• Cupcake1

Gravid Bf Oktober 2017

Plussade den 25/1 med beräknad Bf i början av oktober.
    Nu sitter man ju och läser om allt som kan hända de första veckorna. Är rädd för att få missfall eller andra komplikationer :( 
    Så jag tänkte att vi kanske kunde dela med oss här inne om våra tankar och kanske stötta varandra lite :) Gravid 

• Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017
  • Marrebj
    BFoktober2017 skrev 2017-10-19 15:01:43 följande:

Grattis till er alla som föder barn kan inte annat än att bli glad för er skull men samtidigt avis oxå.

Jag har idag äntligen börjat packa en liten BB väska.. och även kokat nappar.

Det här med rörelser i magen. Hur mycket ska den röra sig. Jag känner ju att det är något där inne som rör sig, även om det är lite svagt och får ju även SD.

Är inte orolig, för något slags tecken visar den ju.

Va ju hos BM igår o det va bra. Den ligger långt ner fast inte fixerad än.

Jag ringde ju in för då dom säger att minskad fosterrörelser så ska man reagera även inpå slutet . Men när jag ringde fick jag bara tillbaka att så länge jag känner så är de ingen fara . I absolut värsta fall om man inte känt på flera timmar så är de dricka isvatten med isbitar , lägga sig på vänstersidan å krypa ihop till en boll .
  • BFoktober2017
    Marrebj skrev 2017-10-19 15:40:53 följande:

Jag ringde ju in för då dom säger att minskad fosterrörelser så ska man reagera även inpå slutet . Men när jag ringde fick jag bara tillbaka att så länge jag känner så är de ingen fara . I absolut värsta fall om man inte känt på flera timmar så är de dricka isvatten med isbitar , lägga sig på vänstersidan å krypa ihop till en boll .

Tack för svar. Jo den rör ju sig, fast är inte lika livlig. Men den är ju större oxå.
  • Musetti
    Linnnn skrev 2017-10-19 09:01:20 följande:

Inatt strax efter midnatt föddes lillebror. 4410 g och 54 cm lång.

Varmt grattis Linnnn! Vilken bamsing! Min föddes oxå strax efter midnatt :)
  • Musetti
    Lillafindus skrev 2017-10-19 14:28:56 följande:

Idag kl 10.47 föddes vår lilla flicka, 6 dagar över tiden.

3284g och 50 cm lång .

Vi alla mår jätte bra, förlossningen tog 6 timmar från att vattnet gick :)

Stort grattis!!! Låter som en lagom snabb förlossning :)
  • lisohl

3284g och 50 cm lång .

Grattis!! Låter som ett lagom snabbt förlopp.
  • Musetti

Här kommer min förlossningsberättelse. Lilla Ilse föddes den 2017-10-18 kl. 00:16.

Under natten till måndagen börjar jag få onda sammandragningar. De glesas ut framåt dagen men under min sedvanliga kontroll med barnmorskan hemma ser de att bebisens hjärtljud saktar in avsevärt under sammandragningarna, vilket indikerar att hon inte klarar av dem då bra. Jag skickas därför i taxi till akuten där de efter fler kontroller lägger in mig över natten.

Sammandragningarna fortsätter under tisdagen och vid lunchtid är jag öppen 3 cm. De förbereder därför för oss att flytta till förlossningssal.

12 timmar exakt tog det från att vi installerats i förlossningssalen tills dess att hon kom. Efter att de satt epidural på eftermiddagen kände jag inte sammandragningarna alls, vilket var en märklig upplevelse. Men det gjorde att jag kunde sova. Öppningsfasen var ganska utdragen, men jag går från 7 till 10 cm inom loppet av några minuter.

Vid tre tillfällen kontrollerar de syresättningen i bebisens blod via blodprov i huvudet, för att se hur hon mår. Vid sista tillfället, vid midnatt, ser de att hon inte mår bra alls, och att läget är kritiskt. För att undvika akutsnitt måste hon förlösas med tång, och jag ombeds direkt att krysta allt jag kan, vilket var svårt då jag inte kände några krysningsvärkar. Jag får dock stort stöd av barnmorskan. Och jag känner när huvudet kommer ut.

Allt gick dock fint :) Ut kommer en liten tjej på 2810 g, 48,5 kg.

De fick klippa mig lite men det behövdes bara tre stygn, och det läker bra. I stort sett intakt faktiskt. Vi kommer vara kvar på sjukhuset iaf till på söndag för observation. Amningen funkar oväntat bra. Läkaren som förlöste mig var nyss förbi för att kolla om allt kändes bra efter det snabba förloppet. De verkar bra på uppföljning här :)

• Euphoria85
    Linnnn skrev 2017-10-19 09:01:20 följande:

Inatt strax efter midnatt föddes lillebror. 4410 g och 54 cm lång.

Grattis!
  • Euphoria85

3284g och 50 cm lång .

Grattis!!
  • Linnnn

Igår åkte vi 20 mil för att köpa en ny bil 2 dagar innan bf. Hade ju inte haft några känningar att det skulle vara på gång, så tänkte att det borde vara lugnt. I bilen på vägen hem kommer det några sammandragningar som gör ont och jag börjar fundera på om kanske bebisen kände på sig att det viktigaste på att-göra-listan var klart nu... När vi är hemma lägger jag mig för att vila och klocka värkar. Efter 4 st som kommer med 10 min mellanrum ringer jag fl och undrar när jag bör komma in. Ringer barnvakt strax efter och sen åker vi. Inskrivna kl 23 och då är jag öppen 3-4 cm. Tidigare gånger har jag kommit in fullt öppen, så det här är både nytt och enligt plan. Efter en stund går vattnet och värkarna tar i mer. Mannen undrar varför jag ser så glad ut och jag försöker förklara att det är overkligt att det kan göra så ont och att jag inte kan göra annat än skratta. Försöker hålla emot krystimpulserna, men det går förstås inte även fast jag flåsar och efter 2 krystvärkar är han ute. Så ont under krystningen och sen är smärtan bara borta. Kl 00.18 är stora, lilla killen född.

Har mått oförskämt bra efteråt (vågar knappt skriva det för då kommer väl mjölkstockning eller uvi som ett brev på posten...) och blött lite och inte haft ont. Inga eftervärkar heller.

Däremot var det fullt på BB och vi blev kvar på förlossningen hela tiden (som också blev full förstås). Där var det svårt att sova och jag längtade därifrån. Slutade med att vi valde tidig hemgång då det inte kändes som att personalen hade tid och det var oklart när vi ev skulle få plats på BB.

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017