Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

nihka skrev 2017-07-22 23:05:26 följande:
    Vad bra att du anser att du har ett vuxet förhållningssätt när du förhandlar med och legitimerar rasister. 
    Men det är naturligtvis helt okej att förhandla och samarbeta med kommunister?
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-23 22:02:23 följande:
    Nja, du vill självklart att det ska vara så, precis som du vill att existensen av SD ska vara en politisk bagatell.

Begreppet fundamentalist förlorar sitt innehåll om du klassar alla som anser att man inte kan samarbeta med SD som fundamentalister.
    Men din hållning är ju att existensen av SD innebär att Alliansen måste lägga sig platt för Löfvén. I min bok är det fundamentalistiskt.

SD's existens är absolut ingen bagatell. Lika lite som nåt annat parti. Men jag tycker nog man kan hantera SD på samma sätt som man hanterar V.

Alla som anser att Alliansen ska släppa fram Löfvén kallar jag fundamentalister.

• man och nöjd

Vore bra om någon vänsterdebattör eller dylikt kan framföra till signatur Nihka vad de tycker om en att posta samma inlägg om och omigen.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-23 22:45:34 följande:
    man och nöjd skrev 2017-07-23 21:58:31 följande:
    Men det är naturligtvis helt okej att förhandla och samarbeta med kommunister?
    Jag upprepar, upprepar och upprepar tills tills budskapet går in:  Eftersom du inte bara är otrevlig och pepprar dina inlägg med personangrepp så de försvinner utan är fullständigt faktaresistent har jag inget intresse av att diskutera något mer med dig.

Fortsätt att inbilla dig att undersökningar som ligger ute på Göteborgs Universitet med länkar till undersökarnas professionella bloggar där de diskuterar sina undersökningsresultat är lögn. Jag vill inte befinna mig ens i  närheten av din paranoida föreställningsvärld.

Upprepningen är noterad. Önskar dig en trevlig måndag och lycka till med tjock-tv-reparationen.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-23 23:14:22 följande:
    Mer korrekt är att C och L har förklarat att de inte överhuvudtaget sätter sig i en regering som är beroende av aktivt stöd från SD.

Det är utifrån detta mina resonemang om möjliga regeringskonstellationer efter valet 2018 utgår.

På det viset är jag förstås fundamentalist, alltså såtillvida att jag utgår från verkligheten som den är, inte som jag skulle önska att den vore.

Det finns fyra teoretiska möjligheter till en alliansregering efter 2018, att allianspartierna får majoritet i riksdagen, att SD lägger sig platt för alliansen och ger dem ett villkorslöst stöd, att C och L ändrar sig och säger ja till samarbete med SD eller att S ger alliansen sitt stöd mer eller mindre villkorslöst.

Jag bedömer att dessa alternativ är mycket osannolika, minst osannolikt är förmodligen att SD ger alliansen sitt stöd utan att kräva något i gengäld.
    Du missar de 2 viktigaste alternativen:

1. Alliansen blir större än röran (50/50). Då kan Alliansen regera med SD's passiva stöd.

2. Alliansen blir mindre än röran. Men man väljer ändå att regera med hoppande majoriteter.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-24 05:24:00 följande:
    Inte då.

Dina båda alternativ  innefattas i mitt "att SD lägger sig platt för alliansen och ger dem att villkorslöst stöd".

För övrigt så klagade du tidigare i tråden på att jag använde pejorativa benämningar som skrikhögern. Jag har avstått i "dialogen" med dig för att se hur länge du kunde låta bli.

"Röran" syftar alltså på de rödgräna partierna. Min uppfattning är att ett skäl till att skrikhögern väsnas så infernaliskt om att en alliansregering är möjlig utan att antingen C och L ändrar uppfattning till SD eller att SD ger alliansen sitt villkorslösa stöd är ren desperation över att den tänkta högermajoriteten kommer att utmynna i en blocköverskridande mittenmajoritet.

Du kan se mig som den tålmodiga föräldern som lugnt bär ut det skrikande barnet från affären - alltså, valdagen infaller inte en lördag så det blir inte något lördagsgodis för skrikhögernSkrattande
    Skillnaden på röran och skrikhögern är att de är tydligt vad röran är. Medan begreppet skrikhögern fortfarande är oklart. Är t.ex Annie Lööf skrikhöger? Men visst, det är nog bättre att använda begreppet "de rödgröna".

Du verkar inte ha förstått vad C och L. sagt. Ändå skrev du att de lovat att inte sätta sig i en regering som innebär att AKTIVT stöd från SD krävs.

OM Alliansen blir större än de rödgröna kommer inget AKTIVT stöd från SD att krävas. Det räcker med att de lägger ner sina röster, D.V.S passivt stöd. Samma läge som vi hade 2010-2014. Samma läge som Löfvén regerar i nu.

Mitt andra alternativ är hoppande majoriteter. Alliansen regerar då med hoppande majoriteter. Det KRÄVS inte aktivt stöd från, det går lika bra med stöd frånnågon av de rödgröna.

SDkan ju inte avgöra några omröstningar själva. De måste söka stöd hos de rödgröna. Hur ofta tror du de får det?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-07-24 08:58:01 följande:
    Du verkar ha missat detta klargörande från Annie Lööf..

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6639697
    Nej, jag har inte missat att hon vill föra samtal med S, vilket inte betyder att hon vill regera med dem.

Att SD kan komma att bli riktigt stora, är en konsekvens av usla alternativ. Om SD får över 30% kan de komma att välja mellan moderaternas budget, S budget ellerrent av sin egen budget.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-24 09:40:36 följande:
    SD-kramare som du själv brukar ha en nästintill tvångsmässig föreställning om att just SD ska ingå i alla samarbeten. Vi andra jobbar med dem vi har något gemensamt med och utifrån att det bara blir om båda parter vill.
    1. Det är ingen som tror att SD ska ingå i alla samarbeten. Tror du verkligen det?

2. Vilka "vi" ? Folk med iq över fiskmås vill inte ha vänsterpolitik bara för att sd råkar existera.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-24 09:47:51 följande:
    Nejdå. "Röran" är ett nedsättande samlande omdöme om ett antal partier.

Skrikhögern är ett nedsättande omdöme om en högerpopulistisk åsiktsriktning som i Sverige ständigt vurmar för SD.

Internationellt kan i Trump fungera som sinnebilden för skrikhöger. En snarstucken mobbare som ständigt upplever att han är förföljdTomte
    Nedsättande? Absolut. Precis som begreppet "skrikhöger"/"högerpopulist"som du frekvent använder. För att inte tala om rasist, nazist och andra vanliga etiketter som vänstern glatt sätter på allt från mitten till höger.

Precis som du indikerar är "skrikhöger" väldigt oklart vad det innefattar. Åsikter som du inte gillar typ.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-24 10:18:26 följande:
    Generellt sett för enbart SD, eftersom S inte håller med .

Eller tycker du på något sätt Löfven har varit otydlig gällande S syn på SD och SDs önskemål om ett samarbete med S?

Dessutom vill väl S knappast vandra samma väg som M som jobbar sig ner mot 10%.
    Fast nu tror jag detta handlade om åsikter i olika sakfrågor. Där är det nog korrekt att SD ligger nära S.

Sen såg jag inga större protester från SD när Löfvén satte stopp för massinvandringen.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten