• K Markatta

Bokbål i Uppsala

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

• Svar på tråden Bokbål i Uppsala
  • EnAnonumius
    Oljud skrev 2017-01-13 18:22:22 följande:
    När sa jag att detta enbart tillhör fascismen? Finns fler vidriga idelogier ,men hon är defitivt en fascist av fler anledningar. Att du misstolkar min text så grovt visar på hade hög frånvaro i skolan .Tips komvux kanske vore nåt för dig
    Tja fundera på vad du skrev i ditt inlägg..
    Du skrev  "det ÄR fascism".  Du skrev aldrig att det finns andra lika vidriga ideologier. utan bara konstaterade som fakta att det "ÄR fascism".

Så ja förklara för mig hur man skall undvika att "misstolka" ditt inlägg när du formulera det som enskild fakta tillhör fascismen?

Så du kanske borde ta tipset om komvux till dig själv och kila dit, du kan börja där, innan du gnäller om att andra skall göra det.
    Oljud skrev 2017-01-13 17:24:41 följande:
    Att man hatar och vill förtrycka alla vars åsikt man inte delar är fascism,nu får hon vara det då även obehangliga åsikter måste vara tillåtna i en demokrati ,men motthugg bör man räknar med specielt när man står för att mörda alla som inte tycker som henne
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Oljud
    EnAnonumius skrev 2017-01-13 18:52:47 följande:
    Tja fundera på vad du skrev i ditt inlägg..
    Du skrev  "det ÄR fascism".  Du skrev aldrig att det finns andra lika vidriga ideologier. utan bara konstaterade som fakta att det "ÄR fascism".

Så ja förklara för mig hur man skall undvika att "misstolka" ditt inlägg när du formulera det som enskild fakta tillhör fascismen?

Så du kanske borde ta tipset om komvux till dig själv och kila dit, du kan börja där, innan du gnäller om att andra skall göra det.
    Oljud skrev 2017-01-13 17:24:41 följande:
    Att man hatar och vill förtrycka alla vars åsikt man inte delar är fascism,nu får hon vara det då även obehangliga åsikter måste vara tillåtna i en demokrati ,men motthugg bör man räknar med specielt när man står för att mörda alla som inte tycker som henne
    Stt det finns fler idelogier som stödjer sig på liknande vidriga värderingar  är ganska mycket allmänkunskap att känna till, så jag borde inte behöva påpeka självklarheter,ja förutom till dig då . Ursäkta att jag inte överförklarade så att även du förstog 
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 17:09:00 följande:
    En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-ka...

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?
    Rasistflocken kanske kan stödköpa hennes böcker.

Det kan nog kanske behövas, även om de är för avancerade.

Folk som köper barnböcker lär väl undvika en författare som berättat att hon börjat med vapenträning för att kunna möta hotet från invandrarna.

Synd om bokhandlaren bara som kommer att få möta mycket hot och hat nu.

Dina idéer om att bokhandlare inte själva ska få välja vilka böcker de saluför är om inte fascistiska så ändå mycket egendomliga.

Vem tänker du dig ska bestämma privata näringsidkares utbud - staten eller Jimmie Åkesson?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Oljud skrev 2017-01-13 18:52:20 följande:
    Dom är en del av det, vet inte om du följer nån typ av media men det är ganska vanligt att man förlöjligar eller hatar Sverigedemokrater eller invadringskritiker 

Gå in på IRM så får du se kommentarer som "man ska kasta sverigedemokrater ut för trapper" får oftast flera 100 likes , vi hade en statsminister som hyllade våldsamma attacker mot poltiker som håller torgmöten. Sverige står defetivt i en avhumniserings process ,det börjar i små skallor 

Hon stödjer avhumaniseringen alltså stödjer hon folkmord 
    Nja, inte har Reinfeldt hyllat våldsamma attacker mot politiker på torgmöten.

Det begriper du väl själv om du tänker efterSkrattande
  • dfuoih
    Oljud skrev 2017-01-13 18:52:20 följande:
    Dom är en del av det, vet inte om du följer nån typ av media men det är ganska vanligt att man förlöjligar eller hatar Sverigedemokrater eller invadringskritiker 

Gå in på IRM så får du se kommentarer som "man ska kasta sverigedemokrater ut för trapper" får oftast flera 100 likes , vi hade en statsminister som hyllade våldsamma attacker mot poltiker som håller torgmöten. Sverige står defetivt i en avhumniserings process ,det börjar i små skallor 

Hon stödjer avhumaniseringen alltså stödjer hon folkmord 
    Att förlöjliga människor för deras åsikter är inte samma sak som att inte sälja KJs böcker. Jag skulle se allvarligare på det om det var så att biblioteken plockade bort böckerna.

Jag har fortfarande svårt att hålla med om din koppling till folkmord. Om Konsum vägrar sälja apelsiner från Israel - är det förberedelse till folkmord då? Eller var drar du gränsen?
  • Bakslag

Skulle aldrig falla mig in att ta bort en bok från hyllan. Vem är det jag inte skulle låta komma till tals? En medborgare med annan syn på samhället än jag...

Som bokhandalte vore man bäst funtad om man låter det fria ordet va!

• Oljud
    FDFMGA skrev 2017-01-13 19:06:22 följande:
    Nja, inte har Reinfeldt hyllat våldsamma attacker mot politiker på torgmöten.

Det begriper du väl själv om du tänker efterSkrattande
    Det är exakt vad han gör ,även om det är i en liten skala så är det en direkt avhumanisering och han är knappast den enda .Man har hatat sverigedemokrater och invadringskritiker länge nu vad har det resulterat i? Har det poltiska klimatet blivit bättre eller mer rått? Avhumanisering och hat gynnar inte samhället utan det gör folk mer extrema och det är väldigt farligt. Jag tror på öppenhet och samtal man behöver inte älska oliktänkande men hat kommer man inte häller långt med

www.expressen.se/kvallsposten/reinfeldt-om-sd-attacken-de-ska-inte-bli-forvanade/
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 19:01:35 följande:
    Dina idéer om att bokhandlare inte själva ska få välja vilka böcker de saluför ...
    Det är inte mina idéer. Det är något du själv hittat på.
    Grande Rock skrev 2017-01-13 17:16:38 följande:
    Vad är det du anser vara fascistiskt? att en privat näringsidkare väljer att inte sälja böcker från en författare man inte vill stödja? eller är det bara för att hon berättar att hon inte vill göra det?
    Det handlar framförallt om motiveringen till att slänga ut just den här författarens böcker. Det har förts en debatt om henne de senaste dagarna och en del argument liknar tyvärr de argument som förts fram av mörkerrörelser genom historien.

Att i det läget göra som just den här bokhandlaren och basunera ut att hennes böcker inte längre är önskvärda ger då i alla fall enligt mig otrevliga associationer. Min förhoppning är att det nu ska stanna vid det här och att inte fler bokhandlar följer efter.
  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2017-01-13 19:24:03 följande:
    Det är inte mina idéer. Det är något du själv hittat på.

Det handlar framförallt om motiveringen till att slänga ut just den här författarens böcker. Det har förts en debatt om henne de senaste dagarna och en del argument liknar tyvärr de argument som förts fram av mörkerrörelser genom historien.

Att i det läget göra som just den här bokhandlaren och basunera ut att hennes böcker inte längre är önskvärda ger då i alla fall enligt mig otrevliga associationer. Min förhoppning är att det nu ska stanna vid det här och att inte fler bokhandlar följer efter.
    Hm, jag tyckte bestämt att det var du som startade tråden och så har du dessutom blivit uppbackad av intellektuella jämlikar till dig som likställer bokhandlarens val av böcker i den egna butiken med folkmord.

Du använde ju bara ord som bokbål och fascismSkrattande

Vem tycker du ska avgöra vilket utbud en privat näringsidkare ska saluföra?
  • Oljud
    dfuoih skrev 2017-01-13 19:13:49 följande:
    Att förlöjliga människor för deras åsikter är inte samma sak som att inte sälja KJs böcker. Jag skulle se allvarligare på det om det var så att biblioteken plockade bort böckerna.

Jag har fortfarande svårt att hålla med om din koppling till folkmord. Om Konsum vägrar sälja apelsiner från Israel - är det förberedelse till folkmord då? Eller var drar du gränsen?
    Lite skillnad, här i sverige sorterar vi ut en vis sorts männiksor, dom som röstar på sd eller kritiserar invadringen är inte som alla andra ,dom är inte riktigt människor, Att kritsera ett land för dess agerande är en sak men att hänga ut och förfölja folk som det görs här i sverige är defetivt att avhumanisera 
Svar på tråden Bokbål i Uppsala