• Anonym (Py)

Bonusbarn som inte sover själv

Jag har ett bonusbarn på 3,5år som 3 av 4 nätter kommer in och ska sova hos oss. Min sambo tycker att det är mysigt för henne (barnet) och troligtvis för sin egen del också så han låter henne sova där när hon vill. Det är helt ok någon natt då och då så klart, men det stör mig lite att hon ska komma varje natt och att han inte är villig att försöka lära henne somna om själv när hon vaknar på natten.
    Är jag bara en elak styvmor nu???
    Känns som att de där två styr allt och jag får flytta runt om det inte passar mig att sova med de två.....blir lite som att jag är gäst i mitt eget hem.

• Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 15:17:50 följande:

Du kan inte besvara en fråga med en fråga. Eller, kan det kan du ju, men det är bara korrekt om man inte vill besvara den ställda frågan. Så ska jag tolka det som att du inte vill besvara frågan jag ställde?

Det kom ju n rätt person :D
  • ungbrunett

Du kan inte besvara en fråga med en fråga. Eller, kan det kan du ju, men det är bara korrekt om man inte vill besvara den ställda frågan. Så ska jag tolka det som att du inte vill besvara frågan jag ställde?

Du har ju själv inte svarat på en enda fråga. Du har inte träffat en öm punkt, varför skulle du? Min sambos barn kom in till oss senast inatt och det ogillade jag skarpt då han lät henne sova kvar i vår säng och själv flytta till hennes säng. Vilket jag avskyr och han vet om. Jag har min ståndpunkt i frågan om detta samt frågan om att jag skulle vara gäst i barnets hem eller "deras" hem. Så är inte fallet. Hemmet är vårt. Varför har du ett behov av att försöka få redan eventuellt laddade eller känsliga situationer att bli ännu värre? Nu betraktar jag mig inte som en gäst så jag tar inte åt mig men jag ogillar skarpt sättet du framför detta på. Som att barnet och pappan har all makt och att jag som "styvmorsa" skulle vara en andra klassens medborgare. Ogillar din människosyn och attityd mot detta, och anar, som någon sa ovan, att du är en bitter separerad mamma (alternativt en mamma som lever ihop med barnens pappa och inte har någon form av insyn eller erfarenhet i dessa frågor).
  • Miss Skywalker
    Svara Påven Johannas IIs fråga då. Är båda gäster i sitt eget hem?
  • Ess
    Anonym (Va) skrev 2017-01-16 19:20:17 följande:
    Du anser det har jag förstått.
    Ja, och varför anser du att det absolut inte går att göra så?
  • Ess
    Anonym (Tiki) skrev 2017-01-17 08:12:15 följande:
    Du kanske dock inte krävt att din partner och det trygghetstörstande barnet trängt ihop sig i barnets säng för att du skulle få den största sängen själv?
    Det står honom helt fritt att skaffa en bredare säng, tex en 120 cm bred till dotterns rum.
    Eftersom det är han som är föräldern så är det rimligt att han får vakna till och flytta på sig.
  • Ess
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 14:43:48 följande:
    Hahaha nej. Om du läser vad jag skrev (tyckte att jag var tydlig) så sover gästerna i barnens sängar :)Står tydligt i inlägg #122
    Gäst eller ej, så har ju faktiskt ts en egen säng som hon ska sova i.
  • Ess

Ni kan även dra isär era sängar när dottern är där, så får pappan henne i sin säng och du slipper. Det är en enkel lösning om han inte orkar gå upp.

• Anonym (Mee)
    ungbrunett skrev 2017-01-17 13:51:44 följande:

Varför ska ts lägga sig där när barnet och pappan lika gärna kan göra det? Rent krasst, som gäst enligt dig, har väl ts ännu mindre i barnets säng att göra än i SIN EGEN

För att barnets säng kanske är för liten att sova två i. Därav är det såklart smidigare om ts sover där.

Om dom har barnet varannan vecka så gäller det Max 6 nätter per månad! Kan man inte "stå ut med det för sin partners barn har man valt fel partner och bör gå vidare! Det gäller ju en familjemedlem!
  • Anonym (Va)
    ungbrunett skrev 2017-01-17 15:32:45 följande:

Du har ju själv inte svarat på en enda fråga. Du har inte träffat en öm punkt, varför skulle du? Min sambos barn kom in till oss senast inatt och det ogillade jag skarpt då han lät henne sova kvar i vår säng och själv flytta till hennes säng. Vilket jag avskyr och han vet om. Jag har min ståndpunkt i frågan om detta samt frågan om att jag skulle vara gäst i barnets hem eller "deras" hem. Så är inte fallet. Hemmet är vårt. Varför har du ett behov av att försöka få redan eventuellt laddade eller känsliga situationer att bli ännu värre? Nu betraktar jag mig inte som en gäst så jag tar inte åt mig men jag ogillar skarpt sättet du framför detta på. Som att barnet och pappan har all makt och att jag som "styvmorsa" skulle vara en andra klassens medborgare. Ogillar din människosyn och attityd mot detta, och anar, som någon sa ovan, att du är en bitter separerad mamma (alternativt en mamma som lever ihop med barnens pappa och inte har någon form av insyn eller erfarenhet i dessa frågor).

Jag har svarat på allas frågor, utom just frågeställningar från En viss individ. Vad jag inte har gjort är att upprepa det svar jag gett, har jag redan svarat på en fråga och den återkommer ser jag ingen mening med att upprepa mig. Jag har också svarat på huruvida jag är i en relation eller inte.
    Miss Skywalker skrev 2017-01-17 16:02:20 följande:

Svara Påven Johannas IIs fråga då. Är båda gäster i sitt eget hem?

Det var ingen fråga "Påven" ställde till mig. Hon försökte mer göra sig lustig på mina påståenden.
    Ess skrev 2017-01-17 17:01:16 följande:

Ja, och varför anser du att det absolut inte går att göra så?

Var har jag skrivit att det inte går att göra så?
  • ungbrunett
    Anonym (Mee) skrev 2017-01-17 17:29:20 följande:

För att barnets säng kanske är för liten att sova två i. Därav är det såklart smidigare om ts sover där.

Om dom har barnet varannan vecka så gäller det Max 6 nätter per månad! Kan man inte "stå ut med det för sin partners barn har man valt fel partner och bör gå vidare! Det gäller ju en familjemedlem!

Har du följt tråden eller? Det är väl inte svårt för pappan att köpa en större säng om barnet har behovet av närhet på natten?
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv