• K Markatta

Bokbål i Uppsala

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

• Svar på tråden Bokbål i Uppsala
  • Grande Rock

Vad är det du anser vara fascistiskt? att en privat näringsidkare väljer att inte sälja böcker från en författare man inte vill stödja? eller är det bara för att hon berättar att hon inte vill göra det?

Att tro är att inte veta
  • Oljud
    Grande Rock skrev 2017-01-13 17:16:38 följande:

Vad är det du anser vara fascistiskt? att en privat näringsidkare väljer att inte sälja böcker från en författare man inte vill stödja? eller är det bara för att hon berättar att hon inte vill göra det?

Att man hatar och vill förtrycka alla vars åsikt man inte delar är fascism,nu får hon vara det då även obehangliga åsikter måste vara tillåtna i en demokrati ,men motthugg bör man räknar med specielt när man står för att mörda alla som inte tycker som henne
  • Jill 79
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 17:09:00 följande:

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

Äsch. Du måste ta hänsyn om att kvinnan som äger bokhandeln nog inte mår särskilt bra. Om du kollar Katerinas twitter så kan du läsa vidare om bokhandlarens make. Om min man hade samma böjelser så hade jag nog också blivit bitter;)
  • EnAnonumius

Oj oj oj, det är lite kul att se en trådstart som innehåller  Godwins Law.
    Man kan ju undra varför TS hade de inneboende tvånget jämföra vad en enskild  bokhandlare gör med Nazityskland bokbålar.

För självklart så finns det ju inga andra diktaturer som har ägnat såg åt bokbålar. Drömmer
    Nej det skall alltid jämföras med Nazismen i Tyskland som enda exklusiva jämförelsen för företeelser.

Jag skriver detta (då det är familjeliv). Nej jag förnekar INTE det tragiska som hände i Tyskland inte ens tyskarna själva gör det.
    Varför är det viktigare att dra paralleller med Tyskland när folk skall göra exemplifiering med att göra av sig med obekväma åsikter. Varför kan inte folk dra paralellea jämförlser med Kina när det handla om censurering av obekväma åsikter? Kina håller ju fortfarande på med att censurera obekväma åsikter för sitt folk. Google har fått anpassa en speciell sökmotor för den Kinesiska marknaden bara för att Kina har sin censurering.

Sedan är det lustigt att man jämför en privat bokhandlares agerande med sina bränningar av böcker av en författare som hon anser uppmuntrar till rädsla och hat. Det är hennes val att göra så. Hur kan man ta det i magnitud av exempelvis Kinas censureringar av internet för att Kineserna inte skall få för mycket influenser av västvärlden? Där kan vi tala om att neka oliktänkande att få ha sin åsikt och det är i modern tid anno 2017.

Författaren, Katerina Janouchs som det handlar om, som butiksägaren bränner böcker från, kommer ju att kunna sälja böckerna hon skriver i andra bokbutiker. Så hon är ju knappast permanent tystad i hela landet. Hade hon blivit, permanent tystade i hela Sverige, så hade man ju kunna undrat vad som har hänt och då hade det varit något att slå på trumman och skapa debatt. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • dfuoih
    Oljud skrev 2017-01-13 17:24:41 följande:
    Att man hatar och vill förtrycka alla vars åsikt man inte delar är fascism,nu får hon vara det då även obehangliga åsikter måste vara tillåtna i en demokrati ,men motthugg bör man räknar med specielt när man står för att mörda alla som inte tycker som henne
    Eh va? Vem står för att mörda vem?

Bokhandlare kan givetvis välja vilka böcker de vill sälja. Det är varken åsiktsförtryck eller fascism. Eller menar du att alla bokhandlare skall vara tvungna att sälja alla böcker?
  • EnAnonumius
    Oljud skrev 2017-01-13 17:24:41 följande:
    Att man hatar och förtrycker alla vars åsikt man inte delar är knappast något som är något som enbart  tillhör fascismen. Att påstå en sådan sak säger en hel del om din (frånvaro) av kunskap om olika politiska åskådningar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Oljud
    dfuoih skrev 2017-01-13 18:02:20 följande:
    Eh va? Vem står för att mörda vem?

Bokhandlare kan givetvis välja vilka böcker de vill sälja. Det är varken åsiktsförtryck eller fascism. Eller menar du att alla bokhandlare skall vara tvungna att sälja alla böcker?
    Ursäkta men tror du Hitler bara en dag började mörda judar i miljontals och folket var med på det? Folkmord börjar i småskallor först avhumaniserar man skapar opinon mot dessa man vill ha bort osv osv, år senare sätter man igång med folkmord just för att avhumnaisering prossenen gör det ok i folkets ögon.Hon är en del av det hon hjälper till med avhumaniseringen alltså står hon för folkmord och fascism

När sa jag att hon inte får? hon får verkligen hata och vilja mörda alla som tycker annorulunda än henne , men jag tänker säga emot .för jag är demokrat och anser att såna åsikter är farliga
  • Oljud
    EnAnonumius skrev 2017-01-13 18:13:05 följande:
    Att man hatar och förtrycker alla vars åsikt man inte delar är knappast något som är något som enbart  tillhör fascismen. Att påstå en sådan sak säger en hel del om din (frånvaro) av kunskap om olika politiska åskådningar.
    När sa jag att detta enbart tillhör fascismen? Finns fler vidriga idelogier ,men hon är defitivt en fascist av fler anledningar. Att du misstolkar min text så grovt visar på hade hög frånvaro i skolan .Tips komvux kanske vore nåt för dig
  • dfuoih
    Oljud skrev 2017-01-13 18:16:12 följande:
    Ursäkta men tror du Hitler bara en dag började mörda judar i miljontals och folket var med på det? Folkmord börjar i småskallor först avhumaniserar man skapar opinon mot dessa man vill ha bort osv osv, år senare sätter man igång med folkmord just för att avhumnaisering prossenen gör det ok i folkets ögon.Hon är en del av det hon hjälper till med avhumaniseringen alltså står hon för folkmord och fascism

När sa jag att hon inte får? hon får verkligen hata och vilja mörda alla som tycker annorulunda än henne , men jag tänker säga emot .för jag är demokrat och anser att såna åsikter är farliga
    Så om exempelvis SF-bokhandeln eller ICA inte säljer KJs böcker så är de fascister och avhumaniserar i förberedelse för ett folkmord? Jag har lite svårt att följa din tankegång faktiskt.

Och du nämner hela tiden att "hon/någon" vill "mörda" någon. Vem är det som vill mörda och var har hon skrivit det?

• Oljud
    dfuoih skrev 2017-01-13 18:27:56 följande:
    Så om exempelvis SF-bokhandeln eller ICA inte säljer KJs böcker så är de fascister och avhumaniserar i förberedelse för ett folkmord? Jag har lite svårt att följa din tankegång faktiskt.

Och du nämner hela tiden att "hon/någon" vill "mörda" någon. Vem är det som vill mörda och var har hon skrivit det?
    Dom är en del av det, vet inte om du följer nån typ av media men det är ganska vanligt att man förlöjligar eller hatar Sverigedemokrater eller invadringskritiker 

Gå in på IRM så får du se kommentarer som "man ska kasta sverigedemokrater ut för trapper" får oftast flera 100 likes , vi hade en statsminister som hyllade våldsamma attacker mot poltiker som håller torgmöten. Sverige står defetivt i en avhumniserings process ,det börjar i små skallor 

Hon stödjer avhumaniseringen alltså stödjer hon folkmord 
Svar på tråden Bokbål i Uppsala