Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

FDFMGA skrev 2017-07-21 12:23:52 följande:
    Nix, det stora majoriteten av C- och L-väljarna säger nej till ett samarbete med SD.

Det är tillåtet att drömma, men varför inte drömma om att M får 25 procent i valet, SD 25 procent och KD 12, om du ändå sysslar med att drömma.
    Behövs inget samarbete. Räcker att rösta lika när man tycker lika.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-22 01:45:50 följande:
    Tja, politik är ju det omöjligas konst.

Det kan inte uteslutas att SD lägger sig platt för en alliansregering.

Alternativet är ganska okej för mig som inte anser att skillnaderna mellan alliansen och S är så särskilt stora.

Det skulle rimligen innebära slutet för SD, ett kravlöst parti som ser alliansen förhandla med S i alla viktiga politiska frågor som t ex budgeten eller invandringspolitiken.

Frågan är bara vart SD-sympatisörena och de mest radikala skrikhögeraktivisterna ska ta vägen i så fall. 

Till ett nybildat lite radikalare SD, SD (R) ?
    SD behöver inte lägga sig platt. De behöver bara rösta med Alliansen när de håller med Alliansen. Det är här samtalen kommer in i bilden. Det är så demokrati fungerar.

Att rösta för det man tror på är inte att lägga sig platt. Att mot sin övertygelse släppa fram vänsterbudgetar är att lägga sig platt - DÖ-politik.

Varför skulle Alliansen förhandla med S om SD lägger sig platt? Ointressant eftersom SD inte kommer lägga sig platt.

Om Alliansen går ihop med SD så uppstår en ny blockfördelning. Sjuklövern mot SD. En sådan fördelning skulle göra SD extremt starkt i valet 2022. En mardröm som ingen annan än SD vill ha. Av detta enkla skäl är en mittenregering omöjlig.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-22 04:44:54 följande:
    Jag upprepar tills budskapet går in:  Eftersom du inte bara är otrevlig och pepprar dina inlägg med personangrepp så de försvinner utan är fullständigt faktaresistent har jag inget intresse av att diskutera något mer med dig.

Fortsätt att inbilla dig att undersökningar som ligger ute på Göteborgs Universitet med länkar till undersökarnas professionella bloggar där de diskuterar sina undersökningsresultat är lögn. Jag vill inte befinna mig ens i  närheten av din paranoida föreställningsvärld.
    Väljeråterigen att inte kommentera dessa personangrepp.
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-22 05:23:08 följande:
    Det är ett jävla tjat om att man ska prata med SD. Tröttsamt. Det räcker med att säga "Hej" och "Hejdå" och påminna dem om hur oförenlig deras ideologi är med samtliga andra partiers. Sedan står det SD fritt att rösta för eller emot alla andras förslag. Hur svårt kan det vara?

De radikaliserade SDarna får väl göra som vanligt - häcka inom SD och lufta sig på främst Avpixlat, Friatider, Petterssons blogg och Nordfront. SD är inte ett funktionellt parti utan en spretig samling reaktionärer, men så länge mellanmjölksÅkesson är partiledare utan makt kommer han att klara av att hålla ihop partiet. Kittet inom SD är ju främst gnället och inte något framåtsyftande varför de verkar någorlunda överens inom partiet utan en egentlig plan för något.
    Själva poängen är väl att man ökar chansen att få igenom sin egen politik om man kollar hur andra partier ställer sig.

• man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-22 08:17:58 följande:
    Jo, Kinberg Batra kan kanske diskutera vägstandarden utanför Noppikoski med Åkesson.

Åkesson är ingen idiot, han kommer naturligtvis att kräva inflytande över invandringspolitiken.
    Åkesson är ingen idiot. Han inser att han har NOLL chans till direkt inflytande över invandringspolitiken.

Däremot har ju Åkesson redan indirekt inflytande. Detta eftersom andra partier tvingas anpassa sin invandringspolitik. Du kommer t.ex inte att få höra "öppna era hjärtn" inför valet 2018.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-22 10:34:19 följande:
    Nej, det är klart - om Åkesson förklarar att de kommer att rösta för alliansen som regeringsalternativ, att de kommer att rösta på alliansens budget, att de kommer att rösta för alliansens förslag i varje fråga utan några som helst krav på inflytande, ja då stämmer ditt scenario.

Att Åkesson, Kinberg Batra, Annie Lööf och Jan Björklund har gett uttryck för helt andra framtida samarbetspolitiska förutsättningar än vad du gör får väl närmast ses som en bagatell i sammanhangetSkrattande

Lycka till med regeringsbildandet. Snart bara ett år kvar. Hoppas du är kvar här på Familjeliv då så du kan rapportera hur det gårGlad

Trevlig helgSolig
    Hoppsan, skrev fel. Menade ifall Alliansen går ihop med S. I det läget har vi ett sjuklöverscenarie.

I övrigt verkar du sakna intresse för vad jag faktiskt skriver och ersätter glatt med det du önskar att jag skriver.

Exempel: Åkesson kommer inte rösta med Alliansen i samtliga frågor. Men Alliansen bör dra nytta av SD när man tycker lika. I övriga frågor tvingas Alliansen förhandla, och då finns ju V, MP, S och även SD som möjliga förhandlingspartners. Alliansen kommer även förlora en massa omröstningar.

De senaste åren har ju visat att man kan regera vidare även om delar av en budget bryts loss. Man kan t.o.m regera vidare på någon annans budget. Problemet är således minimalt. OmAlliansen själva vill så har vi en Alliansregering 2018.
  • man och nöjd

Alliansen har nu chansen att rikta misstroende mot regeringen. Detta efter praktskandalen hos transportstyrelsen.

Nu testas DÖ-politiken.

• man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-22 11:17:14 följande:
    Har de inga kor eller andra klövdjur där alls? Supersmidig anläggning, effektiv och billig. AKB och Åkesson kan diskutera dess icke-vara eller vara samt placeringar i timmar. Keep 'em busy and keep 'em happy

Jag vill kunna rösta på moderaterna, men det här med SD-samarbetet är en deal breaker. 
    Men varför vill du rösta på moderaterna? Är det för att de lägger sig platt för vänsterpolitiken?
  • man och nöjd
    nihka skrev 2017-07-22 11:17:14 följande:

Jag vill kunna rösta på moderaterna, 
    Det kan du
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-07-22 12:10:10 följande:
    Jag tycker nog att jag läser det du skriver - att jag drar andra slutsatser än du gör beror förmodligen på att vi har så olika syn på vad existensen av SD innebär för svensk politik.
    Du är fundamentalist medan jag är mer pragmatisk?
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten