• Anonym (Py)

Bonusbarn som inte sover själv

Jag har ett bonusbarn på 3,5år som 3 av 4 nätter kommer in och ska sova hos oss. Min sambo tycker att det är mysigt för henne (barnet) och troligtvis för sin egen del också så han låter henne sova där när hon vill. Det är helt ok någon natt då och då så klart, men det stör mig lite att hon ska komma varje natt och att han inte är villig att försöka lära henne somna om själv när hon vaknar på natten.
    Är jag bara en elak styvmor nu???
    Känns som att de där två styr allt och jag får flytta runt om det inte passar mig att sova med de två.....blir lite som att jag är gäst i mitt eget hem.

• Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv
  • Tom Araya

Ytterligare en detalj som får mig att ifrågasätta att barn ska sova i våran säng är att de ändå blir själva i sängen i och med att de i stort sett alltid går och lägger sig tidigare, då borde det funka lika bra i egen säng.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-01-15 05:40:42 följande:

Ytterligare en detalj som får mig att ifrågasätta att barn ska sova i våran säng är att de ändå blir själva i sängen i och med att de i stort sett alltid går och lägger sig tidigare, då borde det funka lika bra i egen säng.

Samt att när man vill vänja av barn med att sova i sin säng, exempelvis för att man går från singel till att ha partner, så riskerar man få läget att barnet ser den nya partnern som konkurrent om mamma/pappa och då sätter du din partner i ett svårt läge han/hon inte själv gjort sig förtjänt av.
  • Näng
    Anonym (D) skrev 2017-01-15 00:04:44 följande:

Fast i TS fall är det mannen som prioriterar sig själv framför henne. Han skulle kunna lägga sig i barnets rum och göra alla nöjda och trygga, men han är för lat för det och låter istället TS bli utträngd av bonusdottern. På så vis skapar han en konflikt mellan de, förmodligen, två viktigaste personerna i hans liv. Hur smart prioritering är det egentligen?

Om ni läst hela tråden så har jag redan skrivit just det TT pappan kan sov med flickan. Uttalande vrida generellt mot många svarade i tråden angående att beröva små barns trygghet.
  • ungbrunett
    Näng skrev 2017-01-14 23:28:37 följande:

Jag är förbluffad över er egocentrisk kvinnor som ska prioritera era egna behov framför ett osäkert litet barn. Ni borde skämmas så in i märgen över er omänskligt. Var det en överraskning att mannen hade ett barn? En eloge till de pappor som prioriterar sitt lilla barns behov!

Återigen: är det en rättighet att barnet ska sova i de vuxnas säng och störa deras sömn? Det går lika bra att föräldern och barnet går till barnets rum tillsammans! Så otroligt trött på inställningen att barnen ska få göra vad de behagar och att de vuxna (och särskilt en styvförälder) tvingas ge upp sina egna prioriteringar, sitt eget mående, egna viljor och till och med sin rätt till sömn för att ungen bara måste komma till sovrummet och störa allas sömn. En gång för alla: det går lika bra att barnet går tillbaka till sitt rum med en förälder!
  • ungbrunett

Jag är förbluffad över er egocentrisk kvinnor som ska prioritera era egna behov framför ett osäkert litet barn. Ni borde skämmas så in i märgen över er omänskligt. Var det en överraskning att mannen hade ett barn? En eloge till de pappor som prioriterar sitt lilla barns behov!

Återigen: är det en rättighet att barnet ska sova i de vuxnas säng och störa deras sömn? Det går lika bra att föräldern och barnet går till barnets rum tillsammans! Så otroligt trött på inställningen att barnen ska få göra vad de behagar och att de vuxna (och särskilt en styvförälder) tvingas ge upp sina egna prioriteringar, sitt eget mående, egna viljor och till och med sin rätt till sömn för att ungen bara måste komma till sovrummet och störa allas sömn. En gång för alla: det går lika bra att barnet går tillbaka till sitt rum med en förälder!
  • ungbrunett

Och jag prioriterar definitivt mina egna behov före barnet. Det är barnets föräldrars uppgift att ge sig hän åt sitt barn. Inte min uppgift och definitivt ingenting jag vill göra :)
  • ungbrunett
    Näng skrev 2017-01-15 06:59:50 följande:

Om ni läst hela tråden så har jag redan skrivit just det TT pappan kan sov med flickan. Uttalande vrida generellt mot många svarade i tråden angående att beröva små barns trygghet.

Vem i tråden har sagt att barn inte ska få trygghet?

Såväl föräldrar som styvföräldrar vittnar i denna tråd om båda sidor: de som gärna har barn sovandes i sängen och se som ogärna har barn sovandes i sängen. Personer tillhörande båda kategorier framför båda sidor. Men jag har inte sett någon hävda att barn inte ska få trygghet.
  • Anonym (P)

När barnet är hos er kanske pappan kan sova i hennes rum från början istället så slipper alla flytta runt under natten.

När mina föräldrar hade skilts så tyckte jag det var mysigt att min pappa ställde upp en extrasäng i öppningen mittemellan mitt och min brors rum som han sov på när vi var hos honom, och då var jag ändå åtta år. Och de få nätter som min styvpappa var ivägrest i jobbet så passade jag gärna på att sova hos min mamma i hennes säng också. =)

• Påven Johanna II

Du skrev ju att du varit en elak styvmor i fem års tid och att du fortfarande försöker kompensera för det, men ändå är du förbluffad över att också en hel del andra kvinnor uppför sig på alla möjliga mindre bra sätt mot sina styvbarn och verkligen inte finner det naturligt att prioritera några andra behov än sina egna?

Om det ligger någon sanning alls i något av det du skriver så måste ju det här kvalificera sig till ett av Familjelivs allra mest uppseendeväckande självmål.

• Ess
    Anonym (P) skrev 2017-01-15 11:56:36 följande:

När barnet är hos er kanske pappan kan sova i hennes rum från början istället så slipper alla flytta runt under natten.

När mina föräldrar hade skilts så tyckte jag det var mysigt att min pappa ställde upp en extrasäng i öppningen mittemellan mitt och min brors rum som han sov på när vi var hos honom, och då var jag ändå åtta år. Och de få nätter som min styvpappa var ivägrest i jobbet så passade jag gärna på att sova hos min mamma i hennes säng också. =)

Allt går att lösa så att alla blir nöjda.
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv