Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

Bokbål i Uppsala

En bokhandlare i Uppsala har med buller och bång dragit igång en kampanj som går ut på att rensa ut böcker, ja även barnböcker, skrivna av författare som utomlands berättar om tillståndet i Sverige utan att skönmåla eller stryka regimen medhårs:

www.unt.se/kultur-noje/darfor-tar-hon-bort-katerina-janouchs-bocker-4501817.aspx

Så långt som att också fysiskt elda upp de misshagliga böckerna, precis som man gjorde i 30-talets Tyskland,  verkar man ännu inte ha gått men dit lär steget knappast vara långt.

Vad säger vi om att fascistiska idéer på detta sätt åter igen börja bubbla upp till ytan? Har vi inte lärt oss något av historien?

• Svar på tråden Bokbål i Uppsala
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 19:01:35 följande:
    Dina idéer om att bokhandlare inte själva ska få välja vilka böcker de saluför ...
    Det är inte mina idéer. Det är något du själv hittat på.
    Grande Rock skrev 2017-01-13 17:16:38 följande:
    Vad är det du anser vara fascistiskt? att en privat näringsidkare väljer att inte sälja böcker från en författare man inte vill stödja? eller är det bara för att hon berättar att hon inte vill göra det?
    Det handlar framförallt om motiveringen till att slänga ut just den här författarens böcker. Det har förts en debatt om henne de senaste dagarna och en del argument liknar tyvärr de argument som förts fram av mörkerrörelser genom historien.

Att i det läget göra som just den här bokhandlaren och basunera ut att hennes böcker inte längre är önskvärda ger då i alla fall enligt mig otrevliga associationer. Min förhoppning är att det nu ska stanna vid det här och att inte fler bokhandlar följer efter.
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 19:30:08 följande:
    Vem tycker du ska avgöra vilket utbud en privat näringsidkare ska saluföra?
    Det avgör naturligtvis näringsidkaren själv.

Vad tycker du om kritik mot någons utbud? Innebär det enligt dig att kritikern måste vilja lagstifta om den andres utbud?
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 19:56:50 följande:
    Men det förvånar mig att du kallar yttrandefrihet för fascism.
    Det jag kallar fascistiska idéer är att vilja kasta ut böcker av författare som uppfattas som antityska och motståndare till tyska regimen och dess ideologi.

Eller, som i det här fallet, att man bytt ut tysk mot svensk.

Det ingår i yttrande- och åsiktsfriheten att kunna förespråka dessa idéer. Det säger jag ingenting om.
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 20:42:23 följande:
    Nej, tvärtom är det i allra högsta grad en del av vårt demokratiska och kapitalistiska system att en bokhandlare har rätt att sälja vilka böcker hon vill och också tala om detta.
    Du får skilja på att å ena sidan fritt få lov att göra detta och å andra sidan komma med en unken motivering för sitt handlande.

Det jag kritiserar är motiveringen.
  • K Markatta
    Grande Rock skrev 2017-01-13 21:31:01 följande:
    Jaså, i TS fick jag uppfattningen att det var agerandet du kritiserade.
    Agerandet och motiveringen. Jag vill dock naturligtvis inte, som vissa antyder, förbjuda något av detta.
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 21:34:32 följande:
    Ja, och det jag kritiserar är angreppet på henne som näringsidkare och facebookdebattör i ett samhälle med åsiktsfrihet.
    Aj aj, har man åsiktsfrihet har man ju naturligtvis rätt att stå oemotsagd Glad
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2017-01-13 21:34:32 följande:
    Jag tror förresten att hon lärt sig läxan nu som så många andra som hatmobben ger sig på kommer hon att tänka sig för, kommer hon att tystna.

Där kan du tala om fascism - hos mobben som konsekvent hotar med våldtäkt eller avrättning.

Du silar mygg men sväljer kameler.
    Ja, det finns naturligtvis personer som uttrycker sig mycket värre. Det har du helt rätt i.
  • K Markatta

Mmm. Stefan Löfven i TV:

- Det är en person som gör ett, enligt min uppfattning, väldigt konstigt uttalande. Respekten är stor för den svenska och den nordiska modellen, att vi kombinerar produktivitet med jämlikhet, bra arbetsvillkor för löntagare med produktiva och effektiva företag och en välfärd som bidrar. Det finns en stark tilltro till det, säger Löfven.

Statsministern talar om för en vanlig enkel medborgare hur man egentligen ska tänka. Eller, som du var inne på, uttryckt på identitetspolitikiska:

Privilegierad vit medelålders heterosexuell man utsätter invandrarkvinna för mansplaining.

Det var väl för övrigt en del knorrande från samma håll för ett antal år sen när en annan barnboksförfattare hade fräckheten att säga sin mening om skattesystemet:

sv.wikipedia.org/wiki/Pomperipossa_i_Monismanien

• K Markatta
    KillBill skrev 2017-01-18 23:56:42 följande:
    Det handlar inte om vad Katerina Janouch tycker utan det handlar om att Katerina Janouch satt och hittade på saker om Sverige i Tjeckisk TV. Varför ska man inte få ha åsikter om det?
    Om du tycker att hon "hittat på saker" får du citera vad hon sagt och förklara vad du menar är fel.

Sedan bör en statsminister naturligtvis inte recensera uttalanden av enskilda medborgare. Om Löfven är orolig för att det sprids en negativ bild av Sverige kan han väl fundera en smula på hur han själv uttryckte sig i valrörelsen:

www.svt.se/nyheter/val2014/socialdemokraterna-presenterar-sitt-valmanifest

Sverige är ett fantastiskt land, men Sverige håller på att gå sönder, sade Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven när han tillsammans med Magdalena Andersson, Mikael Damberg och Carin Jämtin presenterade partiets valmanifest.
  • K Markatta
    KillBill skrev 2017-01-19 07:54:48 följande:
    Nu några påhitt från Katerina Janouch som hon framförde i tjeckisk TV:

- Sverige har på grund av immigrationen inte har råd att ge pensionärer mat.

- Svenskar har börjat emigrera pga massinvandringen.

-150 000 har utvandrat till Storbritannien och USA. Oklart vilken tidsperiod men detta påstående i kombination med påståendet om att svenskar har börjat emigrera pga av massinvandring gör att man tolkar det som att detta har skett i närtid.

- Allt fler svenskar har börjat med vapenträning och har börjat beväpna sig sig för att skydda sig mot massinvandringen.

-75 procent av de 30 000 illegala nyanlända är män över arton år som utger sig för att vara barn,
    Läs gärna hennes bemötande av diverse felaktiga påståenden som valsat runt i media:

www.svt.se/opinion/katerina-janouch-om-kritiken

Exempel:

"75 procent av de 30 000 illegala nyanlända är män över arton år som utger sig för att vara barn"

Svar:

"Jag sa inte heller att 75 procent av de nyanlända illegala invandrarna är män över 18 år, som utger sig för att vara yngre.

Däremot sa jag att 75 procent av de asylsökande ensamkommande barnen är pojkar/män. Mestadels från Afghanistan."

• K Markatta
    KillBill skrev 2017-01-20 21:21:06 följande:
    Då kan du hålla dig till inlägg #171 i stället.
    SVT har rättat sin artikel som du länkade till i inlägg 171 och det står nu så här i stycket om pensionärer som inte har råd med mat:

Katerina Janouch har kritiserats för att ha hävdat att Sverige inte har råd att ge pensionärer mat på grund av invandringen. Detta är dock en tolkning, och inte ett citat.

Man kan väl i sammanhanget nämna vad SVT själva säger i ämnet:

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pensionarer-har-inte-rad-att-kopa-mat

Pensionärer har inte råd att köpa mat

Många pensionärer har bara några hundralappar kvar när räkningar och hyran betalats in. Nu upplever de ideella verksamheterna i Stockholm att läget blivit så allvarligt att många äldre inte ens har råd att äta.

På Stadsmissionens äldrecenter i Stockholm har antalet årliga besökare ökat från drygt 3.000 till över 11.000 pensionärer på bara tre år.

- Maten som vi bjuder på kan vara den enda tillagade måltiden som äldre får under dagen, säger M. H. S. på Stockholms Stadsmission.
Svar på tråden Bokbål i Uppsala