• K Markatta

Bokbål i Uppsala

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

• Svar på tråden Bokbål i Uppsala
  • KillBill
    Oljud skrev 2017-01-14 15:35:06 följande:
    Jag har inte spart på allt dumt som skrivs på den sidan ,just den kommetaren jag citerade här var en kommentar jag visade min tjej när vi började dejta för flera år sen .Jag ville att hon skulle se vilken farlig sida IRM; är och förstå allvaret med deras avhumanisering .Hon är dessutom från Bosnien alltså flykting, och hon förstår hur farligt detta är och ja hon ser likande mellan avhumaniseringen som sker idag och som skedde när dom bodde i Sarajevo

Gå in på IRM fb,sida så får du se på hatet,jag använder irm ganska ofta som ett farligt exempel inte bara bland vänner utan även visat upp det för arbetskamrater .Dom är en del av vad som kan bli ett framtida folkmord,det börjar i små skallor
    Snacka om att rikta fokus mot fel håll. Det är självklart rasisterna som är problemet och inte IRM som lyfter fram rasisternas vidrigheter som är problemet. Jag rekommenderar alla att skapa sig en egen uppfattning:

www.interasistmen.se/
  • Flash Gordon

Alice Teodorescu beskriver problematiken:

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-orov%C3%A4ckande-jakt-p%C3%A5-olikt%C3%A4nkande-1.4115732

Vad beträffarden första tendensen brukar det från munkavlegardet hävdas att man får yppa vad man vill men vara beredd på mothugg. Problemet är att kritiken sällan handlar om sakfrågor utan om avsändarens påstådda (dolda) motiv. Det senaste exemplet rör barnboksförfattaren Katerina Janouch som i tjeckisk TV gett sin bild av situationen i Sverige. Detta har resulterat i ett hätskt (främst medialt) drev mot Janouchs person som bland annat kommit till uttryck i att journalister på Expressen och DN kontaktat hennes bokförlag för att få kommentarer om förlagets syn på Janouchs åsikter. 

Man kan för all del ha synpunkter på de åsikter som Janouch ventilerade men vad har hennes förläggare med saken att göra? Eller den bokhandel i Uppsala som nu plockar bort hennes böcker? Vill vi verkligen ha ett samhälle där förläggare eller lokaluthyrare eller uppdragsgivare av olika slag tar avstånd från människor för saker de gör eller säger i ett annat sammanhang, helt frikopplat från den ursprungliga relationen? Ett samhälle där människor med vad som i dag uppfattas som kontroversiella åsikter fulas ut, isoleras och förlorar brödfödan? Där media springer till chefen som vore det en förälder som ska ta den bångstyrige i örat? Om du svarar ja på dessa frågor, anser du det vara rimligt även om du själv en dag, i en annan ideologisk kontext, anses vara den kontroversielle? Vad är yttrandefriheten värd om alla lär sig att tycka likadant av rädsla för vad som annars kan hända?

• Oljud
    KillBill skrev 2017-01-14 15:46:32 följande:
    Snacka om att rikta fokus mot fel håll. Det är självklart rasisterna som är problemet och inte IRM som lyfter fram rasisternas vidrigheter som är problemet. Jag rekommenderar alla att skapa sig en egen uppfattning:

www.interasistmen.se/
    Absolut ett sorts hat är fint och ett sorts hat är fel, Människor med extrem syn har en tendes att ursäkta just deras hat och tro att det är nåt fint. Hitler tyckte säkreligen att hans hat och uttrotningsförsök var nåt fint och bra, och IRM ursäktar sitt hat som nåt gott

Hat är hat och att avhumanisera 13 procent av folket är farligt och kan mycket väl leda till ett nytt folkmord .Detta har vi sätt hända flera gånger i vår historia
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-14 20:02:43 följande:
    Janouch pekar i debattartikel på hur hon feltolkas av sina motståndare:

www.svt.se/opinion/katerina-janouch-om-kritik...
    Stackarn.

Det vore bättre att hon tog mod till sig och gjorde en storpudel precis som förra gången.

Faktum kvarstår att hon sysslar med vapenträning för att kunna möta hotet från invandrarna. Dessutom drar hon den vanliga gnällvisan om svenska män som inte längre är riktiga män på grund av feminismen

Man skulle ju nästan kunna tro att hon förbereder sig för att bilda ett nytt politiskt parti, lite mer radikala än SD. Där brukar man ju nöja sig med järnrör, inte gå så långt som till skjutvapen.

Och dessutom finns det en tjeckisk högerextrem vinkling på den tragikomiska historien -ö och då kan man ju nästan ana en liten rysk inblandning också.

Annars är Peter Birros bloggtext att rekommendera. Ren skrikhöger. Han hetsar upp sig så till den milda grad över en bokhandel i uppsala att han helt tappar koncepterna.

En intressant studie i hur självömkande och PK högerpopulismen är inom dess egen oerhört smala åsiktskorridor.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Oljud

Sen tycker jag folk borde söka på Philipp Rupprecht ,nu får ni söka själva då jag vägrar länka till anti semtitiskt matrial. Philipp Rupprecht var en person som ritade karikatyrteckningar mot judar innan förintelsen, han var en del i den stora avhuminserings prossesen som skedde innan förintelsen

Sen nästa länk går till en kostnär som heter  Christoffer Svanströmer som ritar liknande bilder på Sverigedemokrater .Gå in och titta runt på hans bilder ett citat "Vi är parti pricis som alla andra" och en hitler mask på talaren budskapet som han vill förmedla är då "sd är inte som alla andra" "dom är inte människor".Gör även narr av jordbävningen i Japan en humnitär katastroff.Känns ju fint Japan har ju en extremt låg invadring så då kanske dom förtjänade att dö enligt den "goda" eliten? Har även ritat bilder där han hyllar våld mot oliktänkande

Ser ni inte det som sker idag tror jag att ni är okunniga i historia eller så kanske ni inte bryr er och tycker innerst inne att sdare borde avrättas.Er människosyn skrämmer skiten ur mig och ur folk som upplevt föritelser.Ni är farliga

• FDFMGA
    Oljud skrev 2017-01-14 20:31:22 följande:
    Glömde länken =P

www.vetlandaposten.se/article/tv-med-satir-so.../
    Mm, det är ingen nyhet att "Inte rasist men" fick ta emot Elas-priset från Svenska kommittén mot antisemitism.

Men du har rätt i att det är viktigt att stå upp mot rasism.

All heder till "Inte rasist men" som nu senast avslöjade två sverigedemokrater som gjorde narr av offren från koncentrationslägret i Auschwitz i Polen.

Helt rätt att namnge dem!
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Oljud
    FDFMGA skrev 2017-01-14 20:37:30 följande:
    Mm, det är ingen nyhet att "Inte rasist men" fick ta emot Elas-priset från Svenska kommittén mot antisemitism.

Men du har rätt i att det är viktigt att stå upp mot rasism.

All heder till "Inte rasist men" som nu senast avslöjade två sverigedemokrater som gjorde narr av offren från koncentrationslägret i Auschwitz i Polen.

Helt rätt att namnge dem!
    Frågan du borde ställa dig själv är, vill du vara delaktig i en ny förintelse? om inte sluta sprid hat, argumntera emot säg ifrån, men att avhumanisera är inte rätt väg att gå, det är farligt
Svar på tråden Bokbål i Uppsala