på det egendomslösa samhället."

Man har alltså tidigare i texten sagt att människan kan och har full förmåga att själv råda över sina handlingar. Samtidigt säger man att hon inte är perfekt och gör misstag och/eller medvetet väljer detta. Lite oklart men ofullkomligheten tycks syfta på misstag. Så människan ska tydligen inte sträva efter det denne anser vara gott då hen ibland begår misstag. 

Nej jag tycker nog den klassiska reformerta kristna ideologin är mer komplett och sammanhängande än KDs ideologi.

Du läser ingen livsåskådning utan en ideologi.

Den reformerta kristendomen utgör ingen ideologi utan en livsåskådning.

Äpplen och päron. Och givetvis har en livsåskådning som började ta form för flera tusen år sedan och som utvecklas än idag, mer innehåll än en politisk ideologi från 1800-talet. Det senare försöker skapa ett funktionellt samhälle, det första försöker göra livet per se funktionellt, uthärdligt och meningsfullt. Visst väger de helt olika.

>>Så människan ska tydligen inte sträva efter det denne anser vara gott då hen ibland begår misstag.<<

Människan ska göra så gott hon kan - minimera misstag, stå emot destruktiv frestelse, sträva efter omöjlig fullkomlighet och för att det gör världen till en bättre plats. Dygdetik.

Och ledorden/affirmationerna i livets strävan: tro, hopp och kärlek - och det största av dem kärlek, gör allt med kärlek.

Så ska fundamentet för en kristen etik förstås och den kristna teologin lyftas fram i etiska sammanhang.
    Skriver i E-Prime.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-20 22:48:07 följande:
    Läs artikeln Padirac länkade till. Den är skriven av Ebba Busch Thor, Lars Adaktusson och mannen vars namn jag alltid glömmer - Jacob Forssmed, tror jag. Alltså inte vilka som helst.
    Nej, ingen av dem definierar KD som ett kristet parti i artikeln och ingenting i artikeln definierar dem som ett kristet parti.

kristdemokraterna.se/kristdemokraterna-avgorande-kristna-varderingar-riksdagen/

Snarare nämner de sin kristdemokratiska ideologi både här och där i artikeln samt till och med definierar KD som ett sådant parti:

>>Om vissa konfessionella friskolor har brister borde det inte leda till ett förbud för alla - vilket dessutom sannolikt skulle strida mot Europakonventionen - men utan ett starkt kristdemokratiskt inflytande kan vi inte säkert veta hur framtiden ser ut på detta område.<<

>>När vårt lands historiska koppling till kristendomen ifrågasätts, behövs kristdemokratin.<<

>>När alliansen bildar regering i höst är det därför avgörande att ett starkt kristdemokratiskt parti finns med och kan påverka hela regeringens politik, och därmed Sveriges utveckling, i rätt riktning.<<

Men det hjälper såklart ingen som uttalar sig i ämnen de inte förstår och saknar kunskap om. Du får hålla dig till KD:s lättlästa principprogram, FDFMGA, och där det svart på vitt står:

>>Kristdemokraterna är inte ett kristet parti<<

kristdemokraterna.se/var-politik/sprak/pa-lattlast-svenska/
    Vad gäller S så är jag benägen att tycka att de kompromissat för mycket för att få till ett någotsånär fungerande regeringsunderlag och naturligtvis finns det inslag av att man söker makt för maktens egen skull. 

Men i den genren ändamålet helgar medlen och målet är makt, där är det kristna högerpartiet KD oöverträffade.
    Haha, snälla bjud på ett exempel där KD:s makthunger konkurrerar ut ett dito som exempelvis vill slänga ut det kristna styret ur Svenska Kyrkan och ersätta de religiösa ledarna med socialdemokrater.

Finns det en köttgryta så ska S ha den - den enda punkten som man kan lita på S sedan länge.

När man förlorar mot ett parti som SD och fortfarande tror att man gör någonting bra så har man missat hela poängen. Och intervjun i Agenda kan intyga att S kan missa som ingen annan.
    Skriver i E-Prime.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten