• K Markatta

Bokbål i Uppsala

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

• Svar på tråden Bokbål i Uppsala
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-17 07:00:35 följande:
    Det kan jag hålla med dig om.

Om hon vill göra det, så finns möjligheterna att göra det i en offentlig artikel, debatt, eller på annat sätt som gör det möjligt för Janousch att bemöta kritiken, göra det på ett mer renhårigt sätt, helt enkelt.

Men jag vet inte om det är olagligt att använda sig själv och sitt företag som påtryckningsmedel, skulle inte tro det.

Det kan möjligen ses som en överträdelse av nån lag eller paragraf i konkurrenslagstiftningen, eller annat som har med handel att göra, men det vet jag inget om.
    Alla hot mot demokratin är inte olagliga.

När DN sätter press på förlaget att ta avstånd från sin författarinna så hotar det demokratin men är inte olagligt.

Som någon skrev: teoretiskt sätt har hon kvar sin yttrandefrihet. Visserligen kostar den henne jobbet och försörjningen - men teoretiskt så ...
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-01-17 15:46:04 följande:
    Dock har det slagit tillbaka:

twitter.com/DennisLarsson1/status/82076172244...

Janousch barnböcker rusar upp i försäljningstoppen på Adlibris och hon har aldrig fått så mycket reklam för sitt författarskap som nu.

Folk stödköper.
    Det är ju alldeles utmärkt.

Hoppas inte böckernas bara bli liggande utan att köparna också läser dem. 

Barnböcker kan vara en utmärkt ingång för vuxna som har behov av lästräning.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Abegayle70
    FDFMGA skrev 2017-01-17 15:54:01 följande:

Plus
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-01-17 16:09:39 följande:
    smile2.gif

Plus
    Jo, möjligheten finns ju att några av dem som köpt eller kommer att köpa böckerna kommer till insikt att samhället inte skulle bli tryggare om allt fler civilister började beväpna sig - även om inte Katerina Janouch någonsin når dit trots att hon är författare.

Räcker mer än väl med de skjutningar som är kopplade till gängkriminalitet utan att våra högerextremister ska börja recitera ordförande Mao och hans "Makten sitter i en gevärspipa"

Bättre högerextremisterna håller sig till svenska traditioner och Strindbergs tankar om att ha ordet i sin makt.
  • Flash Gordon

Försöken att "fula ut" Katerina Janouch för att hon har "fel åsikter" misslyckas kapitalt.

Folk svarar genom att stödköpa hennes böcker i parti och minut.

Sju av de sjutton bäst säljande på CDON just nu och sex av de tio första på Bokus.

Janouch själv tackar för stödet och gläds åt alla barn som nu får "mysiga gonattsagor".

https://twitter.com/katjanouch/status/820965549387710465

Själv handlade jag i analog butik så det dyker knappast upp i någon lista på nätet.

• FDFMGA

twitter.com/DennisLarsson1/status/82076172244...

Janousch barnböcker rusar upp i försäljningstoppen på Adlibris och hon har aldrig fått så mycket reklam för sitt författarskap som nu.

Folk stödköper.
    Flash Gordon skrev 2017-01-17 20:06:30 följande:
    Försöken att "fula ut" Katerina Janouch för att hon har "fel åsikter" misslyckas kapitalt.

Folk svarar genom att stödköpa hennes böcker i parti och minut.

Sju av de sjutton bäst säljande på CDON just nu och sex av de tio första på Bokus.

Janouch själv tackar för stödet och gläds åt alla barn som nu får "mysiga gonattsagor".

twitter.com/katjanouch/status/820965549387710...

Själv handlade jag i analog butik så det dyker knappast upp i någon lista på nätet.
    Men det har du ju redan skrivit en gång.

Klart det finns extremister som blir kränkta å hennes vägnar när laglydigt folk kritiserar hennes tankar om att vapenträna och skaffa skjutvapen för att möta hotet från invandrarna.

Jag svarade för övrigt på din förra hyllning till skjutjärnsförfattaren, något om att jag tycker det är utmärkt om det här klientelet sysslar med lästräning i ställe för att fnatta omkring beväpnade.

...

Folk stödköper.

• Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2017-01-17 15:42:37 följande:
    Alla hot mot demokratin är inte olagliga.
    Ja jag skriver ju det.

Även om det finns lagvrängare som är otroligt duktiga på att hitta fomuleringar i lagtexter, som kan göra nästan vad som helt till ett lagbrott, om det förs fram på rätt sätt.
    Och givetvis finns det dom är lika duktiga på det omvända.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA

För övrigt är det synd om bokhandlaren, så naiv att hon inte skulle förstå att hon skulle få hatmobben efter sig, man får väl hoppas att ingen har uppmuntrats av skjutjärnsförfattaren och skaffat vapen.

Jag hoppas att polisen verkligen stävjar alla tendenser till att högerextremister skaffar sig vapen.

I så fall blir nog de enda konsekvenserna att en bokhandlare förmodligen får lägga ner och kanske skaffa sig skyddad identitet och att skrikhögern antingen har fått lästräning med hjälp av barnböcker eller också fått ta del av Janouchs texter om sexuella problem.

I så fall blir det ju en ren win-win-situation, utom för bokhandlaren.

För övrigt har UNT dålig koll, Vägglusen är ju korrekt men jag tycker att Flatlusen som KJ skrev var värre.

www.unt.se/nyheter/uppsala/gav-oknamn-at-bokhandelns-agare-4506710.aspx

• Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2017-01-17 20:32:49 följande:
    Ja jag skriver ju det.

Även om det finns lagvrängare som är otroligt duktiga på att hitta fomuleringar i lagtexter, som kan göra nästan vad som helt till ett lagbrott, om det förs fram på rätt sätt.
    Och givetvis finns det dom är lika duktiga på det omvända.
    Jo men du ifrågsatta om jag ansåg att hon skulle få välja vilka böcker hon säljer.

I det här fallet gör jag det inte. Men hon tassar kring gränsen, anser jag.

Hade hon bara slutat sälja utan att annonsera det hade det inte varit nåt att orda om. Nu väljer hon att göra en sak av det offentligt via sin hemsida vilket sedan leder till mediatid för henne. Tja, hon är en betydelslös liten aktör på marknaden så det är nog ingen större grej.

Börjar hon däremot försöka att driva att andra skall följa efter så är det ett hot mot demokratin. Känn dig fri att tycka vad du vill men vi ska försöka plocka din inkomst av dig om du tycker fel.

Men jag hade bättre förstått om hon censurerat bort böcker för dess innehåll, snarare än för dess författarinna.

Och andra aktörer (exempelvis DN) har begått mycket värre felaktigheter i ärendet.

Men nu slog det ju åt andra hållet istället.

Folket stödköper Janouchs böcker och helt plötsligt toppar hon alla topplistor.

Och, icke att förglömma, det finns en illustratös inblandat också. Hon som ritat bilderna. Hon lär ju få en extra slant hon också av detta.
Svar på tråden Bokbål i Uppsala