Inlägg från: Anonym (Tiki) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tiki)

Bonusbarn som inte sover själv

Brumma skrev 2017-01-17 07:48:35 följande:

Och du har även låtit bli att svara på om samma saker gäller för de föräldrar och barn som lever i en kärnfamilj men som har samma problematik.

Därför kan man ju lätt luras att tro att du anser att det finns olika regler beroende på om de vuxna är föräldrar eller bonusföräldrar.

Hur är det - om jag som förälder (jag lever alltså med mina barns pappa) behöver sova och inte klarar av att få den sömn jag behöver eftersom barnen stör min sömn - är det då ok att söka andra lösningar än att "härda ut" och låta barnen sova hos mig och min man? Eller är det ok att hitta en lösning där vi alla i familjen får både sömn och närhet?

Eller är mitt behov ngt som gör att jag bör räkna mig som gäst i min familj och där min man allra helst bör lämna mig så fort som möjligt?

Hade varit bra om du kunde reda ut dina åsikter så man fösrår om du är konsekvent eller om du anser att det är olika beroende på familjebilden.

Du kanske dock inte krävt att din partner och det trygghetstörstande barnet trängt ihop sig i barnets säng för att du skulle få den största sängen själv?
  • Anonym (Tiki)
    Brumma skrev 2017-01-17 08:39:01 följande:

Kräver TS det?

Var läser du att DET är TS vill? Istället för att pappan (och TS) hittar en lösning som passar alla?

TS skriver (inlägg #50) att sovrummet är det rum som känns mest som hennes och att hon därför tycker att det känns fel att hon behöver flytta sig. Du ifrågasatte om det var olika regler som gällde för bio- och bonusföräldrar och jag undrade då om du som bioförälder skulle be din partner att ta med barnet till hens säng och sova där för att du inte ville lämna ditt rum. Om du skulle resonera så angående din partner och ert gemensamma barn blir det ju jämförbart med TS situation.
  • Anonym (Tiki)
    ungbrunett skrev 2017-01-17 08:39:14 följande:

Fast jag tror inte att det för någon handlar om att ha det största själv. Alla vill väl ändå sova i sin egen säng. Det är fullt rimligt att kräva att barnet och pappan lägger sig i barnets säng istället för att ts ska göra det. Det är även fullt möjligt för pappan att köpa en större säng till barnet för att möjliggöra detta.

Läs mitt svar till Brumma så kanske du förstår min fråga till henne.
  • Anonym (Tiki)
    Brumma skrev 2017-01-17 20:06:49 följande:

Jo jag vet att TS skriver att det är det rum som mest känns som hennes rum.

Vad hon INTE skriver är att hon kräver att hennes sambo och barnet skall tränga ihop sig i barnets säng (som förresten är en 90säng så det hade nog gått bra utan att trängas för mycket) för att hon vill ha största sängen.

Att be att få sova kvar i sängen är ingen orimlighet. Men det innebär inte att alternativet måste vara så som du lägger upp det. Det är ngt du tolkat och som TS aldrig skrivit.

Ja, jag hade kunnat be min man lägga sig i barnets rum om jag av ngn anledning kände att jag hade behov av att sova i vårt rum. Precis som min man ibland har behov av att stanna kvar i vår säng medans jag lägger mig hos barnet. Det finns extra sängar i barnens rum så vi får alla sova bra. Den som har behov av att ligga kvar i vår säng får det och den andra föräldern och barnet sover bekvämt på barnets rum - utan att trängas - och barnet får närhet.

Än en gång då - var läser du att TS kräver att pappan tränger ihop sig med barnet för att hon ska gå största sängen själv?

Hon vill ligga kvar i 140-sängen i det sovrum hon och hennes sambo delar och slippa dela säng med barnet. I barnets rum finns en 90cm säng som mannen kan ta med barnet till. 140cm eller 90cm -you do the math!

Ja, jag förstår att det passar dina syften bäst att skriva att du skulle ligga kvar och att man och barn fick flytta sig, men jag tror att du är en rätt ovanlig bioförälder/partner i så fall. De flesta bioföräldrar skulle (om sängen inte var stor nog för alla) flytta till en ledig säng/soffa om det blev för trångt i den största sängen och inte säga åt övriga att de önskade få sin säng och sitt rum ifred för att de kände att det rummet var "deras".
  • Anonym (Tiki)
    Ess skrev 2017-01-17 20:22:05 följande:

Den förälder vars tur det är att ta barnet på natten får ju självklart gå in och lägga sig där, så att den andra får vila ut.

Hos ts är pappan den enda föräldern och det faller på honom att gå och lägga sig hos barnet under sitt umgänge.

Som sagt, jag tror ändå att i de flesta bio-familjer där föräldrarna delar säng så flyttar sig den vuxen som får nattsömnen störd från föräldrasängen och barnet och den andra föräldern ligger kvar. Märk väl att det jag ifrågasatte var att Brumma verkade anse att bio- och bonusföräldrar dömdes efter olika måttstockar och min invändning handlade om att det kanske berodde på att frågan hanteras olika i hem där båda är bioföräldrar och där bara en av de vuxna är det.
    Ess skrev 2017-01-17 20:30:49 följande:

Ehh, nä!

Ska jag gå upp och springa runt i huset, så kan jag ju lika bra ta den natten. Är det inte min natt så ligger jag kvar i min säng. 

Och nej, jag vill inte ligga tre i sängen om det inte är något speciellt. 

OK, då är det du och Brumma som skulle be er partner och era biologiska barn att lämna er stora säng för att ni behövde sovrummet bäst -tror ändå inte att det är rutinen i de allra flesta bio-familjer.
    Brumma skrev 2017-01-17 20:41:09 följande:

Pappan kan väl köpa en större säng till barnets rum? Lägga in en madrass?

Passar mina syften? För att jag skriver hur vi faktiskt gör? Jag skrev även att JAG flyttar mig om min man har behov av att ligga kvar. OCH att vi har extrasängar i båda barnens rum så att vi kan flytta oss OCH ligga bekvämt. Och jo, det passar mina syften - att vi alla i familjen skall få en god nattsömn samtidigt som barnen får närhet om de behöver.

Jag tror inte jag är speciellt ovanlig. Barnens behov och önskningar styr det mesta men vi föräldrar behöver få sova också. Just därför sover jag på veckorna oftast med vår äldsta som är väldigt orolig när han skall somna och i perioder vaknar och har mardrömmar. Yngsta sonen vaknar de flesta nätter och går in i mitt och pappans sovrum - där min man normalt huserar själv på vardagarna. Men ibland sover b0de jag o mannen i vår säng och väljer vid behov att följa med barnen tillbaka till sina rum om det passar oss just då.

De flesta föräldrar skulle väl förhoppningsvis se till att barnet mådde bra och kände sig tryggt? Det måste inte innebära en dålig nattsömn eller att en förälder flyttar ut på soffan.

Du känns helt ärligt talat lite låst i ditt resonemang.

Men, hur tycker du att din situation -där du inte ens sover i föräldrasovrummet- är jämförbar med det jag eller TS skriver? Om de två vuxna delar säng (som i TS fall och som även de flesta bio-föräldrar får antas göra) och barnet kommer tassande och kryper ner i sängen under natten är ju alternativen att den vuxne som inte kan sova för att det blir för trångt (eller whatevever) byter sovplats till barnets säng/soffan/ sängen i gästrummet om sådant finns ELLER att den vuxne som störs av situationen säger att "nu får ni andra gå så att jag får sova kvar i min säng". Jag tror att skillnaden mellan de flesta bio- och bonusfamiljer är att i biofamiljen skulle den övervägande delen vuxna välja att låta barnet ligga kvar medan det inte för alla bonusföräldrar alltid känns OK att ge upp sin sängplats.

Mitt första inlägg kom sig av att du verkade anse att bio- och bonusföräldrar dömdes olika och min tes är att de ofta (utifrån olika relation till barnet) handlar olika och att det gör att få bioföräldrar (förutom du och Ess uppenbarligen) skulle ha en önskan att köra ut sina familjer för att få vuxensovrummet och den största sängen för sig själva.
  • Anonym (Tiki)
    ungbrunett skrev 2017-01-17 23:25:07 följande:

Jag vill också ligga kvar i sängen i mitt sovrum! Jag vill också slippa dela säng med barnet! I barnets rum finns en säng som de båda får plats i, man och barn. Blir den för liten så är det lätt ordnat att fixa en större säng! Vad är egentligen problemet? Tror du att man kan tvinga någon att lägga sig i någon annan säng mot sin vilja? Ts och hennes sambo har helt olika förutsättningar och helt olika ansvar gentemot barnet. Han ska respektera hennes önskan om att få sova i SIN säng och han får ta eventuella "smällar" av att "tvingas" sova tillsammans med sitt barn i barnets rum.

Suck, om folk lärde sig att läsa...

Mina inlägg grundar sig i att jag reagerade på Brummas inlägg när hon ifrågasatte om anonym (va) hade olika måttstockar beroende på om det var en bio eller bonus/styvförälder (vilket en nu vill definiera sig själv som) som stördes av det närhetssökande barnet.

Hon skrev "Hur är det - om jag som förälder (jag lever alltså med mina barns pappa) behöver sova och inte klarar av att få den sömn jag behöver eftersom barnen stör min sömn - är det då ok att söka andra lösningar än att "härda ut" och låta barnen sova hos mig och min man?"

Jag tror, som jag flera gånger skrivit att i de flesta biofamiljer med "nattvandrande" barn så skulle en förälder tycka att det är OK att flytta till en annan säng/soffa i huset och inte kräva att partnern och barnet skulle lämna sovrummet så att hen fick sova kvar där ostörd. Jag tror också att om en förälder lägger sig på annan plats skulle den förälder som blev kvar i sängen med barnet också tycka att det är OK att hen fick sova med barnet. Därför blir situationen i en biofamilj en annan än när ex.vis du förklarar att du som icke-förälder inte vill ge upp din stora säng för att barnet och pappan skall få sova där de gånger barnet kommer utan att de skall flytta sig.

Jag har inte skrivit att någon skall tvingas till något men de två familjekonstellationerna bio och bonus ser olika ut och bedöms därför på olika sätt.
  • Anonym (Tiki)
    Brumma skrev 2017-01-18 06:54:47 följande:

Nej. Situationen blir inte automatiskt annorlunda för att det är en biofamilj. Den blir annorlunda i DITT huvud pga att DU har förutfattade meningar och åsikter om hur föräldrar och bonusföräldrar agerar, tycker och tänker.

Grundfrågan är fortfarande - är det ok att hitta andra lösningar än att barnet kommer in och sover i föräldrasängen om den ena vuxna (bio eller bonus) har behov av att sova så ostört som möjlig?

Du har ganska tydligt - och nedlåtande - svarat att det inte är ok...

Du har visst bestämt dig för vad jag "tycker" även om det enda jag skrivit är att utifrån den relation de vuxna har till barnet blir lösningarna olika.

Nåväl, lev då i din åsiktstunnel.
Svar på tråden Bonusbarn som inte sover själv