FDFMGA skrev 2017-07-10 06:01:52 följande:
Varför. Därför att SD har förklarat att de kommer att ställa krav på en alliansregering.
Men om SD lägger sig platt, det vill säga röstar för en alliansregering och en alliansbudget utan att få något i gengäld - ja då får vi en alliansregering nästa år.
Ditt förslag att moderatern ska förhandla med SD medan C och L ska blunda för detta är inte så genomtänkt och verklighetsförankrat.
Även om du tillhör de moderater som inte ser ett samarbete med SD som ett bekymmer utan en möjlighet så borde det inte vara så svårt för dig att förstå att det går en mycket skarp skiljelinje genom allianspartierna och partiernas väljare där vissa föraktar och/eller avskyr det SD står för medan andra inte gör det.
Skulle alliansen idag enas om att man efter valet kommer att samarbeta med SD och man offentliggjorde detta skulle vi ändå inte få en alliansregering utan i stället en massflykt av väljare till S.
Det är tack och lov inte bara vänsterväljare som inte kan tänka sig att bjuda in ett rasistiskt och kvinnoföraktande parti till regeringssamarbete.
Hur ska sd med sina 25% kunna ställa krav på en Allians-regering. Detta kräver ju att sd,s,v och mp går ihop i ett misstroendevotum mott Alliansen. JAg har svårt att tro på detta scenarie.
Sd kommer säkerligen rösta för Alliansbudgeten, det är jag helt säker på.
Partierna pratar ju redan idag med varandra om att t.ex rösta bort någon minister. De kommer såklart fortsätta prata, det säger ju t.o.m Annie Lööf. Dina förhoppningar om en mittenregering är fullständigt orealistiska.
Jag ser inte mig själv som moderat. Så länge DÖ-politiken lever får Alliansen ingen röst av mig.
Man kan förakta SD hur mycket som helst. Ska man ha någon chans att regera landet så måste man förhålla sig till SD på något sätt. Du verkar tro att man kan låtsas som att SD inte finns.
Vänstersidan har kommunisterna, högersidan har rasisterna. Vad är ditt problem?
Alliansen kommer självfallet hålla frågan om SD öppen till efter valet. Det är bara säga när vi har ett valresultat så förhandlar vi. Enkelt.