Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

FDFMGA skrev 2017-07-17 20:13:39 följande:
    Nej, jag är ganska säker på att C och L kommer att bedriva mittenpolitik i en mittenregering.

Visst. De allra flesta människor står fast vid en överenskommelse. Att KD och M inte gör detta säger oerhört mycket om moralen i dessa partier. Självklart hade S stått fast vid decemberöverenskommelsen.

Inte alls. En mittenregering skulle ha opposition till höger, M och SD, opposition till vänster, V och ett miljöalternativ i opposition, MP.
    Som litet stödparti i en vänsterregering kommer C och L inte att kunna debriva någon politik alls.

Möjligen kan de fåigenom någon obetydlig hjärtefråga, men det ärdet hela.

Nej, S hade aldrig stått fast vid DÖ i skarpt läge. Man hade bytt partiledare istället. Den nye hade deklarerat att inom S har vi bara en översenskommelse och den gäller gentemot våra väljare.

Det är en orimligt att lägga sig platt i alla budgetfrågor bara för att man ogillar sd.
  • man och nöjd
    anaxo skrev 2017-07-19 17:31:08 följande:

Jag läste en artikel i SvD tidigare i år den säger en hel del av vad som väntar om SD får inflytande.
    Högerextremism (SD medlemmar)
    Den 22 juli 2016 kom domen från Malmö tingsrätt. Trots att Showan Shattak misshandlades så pass allvarligt att han nästan dog döms ingen för mordförsök.
    Det var den 8:e mars 2014 som fyra feminister attackerades av ett gäng nazister varav två var medlemmar i SD lokal partiet. (SD fick ej användas i domen).
    Feministerna hade deltagit på den årliga manifestationen ?ta natten tillbaka?.
    Syftet var att manifestera kvinnors rätt att vistas ute nattetid utan att behöva vara rädda. I samband med demonstrationen på Möllevågstorget ägde attacken rum.
    Ingen rolig läsning  
    Nazisten Andreas Carlsson dömdes till tre års fängelse för grov misshandel av två personer men den andre nazisten som även var medlem i SD som stod åtalad friades på samtliga punkter. Det gick ej enligt rätten inte att peka ut vem och när Shattak blev misshandlad.
    Det lär komma en hel del analyser av den juridiska processen. (två i juryn som friade var SD nämndemän, det fans också åtta oberoende vittnen med i polisförhören med ville ej ställa upp i rätten). Men bortsett från den kan vi konstatera en sak: 
    SD och Nazisterna menar allvar med sitt våldsutövande.
    Domen är ingen rolig läsning, den påminner om högerextrema utgör ett alvarligt hot för den som kommer i deras väg.
    De är beredda att skada, i värsta fall döda, människor på öppen gata.
    Agerar på egen hand
    Enligt en granskning som Expo har gjort av den svenska högerextremismens aktiviteter inom SD ser vi en radikalisering, där de mest våldsamma grupperna också är de som växer. En oroväckande trend är att individer agerar på egen hand men hämtar näring från den rasideologiska miljön i partiet. Det är så vi ska förstå så kallade medborgargarden och attacker på flyktingboenden. Det finns all anledning att vara rädd för de högerextrema och SD sympatisörer. 
    KOSTNADERNA SOM ORSAKAS AV SD:s BROTSLIGA HANDLINGAR BETALAS AV SKATTEBETALARNA, FÖR EN DEL MEDORGARE  FÅR SIT LIV FÖRSTÖRT PÅGRUND AV SD:s AGERANDE.

Håller med om att extremister av alla de slag är ett hot mot det öppna samhället.

Sen om det är högerextrema, vänsterextrema eller huliganer som slåss med varandra är väl oväsentligt.

Att filtrera ut en liten den lilla del av mediabruset som passar ens egna syften för att försöka göra en poäng av det ärpå sin höjd en liten ego-boost.

Den ena extremisten är inte bättre än den andre.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-20 14:26:56 följande:
    Men, men - nu hamnar du nästan på samma nivå som "nattuw" som tror att det är ett S-påfund att C och L vägrar sitta i en regering som samarbetar med SD.
    nattuw skrev 2017-07-20 13:24:13 följande:
    Tanken på en enad Allians med stöd från SD skrämde antagligen slag på den socialdemokratiska maktmaskinen och fick S effektiva propagandamaskin att gå på högvarv. Det har varit rätt intressanta att se hur S lyckats vrida på och demonisera en ide om ett samtal mellan två partier till något helt annat för att försöka splittra alliansen och därmed i praktiken krossa det enda alternativ som kunnat hota deras makt. Den intressanta frågan är om S kommer att lyckas fullt ut med sin söndra och härska teknik.
    Nu är jag iofs inte borgerlig, men jag har trots detta större förtoende för dessa partiers självständighet än vad du och nattuw tycks ha.

Jag skulle tro att C och L tillsammans får ungefär lika mycket inflytande över den kommande regeringens politik som S, så mycket kommer det heller inte att skilja i storlek partierna emellan. S förmodligen kring 30 procent eller strax däröver, C och l kring 20 procent.
    C och L samarbetar ju redanidag med SD i frågan kring misstroendevotum kring enskilda ministrar. Självklart kan de sitta i en regering som samtalar med alla partier. Det har ju Annie Lööf själv sagt.

MP ärju ett modernt ltsande exempel påhur det går för densom samregerar med S. Tror varken C eller Lönskar gå i samma fälla. Taleni Almedalen var tydliga. C och L tar avstånd från ssosseriet.

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-21 08:15:40 följande:
    Har du informerat Annie Löff om att hon sagt detta.

Skämt åsido. Jag begriper inte riktigt nyttan med att låtsas att C och L är beredda att samarbeta med SD.
    Det beror på vad man menar med samarbeta. Du verkar gör tolkningen att så länge SD finns kan C och L sitta i vänsterregering eller lägga sig platt. En smått vansinnig tolkning.

Annie Lööf on twitter: "Självklart pratar vi med alla partier i riksdagen. Sedan länge. Kallas hyfs."

Du kommer bli grymt besviken den dag du inser att man kan regera med hoppande majoriteter om man samtalar med andra partier. Alliansen blir ju en slags mittenregering. Enligt dig har ju Alliansen stora chanser att få stöd från S eftersom du tror att S enkelt skulle kunna ta till sig C och L-politik. Om så sker behövs ju inte mycket til stöd från SD.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-07-21 09:17:41 följande:
    Ja man kan fundera på vad som driver någon att hitta på befängda påstående om ett samarbete mellan C och SD..
    Nu skrev jag ju samtalar och inte samarbetar eftersom det verkar vara en öm tå.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-21 09:52:26 följande:
    En del har lite svårt att skilja sin fantasivärld från det riktiga världen.
    Om du känner en sådan person kan jag kanske hjälpa till att rekommendera professionell hjälp.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-21 10:07:05 följande:
    nihka skrev 2017-07-21 09:52:26 följande:
    En del har lite svårt att skilja sin fantasivärld från det riktiga världen.

Javisst. Jag ville det vore... typ.

Drömmer man om ett enat alliansblock så måste det vara oerhört frustrerande att veta att den möjligheten var en realitet tills KD och M bröt decemberövernskommelsen. Då blir det nog lätt att i stället hänge sig åt fantasier där L och C efter valet kommer att kapitulera för SD:s rasism, SD:s Rysslandsvurmande, SD:s kvinnosyn och SD:s förakt för vetenskap.
    Har du ringt Annie, Björklund, Thor och Batra och berättatför dem att en Allians-regering är omöjlig?

Det är ju en sak att ni kan ha lite roligt åt mig, det bjuder jag på! Men det du påstår är ju att hela Alliansen konsekvent ljuger när de säger sig vilja bilda en Alliansregering.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-21 10:53:41 följande:
    Ja, jag vet att Kinberg Batra sa att viktiga frågor som integration och invandring vill hon göra upp med S i stället.

Inte desto mindre öppnade hon för samarbete med ett rasistiskt parti.

Hon ville dessutom fälla regeringens budget, att det inte blev något av med detta berodde inte på henne utan på Björklund och Lööf som inte i likhet med henne är beredda att sätta sig i Åkessons knä.
    Du beskriver det du är så löjligt rädd för. En Allians som samarbetar med S kring invandringen - och som tar hjälp av SD i övriga frågor. Det är nämligen vad väljarna vill ha. Därav den tydliga högermajoriteten.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-21 12:13:51 följande:
    Jag upprepar: Eftersom du inte bara är otrevlig och pepprar dina inlägg med personangrepp så de försvinner utan är fullständigt faktaresistent har jag inget intresse av att diskutera något mer med dig.
    Väljer att inte bemöta dessa personangrepp. Ha en trevlig dag.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-21 12:20:03 följande:
    Det där fungerar alldeles utmärkt så länge det är du som avgör hur partierna i riksdagen agerar, tror det var detta som Nihka syftade på.

Jag hoppas alla samtalar med SD:s riksdagsledamöter, alla övriga ledamöter alltså, det är bara pinsamt att göra en Ohly gentemot SD.

Du behöver kanske fundera på skillnaden mellan samarbete och samtal. 

I verkligheten kommer du inte från det faktum att förutsättningen för en alliansregering är obefintlig så länge SD kräver inflytande över alliansens politik medan C och L inte sätter sig i en regering som är beroende av SD.

Jag förstår att det kan tyckas orättvist att vi inte får en alliansregering efter valet trots att en majoritet av väljarkåren sannolikt föredrar en sådan då. Men så kommer det inte att se ut - och dessutom så föredrar säkert en majoritet av väljarna en blocköverskridande regering hellre än en regering som är beroende av SD.
    Jag tänkte mig en Allians-regering som SAMTALAR med S, MP och SDsamt kanske t.o.m V. Efter dessa samtal kan man anpassa sig åt något håll i de frågor man har svårt att få igenom.

Svårare än så kommer det inte att vara. Du överdramatiserar. SD röstar ju redan med S i över 50% av voteringarna. Vad är du så rädd för?
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten