Gravid Bf Oktober 2017
Hej alla!
Nu kanner jag att jag antligen vagar skriva har! Jag ar i v 17+1 idag, bf den 17 oktober eller den 24 oktober, beroende pa hur man raknar. Jag bor i Frankrike och har raknar de annorlunda - namligen nio manader exakt fran befruktningen och da blir bf den 24 oktober. Men raknar man som i Sverige (och mina amerikanska gravidappar) med 40 veckor exakt fran befrukting blir det den 17e. Vi far se nar den tittar ut
Det ar mycket som ar annorlunda har mot Sverige nar det kommer till hur man foljer graviditeten, till exempel sa ar man garanterad plats pa det sjukhus man valjer. Valdigt skont att veta att vi inte kommer bli ivagskickade nar det ar dags!!! Och sa gor man ultraljud tidigare (v 12 redan) och KUB ar obligatoriskt. Det gors samtidigt som forsta ultraljudet, som ocksa det ar obligatoriskt, det kravs bl.a. for att foraldraforsakringen ska aktiveras.
Jag hade tyvarr ganska daliga hormonvarden pa KUB sa vi gick vidare och gjorde ett NIPT-test. Tyvarr verkade de ha slarvat bort vart resultat sa det tog mer an 3 veckor innan vi fick resultatet! Allt sag bra ut tack och lov. Men veckorna da vi gick och vantade var hemska, kunde inte gladjas alls at graviditeten.
En annan sak som ar annorlunda ar att foraldraledigheten borjar senast 6 veckor fore planerat bf, vilket kanns lite markligt. Jag har ett jobb dar jag mest sitter vid datorn sa jag hade garna jobbat lite till. Sarskilt eftersom foraldraledigheten endast ar 6 manader lang, efter det far man skaffa nanny eller satta barnet pa dagis. Vi kommer sannolikt forlanga foraldraledigheten i Sverige sa vi kan vara hemma langre. Och sa far man 100% lon under foraldraledigheten, det ar inte sa tokigt.
Lite orolig dock att inte kunna gora mig forstadd vid forlossningen, jag pratar franska men gissar att jag mest kommer skrika invektiv pa svenska nar det val ar dags. Kanske lika bra att de stackars lakarna inte forstar