• Anonym (Py)

Bonusbarn som inte sover själv

Jag har ett bonusbarn på 3,5år som 3 av 4 nätter kommer in och ska sova hos oss. Min sambo tycker att det är mysigt för henne (barnet) och troligtvis för sin egen del också så han låter henne sova där när hon vill. Det är helt ok någon natt då och då så klart, men det stör mig lite att hon ska komma varje natt och att han inte är villig att försöka lära henne somna om själv när hon vaknar på natten.
    Är jag bara en elak styvmor nu???
    Känns som att de där två styr allt och jag får flytta runt om det inte passar mig att sova med de två.....blir lite som att jag är gäst i mitt eget hem.

• Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv
  • Anonym (Va)
    ungbrunett skrev 2017-01-17 08:39:14 följande:

Fast jag tror inte att det för någon handlar om att ha det största själv. Alla vill väl ändå sova i sin egen säng. Det är fullt rimligt att kräva att barnet och pappan lägger sig i barnets säng istället för att ts ska göra det. Det är även fullt möjligt för pappan att köpa en större säng till barnet för att möjliggöra detta.

"Alla" vill inte alls dova i sin egen säng. Ts beskriver ju hur barnet inte vill sova i sin egen säng.
  • LFF
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 08:42:58 följande:
    "Alla" vill inte alls dova i sin egen säng. Ts beskriver ju hur barnet inte vill sova i sin egen säng.
    Nej, TS beskriver ett barn som inte vill sova ensamt. Om de köper en större säng till barnet och pappan (som tycker att det är mysigt att samsova) lägger sig där istället så slipper barnet sova ensamt, pappan får samsova och TS får också en bra natts sömn.
  • Brumma
    Barnet vill väl sova med pappa? Det verkar väl ändå vara barnets önskan?
    Inte att sova i en annan säng än sin egen....
  • ungbrunett

Barnet vill väl som sagt sova med sin förälder. Bara för att barnet inte vill sova i sin säng så betyder det inte att ts ska få sin sömn förstörd. Barnet får anpassa sig, och pappan likaså, och gå och lägga sig tillsammans i barnets säng!
  • Anonym (Py)

När vi flyttade till gemensam lägenhet köpte vi en 90-säng till flickan. Där kan även vi vuxna sova, och pappan har vid enstaka tillfällen sovit där med sin dotter utan problem. Det svåra är att få honom att gå dit med henne när hon kommit in i vårt rum :) av bekvämlighetsskäl. Jag kan också flytta på mig, vilket jag också gör många gånger. Men jag känner ibland att jag får anpassa mig väldigt mycket som det är och vill inte alltid vara den som måste flytta på sig och ge plats åt andra. Inatt sov flickan hela natten i sin säng! Kanske tredje gången på två månader. Halleluja! Alla vaknar utvilade!

• LFF
    Anonym (Py) skrev 2017-01-17 10:55:14 följande:

När vi flyttade till gemensam lägenhet köpte vi en 90-säng till flickan. Där kan även vi vuxna sova, och pappan har vid enstaka tillfällen sovit där med sin dotter utan problem. Det svåra är att få honom att gå dit med henne när hon kommit in i vårt rum :) av bekvämlighetsskäl. Jag kan också flytta på mig, vilket jag också gör många gånger. Men jag känner ibland att jag får anpassa mig väldigt mycket som det är och vill inte alltid vara den som måste flytta på sig och ge plats åt andra. Inatt sov flickan hela natten i sin säng! Kanske tredje gången på två månader. Halleluja! Alla vaknar utvilade!

Vad skönt! Det kommer ju att komma fler såna nätter ju ändre hon blir. Den senaste veckan har min ena tvilling antingen sovit hela natten i sin säng eller kommit in vid 5-tiden och då är det ju inte så många timmar tills dess att man ska gå upp. Och det gör en enorm skillnad att bara ha ett barn i sängen jämfört med två (och en vuxen till). Det mest fascinerande är att det är den av mina två som är mest närhetssökande, den som ska hålla hand och gosa med min arm när det är läggdags som är den som oftast sovit hela natten i sin säng.

Håller tummarna för fler nätter utan tassande barn för dig :)
  • Anonym (Va)
    LFF skrev 2017-01-17 09:05:02 följande:

Nej, TS beskriver ett barn som inte vill sova ensamt. Om de köper en större säng till barnet och pappan (som tycker att det är mysigt att samsova) lägger sig där istället så slipper barnet sova ensamt, pappan får samsova och TS får också en bra natts sömn.

Eller så går TS och lägger sig i barnets säng.
    ungbrunett skrev 2017-01-17 10:23:58 följande:

Barnet vill väl som sagt sova med sin förälder. Bara för att barnet inte vill sova i sin säng så betyder det inte att ts ska få sin sömn förstörd. Barnet får anpassa sig, och pappan likaså, och gå och lägga sig tillsammans i barnets säng!

Läs mitt svar ovan.
  • Brumma
    Anonym (Py) skrev 2017-01-17 10:55:14 följande:

Grattis!!

Vi har 90-sängar i båda barnens rum. När jag arbetar så sover jag ofta på en madrass på golvet i äldsta sonens rum - då får jag sova ifred medans yngsta sonen kan gå in o lägga sig hos pappa i stora sängen :)
    Vi har även en extra säng i yngsta sonens rum och när det behövs så sover ngn av oss föräldrar där.
    De extra sängarna är kojjor och liknande på dagtid så de står inte bara o tar upp plats :D

• Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 11:48:59 följande:
    Eller så går TS och lägger sig i barnets säng.
    ungbrunett skrev 2017-01-17 10:23:58 följande:

Läs mitt svar ovan.
    Nej, TS skall inte behöva byta säng. Du skriver ju själv att hon bara är "gäst" (vilket jag definitivt inte håller med om) men oavsett så är hon inte barnets förälder. Och det ÄR barnets förälder som får anpassa sig så att de han valt att leva med - barn OCH ny partner - mår bra i den nya konstellationen. 

Hur kommer det sig att du inte kan svar på hur det är när det är ett gemensamt biologiskt barn?
  • ungbrunett
    Anonym (Va) skrev 2017-01-17 11:48:59 följande:

Eller så går TS och lägger sig i barnets säng.Läs mitt svar ovan.

Varför ska ts lägga sig där när barnet och pappan lika gärna kan göra det? Rent krasst, som gäst enligt dig, har väl ts ännu mindre i barnets säng att göra än i SIN EGEN
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv