FDFMGA skrev 2019-11-20 22:48:07 följande:
Läs artikeln Padirac länkade till. Den är skriven av Ebba Busch Thor, Lars Adaktusson och mannen vars namn jag alltid glömmer - Jacob Forssmed, tror jag. Alltså inte vilka som helst.
Nej, ingen av dem definierar KD som ett kristet parti i artikeln och ingenting i artikeln definierar dem som ett kristet parti.
kristdemokraterna.se/kristdemokraterna-avgorande-kristna-varderingar-riksdagen/
Snarare nämner de sin kristdemokratiska ideologi både här och där i artikeln samt till och med definierar KD som ett sådant parti:
>>Om vissa konfessionella friskolor har brister borde det inte leda till ett förbud för alla - vilket dessutom sannolikt skulle strida mot Europakonventionen - men utan ett starkt
kristdemokratiskt inflytande kan vi inte säkert veta hur framtiden ser ut på detta område.<<
>>När vårt lands historiska koppling till kristendomen ifrågasätts, behövs
kristdemokratin.<<
>>När alliansen bildar regering i höst är det därför avgörande att ett starkt
kristdemokratiskt parti finns med och kan påverka hela regeringens politik, och därmed Sveriges utveckling, i rätt riktning.<<
Men det hjälper såklart ingen som uttalar sig i ämnen de inte förstår och saknar kunskap om. Du får hålla dig till KD:s lättlästa principprogram, FDFMGA, och där det svart på vitt står:
>>Kristdemokraterna är
inte ett kristet parti<<
kristdemokraterna.se/var-politik/sprak/pa-lattlast-svenska/Vad gäller S så är jag benägen att tycka att de kompromissat för mycket för att få till ett någotsånär fungerande regeringsunderlag och naturligtvis finns det inslag av att man söker makt för maktens egen skull.
Men i den genren ändamålet helgar medlen och målet är makt, där är det kristna högerpartiet KD oöverträffade.
Haha, snälla bjud på ett exempel där KD:s makthunger konkurrerar ut ett dito som exempelvis vill slänga ut det kristna styret ur Svenska Kyrkan och ersätta de religiösa ledarna med socialdemokrater.
Finns det en köttgryta så ska S ha den - den enda punkten som man kan lita på S sedan länge.
När man förlorar mot ett parti som SD och fortfarande tror att man gör någonting bra så har man missat hela poängen. Och intervjun i Agenda kan intyga att S kan missa som ingen annan.