• Anonym (Py)

Bonusbarn som inte sover själv

Jag har ett bonusbarn på 3,5år som 3 av 4 nätter kommer in och ska sova hos oss. Min sambo tycker att det är mysigt för henne (barnet) och troligtvis för sin egen del också så han låter henne sova där när hon vill. Det är helt ok någon natt då och då så klart, men det stör mig lite att hon ska komma varje natt och att han inte är villig att försöka lära henne somna om själv när hon vaknar på natten.
    Är jag bara en elak styvmor nu???
    Känns som att de där två styr allt och jag får flytta runt om det inte passar mig att sova med de två.....blir lite som att jag är gäst i mitt eget hem.

• Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv
  • Anonym (Va)
    Ess skrev 2017-01-16 19:01:05 följande:

Eftersom han även valt att bli sambo, så får han anpassa sig genom att gå över till barnets säng och lägga sig där.

Du anser det har jag förstått.
  • Anonym (bibo)
    Anonym (Va) skrev 2017-01-16 15:35:25 följande:

Barnet med separerade föräldrar kan vara i extra stort behov av att få vara nära sin förälder, särskilt när denne flyttat ihop med någon som inte är barnets andra förälder.

Varför låter du inte bara pappan sova i mitten? Varför har dina biologiska barn mer rätt till närhet än din partners biologiska barn?Läs svaret ovan. Barn med föräldrar som inte är separerade har inte samma behov av att vara nära den trygga föräldern.

Ser du inte skillnaden på barn som har sina båda biologiska föräldrar boende ihop än barn som tvingas bo vv i ny "bonus-familj"?Jag bor fortfarande ihop med barnens far.

Hon är gäst i barnets familj, ja.

Fast nu är detta många årsen och jag lät barnen sova i vårt sovrum tills det inte gick längre. Den minsta fick sova mellan oss (även om jag tyckte det kändes jobbigt) för att hon ville det. Så hon fick sin pappas och min närhet. När jag var höggravid och det blev trångt och för varmt plus att jag sprang upp och kissade jämt så valde pappan för min och deras skull att sova i deras rum istället. Så du behöver inte tala om för mig hur jag ska göra...

Våra barn behöver trotts att vi bor ihop sova hos oss ibland. Oro, rädsla eller bara behov av närhet. Så man behöver inte ha skilda föräldrar för att behöva sova nära ibland.

Och nej man är inte gäst i ett hus för att man inte är förälder till barnen i familjen... trångsynt!!
  • ungbrunett
    Anonym (Va) skrev 2017-01-16 16:32:46 följande:

Vissa (dom vuxna) behöver anpassa sig mer än andra. Dom vuxna har valt att befinna sig i den situation de befinner sig i, ett barn har inget val.

Vad vill du säga med det då? Att både bonusföräldrar och föräldrar får bita i det sura äpplet att inte kunna sova på natten för att de på ett eller annat sätt valt sin situation? Eller är reglerna olika för föräldrar och bonusföräldrar?
  • Anonym (Va)
    Anonym (bibo) skrev 2017-01-16 20:33:12 följande:

Fast nu är detta många årsen och jag lät barnen sova i vårt sovrum tills det inte gick längre. Den minsta fick sova mellan oss (även om jag tyckte det kändes jobbigt) för att hon ville det. Så hon fick sin pappas och min närhet. När jag var höggravid och det blev trångt och för varmt plus att jag sprang upp och kissade jämt så valde pappan för min och deras skull att sova i deras rum istället. Så du behöver inte tala om för mig hur jag ska göra...

Våra barn behöver trotts att vi bor ihop sova hos oss ibland. Oro, rädsla eller bara behov av närhet. Så man behöver inte ha skilda föräldrar för att behöva sova nära ibland.

Och nej man är inte gäst i ett hus för att man inte är förälder till barnen i familjen... trångsynt!!

Jag har aldrig hävdat att barn med föräldrar som bor ihop inte behöver närhet! Jag har däremot hävdat att behovet ser annorlunda ut.
  • Anonym (Va)
    ungbrunett skrev 2017-01-17 04:16:12 följande:

Vad vill du säga med det då? Att både bonusföräldrar och föräldrar får bita i det sura äpplet att inte kunna sova på natten för att de på ett eller annat sätt valt sin situation? Eller är reglerna olika för föräldrar och bonusföräldrar?

Jag tröttnar faktiskt på att upprepa mig.
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 07:41:00 följande:
    Jag har aldrig hävdat att barn med föräldrar som bor ihop inte behöver närhet! Jag har däremot hävdat att behovet ser annorlunda ut.
    Och du har även låtit bli att svara på om samma saker gäller för de föräldrar och barn som lever i en kärnfamilj men som har samma problematik.
    Därför kan man ju lätt luras att tro att du anser att det finns olika regler beroende på om de vuxna är föräldrar eller bonusföräldrar.

Hur är det - om jag som förälder (jag lever alltså med mina barns pappa) behöver sova och inte klarar av att få den sömn jag behöver eftersom barnen stör min sömn - är det då ok att söka andra lösningar än att "härda ut" och låta barnen sova hos mig och min man? Eller är det ok att hitta en lösning där vi alla i familjen får både sömn och närhet?
    Eller är mitt behov ngt som gör att jag bör räkna mig som gäst i min familj och där min man allra helst bör lämna mig så fort som möjligt?

Hade varit bra om du kunde reda ut dina åsikter så man fösrår om du är konsekvent eller om du anser att det är olika beroende på familjebilden.
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 07:42:06 följande:
    Jag tröttnar faktiskt på att upprepa mig.
    Fast du har inte svarat på det..
    ÄR "reglerna" olika?
  • Anonym (Tiki)
    Brumma skrev 2017-01-17 07:48:35 följande:

Och du har även låtit bli att svara på om samma saker gäller för de föräldrar och barn som lever i en kärnfamilj men som har samma problematik.

Därför kan man ju lätt luras att tro att du anser att det finns olika regler beroende på om de vuxna är föräldrar eller bonusföräldrar.

Hur är det - om jag som förälder (jag lever alltså med mina barns pappa) behöver sova och inte klarar av att få den sömn jag behöver eftersom barnen stör min sömn - är det då ok att söka andra lösningar än att "härda ut" och låta barnen sova hos mig och min man? Eller är det ok att hitta en lösning där vi alla i familjen får både sömn och närhet?

Eller är mitt behov ngt som gör att jag bör räkna mig som gäst i min familj och där min man allra helst bör lämna mig så fort som möjligt?

Hade varit bra om du kunde reda ut dina åsikter så man fösrår om du är konsekvent eller om du anser att det är olika beroende på familjebilden.

Du kanske dock inte krävt att din partner och det trygghetstörstande barnet trängt ihop sig i barnets säng för att du skulle få den största sängen själv?
  • Brumma
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 08:12:15 följande:

Du kanske dock inte krävt att din partner och det trygghetstörstande barnet trängt ihop sig i barnets säng för att du skulle få den största sängen själv?

Kräver TS det?

Var läser du att DET är TS vill? Istället för att pappan (och TS) hittar en lösning som passar alla?
  • ungbrunett
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 08:12:15 följande:

Fast jag tror inte att det för någon handlar om att ha det största själv. Alla vill väl ändå sova i sin egen säng. Det är fullt rimligt att kräva att barnet och pappan lägger sig i barnets säng istället för att ts ska göra det. Det är även fullt möjligt för pappan att köpa en större säng till barnet för att möjliggöra detta.
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv